Negimusi
lietuviška Salle
Pleyel
Nepastatyti Kauno Konservatorijos rūmai ir koncertų salė
Valstybinės konservatorijos rūmų statybos iniciatorius
buvo Muzikos mokyklos direktorius Juozas Gruodis. Pradinė numatyta rūmams vieta
buvo E. Ožeškienės gatvėje, vietoje 1923 m. atidaryto varietė „Miramaras“, vėliau
restorano „Trokaderas“ (dar vienas paryžietiškas akcentas), 1925 m. per gaisrą
smarkiai apdegusio, buvusio ugniagesių savanorių būstinėje (toje vietoje vėliau buvo pastatyta Reformatų bažnyčia).
Antras pasirinkimas buvo statyti Konservatorijos
rūmus šalia statomo Vytauto Didžiojo muziejaus, taip sukuriant ne tik muziejų,
bet visą menų bei kultūros kompleksą. 1932 m. architektas Vytautas Landsbergis
parengė pirmą Konservatorijos ir koncertų salės eskizą būtent šiai vietai ir
norėjo projektuoti toliau, tam tikslui net studijavo Salle Pleyel ir
konsultavosi su akustikos specialistais Paryžiuje. Tačiau pasirinkta vieta
kažkam neįtiko, kaip vėliau neįtiko ir Prekybos, pramonės ir amatų rūmams; esą,
patriotinės organizcijos norėjo šią vietą „rezervuoti“ busimam Vytauto Didžiojo
muziejaus sodelio išplėtimui. Prekybos rūmai, nors ir kitoje vietoje, bet stovi
nepakitę. O šalia Vytauto Didžiojo muziejaus 1940 m. buvo
pastatyta „Knygnešių sienelė“ ir įrengtas „Knygnešių sodelis“, taip pagerbiant
senųjų laikų kultūros nešėjus, bet Doneliaičio gatvės išklotinės tai nepaveikė:
čia 1971 m. įsikūrė architekto Algimanto Sprindžio (kaip ir viskas Vienybės
aikštėje) projektuota kavinė „Liepaitė“, vėliau virtusi picerija. Beje, šioje
vietoje stovėjo kadaise privatus mažas namas.
Naują vietą Konservatorijai rado tik
1938 m. – tai buvo V. Putvinskio ir A. Mickevičiaus gatvių sankryža prie
funikulieriaus (ties dabartiniu E. Levino skveru), kur tuo metu buvo miesto
čiuožykla. Pagrindinis fasadas turėjo būti atgręžtas į A. Mickevičiaus gatvę.
Rūmų „reikalingumą“ šį kartą iniciatoriai pagrindė labai „rimtai“: atseit,
Švietimo ministerijos įstaiga, kuriai ieškota patalpų, galėtų būti kurdinta
bendruose Konservatorijos ir Koncertų salės rūmuose. Na, kam lietuviams koncertų
salė, jei prie Švietimo ministerijos parazituojantys klerkai neturi kur
užpakalių priglausti? Buvo paskelbtas konkursas. Pasakojama, kad iš pradžių jį
laimėjo Mykolas Songaila, bet paskui komisija pakeitė savo sprendima ir pirmą
vietą atidavė Landsbergio ir Algirdo Prapuolenio kartu darytam projektui. Tačiau
toliau projekto reikalai nepajudėjo.
1939 m. savo straipsnyje „Muzikos
architektūros klausimu“, publikuotame Naujoje
romuvoje (Nr 5), Landsbergis įrodinėja, kodėl, jo manymu, Kaune būtina
statyti „Muzikos kultūros rūmus“: „Kodėl muzikalinis mokyklos auklėjimas
pradeda jaunuomenę atbaidyti ir daugelyje mokyklų mokinius į muzikos pamokas
reikia varyte varyti? Nesu muzikas, bet man yra visiškai aišku kodėl. Jei
jaunimas nebūtų turėjęs progos matyti įvairių rungtynių, aikščių, jei nebūtų
gavęs nei sviedinio rankoje palaikytti, o būtų vien teoriškai iš knygų sporto
mokomas – tikrai nuo šio sporto būtų atbaidytas. Dabartinės konservatorijos
patalpos ir salė taip pat gali atbaidyti ne vieną jautrią muzikalią sielą.
(...) Pažvelkime į mūsų konservatorijos „rūmus“?! Nekalbėdami jau apie grynai
praktinę tų rūmų paskirtį, pažvelkime į juos iš reprezentacinio taško. Mes
dažnai mėgstame tą tuščią žodį „reprezentacija“ –parodykime bent išoriškai, ką
mes atsiekiame... Bankai, įvairios įstaigos, sportas, paradai, lux automobiliai
ir t.t. – čia tai suprantamas yra reprezentacijos reikalas, bet reprezentuoti
savo muziką (...) – ne, nereikia: mūsų muzika gali ir toliau būti
reprezentuojama Maironio gatvės karčiamoje“ (Cituojama: Jolita Kančienė, Jonas
Minkevičius. Architektas Vytautas
Landsbergis-Žemkalnis. Vilnius: Mokslo ir enciklopedijų leidykla, 1993. P.
32-33).
Taip nepagarbiai Landsbergis
atsiliepė apie XIX amžiaus gubernijos architektūros pavyzdį – „Dvorianskoje sobranije“ („Bajorų susirinkimo)
pastatą (Maironio g. 3), kuriame glaudėsi 1933 m. konservatorijos vardą gavusi
Muzikos mokykla (beje, ne viena). Joje mokėsis smuikininkas Izidorius Vasyliūnas (1906-1982) prisimena: „Kaip realybėje
prieš akis išnyra kuklūs Kauno konservatorijos rūmai Maironio gatvėje.
Nedidelės, pailgos, vienalangės, apytamsės klasės, su dideliais ilgais
fortepijonais, buvo skirtos fortepijono pamokoms“ (Aidai 1972 Nr 1).
Architektas stebisi, kaip Švietimo ministerija
„labai rūpinosi fiziniu mūsų tautos lavinimu, ypač rekordais ir įvairių dovanų
laimėjimais“, bet apleido „dvasinis žmogaus stimulas – žmogaus siela, kuri,
rodos, tiek nedaug bendro teturi su savo laikinu kevalu“ (Cit. Kančienė, Minkevičius.
P. 33 ).
Konservatorija, pažeminta iki
aukštesniosios mokyklos (dabar ir iki gimnazijos) rango ir 1948 m., iš karto po
Gruodžio mirties pavadinta jo vardu, persikėlė į naujus namus - 1940 metais architekto Felikso Bielinskio pastatytą moderno pradinę mokyklą (su sale ir visa
kita).
Tik 1961 m. Kauno koncertų salei
pagaliau buvo rasta vietą buvusiuose Tesingumo ministerijos rūmuose, apie
kuriuos, beje, tas pats Landsbergis 1936 m. rašė, jog jie „yra
tiek neįdomūs ir nesuprantami savo architektūrine kompozicija, kad galbūt ir
gerai, kad stovi kaip ir užkampyje“ (Cit. Kančienė ir Minkevičius 1993:
36). Nenoriu sutikti su „neįdomumo“ verdiktu, bet kad „nesuprantami“ – tai
tikrai, ir atrodo, jog prieš aštuonerius metus baigta jų rekonstrukcija padėties
negelbsti. Beje, 1927 m. pastatyta modernistinė Salle Pleyel irgi stovi Paryžiaus
„užkampyje“.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą