Kaunas nykstantis ir išnykęs: „Tilmansų
teatras“ (Kaunakiemio g. 9).
Buvusio unikalaus paskirties pastato – Tilmansų gamyklos
„darbininkų klubo“ griaučiai vis dar riogso, aklina tvora aptverti, priešais
Karmelitų bažnyčią. Statytas XIX amžiaus pabaigoje kaip darbininkų valgykla, iš
pradžių tai buvo vieno aukšto pastatas su sale, kurioje jau anuomet buvo rengiami koncertai,
spektakliai, poilsio vakarai, skaitomos paskaitos, veikė mokykla darbininkams. Čia,
senojoje Tilmansų salėje 1906 m. pradėjo savo veiklą „Saulės“ draugijo mokytojų kursai –
pirmoji Kaune lietuviška aukštesnio mokslo
įstaiga, nuo
1907 m. vadovaujama muziko ir pedagogo Juozo Vokietaičio. . Čia veikė ir šios draugijos
įsteigta Karmelitų pradžios mokykla, kurioje mokėsi daugiausiai Tilmansų gamyklos
darbininkų vaikai, mokytojai buvo Mečislovas
Vasiliauskas ir Stasė Šičkutė-Žygelienė, vėliau ir J. Matulevičius.
Iki 1909 m. Tilmansai prie valgyklos pristatė kitą, platesnį
pastatą pagal techniko Jokūbo Ušakovo projektą ir abu pastatus sujungė. (Ušakovas,
beje, buvo daugelio Kaune įsimintinų pastatų autorius, tarp kurių pranykusio „Merkurijaus“
vietoje buvęs pranykęs kino teatras „Triumf“, tais pačiais 1909 metais statytas,
išlikusi, bet renovacijos sugadinta medinė vila su bokšteliu Putvinskio gatvėje
ir 1910 metais statytas vadinamas „Michelsono namas“, dabar Valdo Adamkaus
biblioteka.) Dabar tai buvo dviejų aukštų pastatas, fasadai suskaldyti
vertikalinėmis mentėmis, langai papuošti įmantriais aptakios formos apvadais. Senoji
salė buvo rekonstruota: įrengta scena ir mechaninė grindų nuolydžio reguliavimo
įranga[1].
Naujoje salėje buvo balkonai, o jos erdvę skaldė lubas remiančios grakščios ketaus
kolonėlės. Prie pagrindinio įėjimo buvo pristatytas prieangis su tokiomis pat
kolonėlėmis. Naujas pastatas, vadintas „Tilmansų teatru“, buvo iškilmingai
atidarytas 1909 m. su tikro teatro pastatymu – buvo parodyta Antono Čechovo
pjesė „Meška“.Iki I pasaulinio karo tai buvo populiari kultūrinių renginių
vieta: čia koncertavo „Dainos“ draugijos choras, diriguojamas Stasio Šimkaus
(1913 m.), o į rengiamus „lietuviškus vakarus“ publika susirinkdavo iš viso
miesto.
Įdomu, kad Jonas Basanavičius, kuris šiaip
Kaune retokai lankėsi ir dar rečiau apsistodavo (Kaunas jam buvo kaip kokia
tarpinė stotelė keliaujant į Garliavą pas artimą draugą Kazį Aglinską, ar grįžtant į
Vilnių iš užsienio; kartais jis mieste vieną kitą veikėją aplankydavo ar
gražiose apylinkių vietose, ar palei Nemuną „atlikdavo vaikštynes“), savo
autobiografijoje net du kartus mini Tilmanso salę. Pirmą kartą jo būta dar
senojoje salėje „politiniais“ tikslais: 1906 m. kovo mėnesį „buvo Tilmanso
salėje skaitlingas naujai įsteigtos demokratų partijos kuopos susirinkimas, man
jame dalyvaujant“[2]. Antrą
kartą kalba eina jau apie naują salę, kaip koncerto (dėl kurio vertėjo Kaune
pasilikti) ir intelektualų (net iš užsienio atvažiavausių ) susitikimo vietą: „Atvažiavęs
Kaunan, vakare Tilmanso teatre buvau latvės Wiegner-Grunbergienes koncerte ir
čia susipažinau su Helsinkių universiteto docentu d-ru Niemi, kursai tuomet
Buvo atvažiavęs Lietuvon dėlei folkloro tyrinėjimo“[3].
Nukentėjęs I pasaulinio karo metu, pastatas
jau 1916 m. buvo suremontuotas ir vėl naudotas kaip teatro ir koncertų salė. 1922
m., Valstybės teatro pastatui užsidarius rekonstrukcijai, jo spektakliai
persikėlė čia. 1922 m. Naujųjų metų naktį „Tilmansų teatro“ scenoje buvo net
atlikta tradicinė „Traviata“. Beja, Balys Sruoga salę apibūdino kaip „itin
nepatogia“[4]
Po Leoncavallo operos „Pajacai“ premijeros, įvykusios šioje salėje, negailėjo
kritikos ir Vaižgantas: „Blogesnės vietos dainuoti operai jau nė nebereikia
kaip Tilmanso teatras: scena ankšta, (...) akustikos jokios, ventiliacijos taip
pat, nes papirosų dūmai iš priemenės verčias į salę ir troškina artistus.
Kenčia ir publika“[5]. O aktorė
Teofilija Vaičiūnaitė skundėsi ir „vietine publika“ (matyt, darbininkiško
Karmelitų rajono), kuri, anot jos, „neretai ne tik švilpimais, bet ir žodžiu
reiškė savo nuomonę. Pavyzdžiui, 1922 metų rudenį vaidinome toje salėje Šilerio
„Klastą ir meilę“. Žiūrovai, pamatę tokius keistus kostiumus, balsiai pradėjo
dalintis įspūdžiais, o kai išėjo Ferdinandas su baltomis aptemptomis kelnėmis
ir ilgais auliniais batais, vienas žiūrovas šūktelėjo: „Žiūrėk, kaip apsitempęs!“
– ir paleido tokią repliką, kad pakartoti čia nedrįstu“[6].
Galiausiai salę užėmė vis populiarėjantis
kinas: 1924 metų pabaigoje salės administratorius Jonas Feodosovas pradėjo
rūpintis salę pritaikyti kino filmams rodyti, o inžinierius Povilas Taračkovas
paruošė atitinkamą projektą. Tačiau įrengta kino salė veikė tik iki 1926 metų.
1930 metais salę išsinuomavo Vladas Molčanovas, kuris įrengė pastovų kino
teatrą, pavadintą „Dailė“. Naują projektą ruošęs statybos technikas Jonas
Dubauskas iškirto duris iš salės tiesiai į lauką (kaip priklauso kino teatrui,
publikai iš salės išeiti). Salėje buvo 354 vietos: 169 parteryje, 140 balkone
ir 45 ložėse. Pradžioje filmai buvo rodomi tik tris dienas per savaitę, o kitomis
dienomis sale vis dar naudojosi „Tilmanso teatras“, ir kai Valstybės teatras vėl
buvo rekonstruojamas, jo spektakliai vėl buvo vaidinami čia. 1935 metais kino
teatras buvo perimtas valdyti Antano Norvaišos ir Marijos Garnienės ir iki 1938
metų veikė pavadinimu „Dailės teatras“. 1938 m. savininkė Marija Jansonienė
(buvusi Garnienė), kuri ir gyveno teatro patalpose, pervadino jį į „Valdila“,
bet tai buvo paskutiniai teatro gyvavimo metai. 1939 m. teatras užsidarė, o patalpas
išsinuomavo AB Lietuvos Philips, kuri gražioje salėje įrengė radijo aparatų
dirbtuvę ir sandėlį.
Tarybiniais laikais pastatas atiteko
„Pergalės“ gamyklai ir vėl tapo „darbininkų klubas“. Jis taip ir vadinosi – „Pergalė“.
Pastatas buvo naujai nutinkuotas kontrastingomis pastelinėmis spalvomis. Čia buvo
rodomi filmai, rengiami šokių vakarai. Nepriklausomybės pradžioje dirbau Karmelitų
bažnyčioje ir gerai prisimenu, kad šalia jos esantis pastatas buvo pilnas
gyvybės: vos ne kas vakarą, ypač savaitgaliais ir šventinėmis dienomis į jį
plūsdavo šokių ir kitokių pramogų mėgėjai. Nežinau, kelintais metais klubas
buvo uždarytas ir istorinis pastatas pradėjo nesustabdomai nykti. 2007 m. jį, kartu su kita išlikusia
Tilmansų fabriko dalimi – 1914 m. statyta mechanine kalve (Kaunakiemio g. 5) ir
kitais teritorijoje esančiais statiniais nusipirko Vilniuje registruota
nekilnojamojo turto UAB „Ekfita“, kurios tuometinis direktorius Igoris
Ponomariovas 2009 m. planavo dalį pastatų nugriauti, o likusius
perstatyti į „daugiafunkcinį“ kompleksą su apartamentais, viešbučiu ir sporto
klubu. Neįgyvendinti planai buvo atgiję 2012 m., pastačius Karmelitų saloje
„Žalgirio“ areną. Šiai bendrovei (dabartinė direktorė Leonora Napolovienė)
pastatas, o tiksliau bene vienintelė likusi jo siena, registruota kaip „klubas, kultūros
paskirtis“, priklauso iki šiol. Ne vienas išlikusių Tilmansų
gamyklos pastatų nėra įrašytas į Kultūros vertybių registrą. Bijau net pagalvoti, koks likimas laukia „Tilmansų teatro“
dabar.
[1] Kauno architektūra. Sud. A.
Jankevičienė et al. Vilnius: Mokslas, 1991. P. 443.
[2] Jonas Basanavičius. Mano
gyvenimo kronika ir nervų ligos istorija. 1851-1922. Vilnius: Baltos
lankos, 1997. P. 185.
[3] Ibid. P. 223.
[4] Balys Sruoga. „Mūsų teatro raidą“ // Kaunas 1918-1938. Kaunas: Šviesa, 1990. P. 211-236. P. 215).
[5] Vaižgantas. Raštai. T. 20. Vilnius:
LLTI, 2009. P. 263-264.
[6] Teofllija Vaičiūnienė. Literatūros
ir meno pasaulyje. Vilnius: Vaga, 1986. P. 42.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą