Marija
Oniščik
Senosios
muzikos pamokos
(Trumpa
recenzija)
Nuviliojo mane Facebook‘o draugai į šaltą ir nesvetingą
Vilnių, kur sekmadienį, lapkričio 13-tą vakarą senosios muzikos ansamblis
„Canto fiorito“ Bernardinų bažnyčioje surengė nemokamą koncertą. Dainavo Ieva
Gaidamavičiūtė (sopranas), Renata Dubinskaitė ir Saulė Šerytė (mecosopranai),
Algirdas Bagdonavičius (tenoras) ir João Fernandesas (bosas). Jiems padėjo Vilniuje
viešėjusi žinoma senosios muzikos atlikėja ir pedagogė Maria Cristina Kiehr,
surengusi (su Lietuvos kultūros Tarybos finansine parama) šiems senosios
muzikos entuziastams, kurie ir šiaip jau įvairiais budais ir įvairiuose vietose
mokosi (ir moko kitus), trijų dienų meistriškumo pamokas.
Baigiamasis (taip
sakant, ataskaitinis) šios viešnagės koncertas, Lietuvoje įprastos vienos
valandos trukmės, vyko ekstremaliomis rudens sąlygomis: šaltoje bažnyčioje
atlikėjos dainavo apsigaubusios „koncertiniais“ puskailiniais, o atlikėjai šalo
vien su švarkais. Klausytojams buvo išdalintos koncerto programėlės; prieš
koncertą ansamblio direktorė Renata Dubinskaitė papasakojo apie garbingą viešnią
– Marią Kiehr ir apie populiariausią Palestrinos kūrinį – Missa Papae Marcelli. (Patikslinsiu: „vienas iš kardinolų“, kuris,
pasak legendos, „užstojo“ Palestrinos muziką Tridento susirinkime, buvo
Šventasis Karolis Baromėjus.) Šis kūrinys, kurį didysis italų renesanso meistras
Giovannis Pierluigis da Palestrina (1525-1594), manoma, parašė 1562 m., užėmė
pagrindinę vietą koncerto programoje; kitas Palestrinos kūrinys – madrigalas „Vestiva
i colli“ – nuskambėjo koncerto pradžioje; po jo ėjo įžymaus vokiečio Hanso Leo
Hasslerio (1564-1612) kanconetė „Chiara e lucente stella“, mažai žinomo italo
Giovannio Paolo Cimos (1570-1622) „Misericordias tuas, Domine“ bei ispano
Francisco Guerrero (1528-1599) „Virgen Sancta“ ir „Hombres, Victoria!“ iš
rinkinio Canciones y villanescas
espirituales. Viešnia ir mokytoja Maria Kiehr dalyvavo bei vadovavo tik
Palestrinos kūrinių atlikimui, tad jos nepriekaištingą sopraną išgirdome tik koncerto
pradžioje ir pabaigoje.
Klausantis malonios
garsų tekmės, sutrikdomos tik vieno kito nuslystančio Hasslerio kanconetės melizmo,
ar sudėtingos ispaniškos Guarreros ritmikos, kilo ir liko tuo tarpu neatsakyti
klausimai: Koks skirtumas tarp operinio dainavimo ir dainavimo penkų-šešių
balsų ansamblyje a capella? Kiek
pastarajam leidžiamas, ar net reikalaujamas gyvybingumas, emocijų išraiška?
Koks skirtumas tarp operos, kad ir penkių solistų, ansamblio ir, kad ir labai
kamerinio, bet choro skambesio? Vienas galimų atsakymų, atėjusių į galvą, buvo
toks, kad operos ansamblio (kad ir ankstyvojo baroko laikotarpio) skambesys,
balsų padavimo technika skiriasi nuo choro (kad ir madrigalinio) skambesio bei technikos.
Kitaip sakant, „spalvų ir tembrų įvairovė“, ansamblio internetiniame puslapyje deklaruojama
kaip siekiamybė, polifoninių madrigalų, kanconetų, juolab mišių atlikime nėra toks
jau didėlis gėris. Čia pageidautina viena spalva, bet ji turi būti sodri,
prisotinta emocinio turinio.
Tai, ką
girdėjau, buvo pakankamai gyva, bet vietomis nelygi, „marga“ polifoninė tekstūra
(ansamblio pavadinimo sufleruojamas „gėlių“ sodelis). Nesinori pirštu rodyti,
kieno dainavimas taip „paįvairino“ garso paletę, geriau įvardinsiu šių (ir,
manau, visų kitų) pamokų „dešimtukininkes“ – tai buvo Ieva Gaidamavičiūtė ir
Saulė Šerytė, o ansamblio dalyviai vyrai skleidė muzikavimo džiaugsmą. Didžiausia
išsiderinimo grėsmė iškilo Palestrinos Mišioms, bet čia ansamblio vadovo Rodrigo
Calveyros kornetas (senovinis medinis pučiamasis isntrumentas) kaip tik savo
šiek tiek „nosiniu“ tembru suvienijo skirtingas balsų spalvas ir „pridengė“
intonavimo netikslumus (būtent tam instrumentas ir buvo naudojamas
senovėje, palydint a capella
dainavimą). Marios Kiehr dirigavimas labai padėjo išlaikyti gerą kūrinio tempą (ypač
Glorijos) ir garso dinamiką (Agnus Dei).
Ir tik jos vienos – mokytojos – balsas, tvirtas ir permatomas, kaip stiklas, visiškai
neišsiskyrė iš bendro choro.
Akivaizdu, jog Vilniuje
nemažai gerbėjų turi tiek renesanso ir ankstyvojo baroko muzika, tiek pats jau
keturis metus reguliariai koncertuojantis ansamblis. Klausytojai susirinko
gausiai ir entuziastingai, dauguma jų liko po vakaro Šv. Mišių; tiesa, kažkieno
mobilusis vieną kartą skambtėlėjo, bet buvo tučtuojau nutildytas. Koncerto
programai pasibaigus žmonės plojo, atsistodami (kaip tai įprasta Lietuvoje), bet
„biso“ neprašė ir išsiskirstė, besidalijantys įspūdžiais. Ištuštėjusia ir dar
labiau atšalusia Pilies gatve patraukiau stoties link.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą