Laisvės
alėjos nostalgija:
Nuo Konrado iki „Tulpės“ ir toliau...
Aprašyti šios vietos istoriją nelengva. Didelis sklypas ką tik nutiestame Nikolajaus
prospekte priklausė Karlui Košerui. Kai
jį apie 1850 metus įsigijo kolegijos sekretorius Aleksėjus Dubenkinas, čia
tebuvo du menki nameliai kieme. Prospekto perimetro užstatymas prasidėjo 1850
metais, kai Dubenkinas čia pasistatė pirmą namą. Pagal architekto Teodoro
Helmholco projektą namas turėjo būti vieno aukšto, bet valstybiniai Turto
rūmai, kuriems buvo pažadėta namą išnuomoti, pareikalavo antro aukšto. Tai buvo
įprasta praktika naujai iškilusiame gubernijos centre: administracinės įstaigos
arba išsinuomodavo patalpas iš namų savininkų, arba užsakydavo „nekilnojamojo
turto vystytojams“ pastatyti joms tinkantį namą nuomai.
Taip atsirado namas Nr 47 – tas pats,
kuriam buvo lemta tapti garsiausios Kauno kavinės, visokio plauko „bohemos“ –
nuo „smetoninės“ aukštuomenės iki nuskurdusių pokario inteligentų, nuo
rafinuotų menininkų iki maištaujančių poetų – tribūnos ir prieglobsčio, buveinė.
Kadaise Konrado kavinės, vėliau „Tulpės“ vieta šiandien sunkiai išskiriama iš
pirmame namo aukšte besikeičiančių drabužių parduotuvių. Nepadeda nei dvi
skirtingose vietose į grindinį įmūrytos atminimo (o gal geriau sakyti,
antkapinės) plokštės, nei tai, kad tas pats numeris 45 kažkodėl žymi du
skirtingus namus.
Namo Nr 47 centrinis korpusas – tai vienas
seniausių Laisvės alėjos namų, lengvai atpažįstamas iš tiesių sandrikų
juostelių virš pasapskričių arkų langų (kai jį supančių korpusų langai turi
archivoltus su raktais). Jo kiemo fasadas turėjo didelį rizalitą su trikampe
mansarda. Turto rūmai, kaip buvo žadėta, užėmė jam skirtą antrą aukštą, o
pirmame 1852 metais jau veikė cukrainė, o po dešimties metų (1862 metais) –
kavinė. Įdomu, kad būtent 1862 metai buvo pasirinkti kaip Konrado kavinės
gyvavimo atskaitos taškas, kai 1937 metais ji, valdoma jau nebe Konradų,
triukšmingai šventė savo 75-metų jubiliejų.
1864 metais namą įsigijo I gildijos pirklys Šavelis Vainšteinas. Jis
vertėsi namų supirkinėjimu ir nuoma. Tarp kitų, jam priklausė ir kaimyninis sklypas
(Nr. 39-43). Vainšteino įsigyto namo pirmame aukšte buvo krautuvė ir 6
kambariai, antrame – 7 kambariai, kuriais naudojosi Turto rūmai; dar du
gyvenamieji kambariai buvo įrengti rūsyje. 1875 metasi Vainšteinų namuose patalpos
nuomavosi Gubernijos valstiečių reikalų ir Apskrities policijos valdybos.
Laisvės al. 49 |
Vainšteinui mirus, jo našlė Šprinca Vainšteiniene ėmėsi naujų statybų. 1873
metais vakariniame sklypo krašte ji pasistatė žemą dviejų aukštų namelį pagal
Semiono Gorskio projektą (dabar Nr. 49). Pirmame namo aukšte įsikūrė dvi
krautuvės; antras jo aukštas ir dabar keturiais langais žiūri į gatvę. Paskui
ji ėmėsi plėsti centrinį namą: 1877-1880 metais namas „apaugo“ šoniniais
korpusais (tais, su archivoltais papuoštais pusapskričių arkų langais), kurių
autorius nežinomas. Jų pirmus aukštus nuomojo krautuvėms, antrus – įstaigoms. Algimanto
Miškinio duomenimis, visas namo perstatymas trūko nuo 1871 iki 1890 metų[1].
Yra 1890 metais pažymėtas vieno lango namo dalies pristatymo, kartu su tvora ir
vartais, projektas: lengva pastebėti, jog dešiniojo korpuso fasadas turi
keturis langus, o kairysis – penkis.
Dar 1864 metais Vainšteinas pasistatė gyvenamąjį namą gretimame sklype
(Nr. 43). Šis buvo vieno aukšto, bet turėjo dviejų aukštų kiemo rizalitą. Po
1930 metų rekonstrukcijos, kai buvo pristatytas antras aukštas, čia įsikūrė C. Schitze muzikos namai. Šiandien to namo nebėra: jo vietoje iškilo metalo ir stiklo
svetimkūnis, marmuru (!) papuoštu portalu.
Tarp dviejų kaimyninių sklypų (Nr. 43 ir Nr. 47) likusį ilgoką tarpą 1896
metais užpildė Šavelio Vainšteino sūnus Lui Vainšteinas, pasistatęs čia dar
vieną dviejų aukštų mūrinį namą (Nr
45), šį kartą pagal Nikolajaus Andrejevo projektą. Prie jo buvo
prijungtas ir kiemo flygelis. Šiandien, žiūrint į visiškai „nurengtą“ namo
fasadą, kuriame liko tik vienas iš dviejų kraštuose buvusių balkonų, negali
atpažinti smulkia fasadų puošyba garsėjančio architekto autorystės. Tarp dviejų
namų buvo (ir yra) įvažiavimo „broma“, padaryta iš buvusių vartų ir išlaikusi
jų formą.
Taip pačioje XIX amžiaus pabaigoje susiformavo dabar matomas alėjos
perimetras. Jau tuomet visi namai sudarė ištįsą vieningą kompleksą: visi turėjo
siaurus pirmo aukšto krautuvių langus su langinėmis (vitrinų anuomet dar
nebuvo). Šiandien juos sunku vienus nuo kitų atskirti, nors jų autoriai yra (mažiausiai)
trys skirtingi gubernijos architektai.
Sklypo gilumoje nuo seno buvo sodas
ir seni mediniai namukai. Jų vietoje 1898 metais buvo pastatytas ilgas dviejų
aukštų raudonų plytų namas (Nr 47a). Visi namai (dabar Nr. 43-49, priklausė Vainšteinams.
Vainšteinų erą baigėsi XX amžiaus pradžioje: visa
jų nuosavybė buvo užstatyta Vilniaus Žemės bankui, iš kurio 1907 metais valdą nusipirko
Jankelis Žižmorskis ir Rasia-Dveira Oržechovska. Jiems ir jų įpėdiniams namai
ir priklausė iki pat 1940 metų[2]
Pati Oržechovska apsigyveno Andrejevo
pastatytame name (Nr 45), antrame aukšte. Pirmame aukšte buvo 7 mažos
krautuvės. Centrinio namo (Nr 47) antrame aukšte XX amžiaus pradžioje vietoje
anksčiau čia buvusių Turto rūmų veikė vadinamasis Inteligentų klubas. Oficialus
klubo pavadinimas buvo „Kovenskij
obsčedostupnij klub dlia lic intelentnich profesiji“ („Visiems prieinamas Kauno
klubas inteligentiškų profesijų asmenims“); klubas jungė rusų valdininkus ir
tarnautojus, jame netgi galiojo draudimas kalbėti lenkiškai (apie lietuvių
kalbą nei užuominos nebuvo); kai ar ne 1913 metais dėl nuolatinių „inteligentų“
žmonų skundų, esą jų vyrai ten pralošia paskutinę kapeiką, jį uždarė, jo
vietoje atsirado Valdininkų (klub činovnikov).
Apie 1910 metus kieme buvo pastatyti
mediniai žydų maldos namai ir mūrinė kalvė (kalvė priklausė Nacevičiui), kurie
iki šių dienų neišliko, o dviejų aukštų raudonų plytų flygelyje buvo įsikūrusi Satkevičiaus kepykla. Šią kepyklą, o
kartu ir centrinio namo pirmame aukšte kadaise buvusios cukrainės patalpas apie
1909 metus išsinuomojo vokietis Richardas Konradas, Konradų kavinės
pradininkas, tuomet buvęs Kepyklų profsąjungos vadovas.
Tikroji Konradų kavinės-cukrainės
šlovė atėjo 1920 metais, kai ji atiteko Richardo įpėdiniams broliams Maksui ir
Leonidui. Greitai Maksas Konradas tapo vienas pelningiausių Žižmorskio ir
Oržechovskos nuomininkų. Cukrainė užėmė nedaug vietos namo pirmame aukšte ir
dvi patalpas rūsyje. Pats Maksas Konradas gyveno flygelyje virš kepyklos, kur
buvo įrengtas keturių kambarių butas.
Tame pačiame name, be cukrainės, pirmame aukšte buvo
V. Aronštamo ir A. Rezo vaistinė, ir Jechielio Levino, didžiojo filosofo
Emanuelio Levino tėvo, popieriaus, rašomosios ir braižybos medžiagos krautuvė,
kurioje po I pasaulinio karo jau buvo knygynas ir laikraščių bei žurnalų prenumeratos agentūra[3]. „Ko gero, būtent šiame name gimė būsimojo filosofo
meilė knygoms. Tarp lentynų buvo galima rasti visą rusų klasiką – Puškiną,
Gogolį, Turgenevą, taip pat Tolstojų ir Dostojevskį“. Tiesa, Levino tėvui
priklausantis knygynas identifikuojamas atsargiai, kaip buvęs „kažkur čia, bet
kur tiksliai, nežinoma”[4].
Kiemo gilumoje apie 1921-1922 metus
dar stovėjo medinis namelis, kuriame gyveno jaunas dailininkas Juozas
Pautienis. Čia lankėsi Antanas Samuolis, Teofilis Tilvytis, „retkarčiais pats
Adomas Galdikas“. „Kambariuke, kurį gyventojai vadino „Lapsardako palėpe“, prie
lempos vinies buvo pakabintas krepšys su maistu (kad pelės nesugraužtų!). To
krepšio pakėlimas ir nuleidimas buvo ne mažiau kaip vėliavos pakėlimas laive“[5].
Buvusias Inteligentų klubo patalpas
antrame namo aukšte išsinuomavo viešbutis „Kęstutis“, vėliau pasivadinęs
„Aušra“. Virš kavinės buvo butai. Viename jų gyveno dirigentas, chorvedys Antanas
Makačinas, pas jį mažame kambarėlyje kurį laiką, grįžęs iš Paryžiaus, gyveno
tapytojas Antanas Gudaitis, čia 1932 metais buvo rašomas grupės „Ars“
manifestas[6];
tarp pirmo ir antro aukšto nuolat kursuodavo nenuorama Petras Cvirka, „Jis
tuomet rašė „Franką Kruką“. Atsinešdavo gabalą parašęs arba korektūras
paskaityti“[7].
1931 metais visuose namuose buvo
įvestas vandentiekis ir kanalizacija.
Štai ką „apie žavųjį Konrado plepalų klubą“, „kur
mėgdavo praleisti ištisas valandas darbo neturinčios poniusenkos, žydų pirklių
žmonos, mūsų spauda, literatūra ir visi menai“, 1931 metais rašo Bronys Raila:
„Rekėtų pasakyti, kad ten lankydavosi ne kiekvienu
metu ta pati publika. Sviečiai ir pastovieji klientai keisdavosi. Dieną apie
11-12 valandą čia pradėdavo gužti bedarbės poniutės, kai kurie „sunkiai
dirbantys“ valdžios ar komercijos oficų viršininkai, kiek advokatų, spaudos,
mokslo ir meno atstovų. Popiet apie 5 valandą čia dar pasirodydavo tos pačios
priešpietinės kategorijos dalyvių, atmiežiant juos jaunimu, ir šiaip margesne
publika. O vakarais užgoždavo visai kitokia miesčioniška diduomenė,
valdininkai, prekybos ir pramonės įstaigų tarnautojai, ypač žydai su gražiomis
žydėmis, kurie sudarydavo mažiausiai pusę visų svečių.
Bet ir dieną, ir vakarą Konrado kavinė vienodai
būdavo pilna rūkalų dūmų, lėkštelių ir šaukštukų tarškėjimo, stiprios kavos
aromato ir gardžių, „name keptų“ pyragaičių kvepėjimo“.
Tai buvo laikai, kai Konrado kavinė „dar nebuvo išplėsta į kiemą, kada
atsirado daug daugiau jaukios erdvės ir intymumo susitikti tinginiams ir
įsimylėjėliams aplink fontaniuką su mūsų brangaus draugo Broniaus Pundžiaus
vandennešės skulptūrą“[8]. Čia kalbama apie 1938 metais
atsiradusį fontanėlį bei gipsinę Broniaus Pundžiaus mergaitės su ąsočiu
statulėlę ir apie 1939 metais prie kavinės iš kiemo pusės pristatytą vieno
aukšto salės rotondą, kur stovėjo vienakojai staliukai marmuro viršumi.
Vasaromis kieme veikdavo lauko kavinė.
Laisvės al. 47 galinis fasadas su rotonda
Konrado kavinėje ilgai buvo tylu: čia
nebuvo ne tik jokio orkestro, bet net radijo aparato. Tačiau laikui bėgant,
ramybės mėgėjai gavo nusivilti. Konkurencija tarp Kauno kavinių augo, o muzika,
ypač gyva, pritraukdavo daugiau klientų, todėl, kaip 1933 metais rašė Sekmadienis, net „žiaurus, griežtas
Konradas, kuris ilgą laiką kvietė publiką į savo begarsę kavinę, dabar pakeitė
savo tradiciją“[9]. Juozas
Keliotis prisimena, kad kai Konrado kavinėje vakarais grodavo orkestras, „ji
buvo kimštinai prisigrūdusi žmonių, tada joje būdavo sunku alsuoti dėl begalės
rūkalų dūmų ir įvairių kvapų, tada joje ir kalbėtis būdavo sunku arba visiškai
neįmanoma. O dieną, 12–15 val., ši pati kavinė virsdavo savotišku meniniu,
intelektualiniu ir iš dalies politiniu klubu“[10].
Su muzika ar be, rytais, dieną ar
vakarais tų nutolusių laikų „tinginiai“, kuriems mes šiandien kartais taip
pavydime, skanavo firminius Konrado saldumynus, gėrė kvapnią kavą ir rūkė, rūkė
(ko daryti kavinėje mes jau senokai neturime teisės). Tačiau tie patys Konrado lankytojai
(ypač, žinoma, meninė bei literatūrinė jų pusė) buvo nuolat pašiepiami: iš
pradžių to meto spaudos ir kitų, tokių pat lankytojų, vėliau – ir vėl tų kitų,
tokių pat lankytojų, tik , taip sakant, „atgaline data“, atsiminimuose.
Štai laikraštis Diena 1934 metais vėl, sakyčiau, gana piktai užsipuola tuos, „kurie
neturi ką veikti“, „labdaringas ponias“ ir „tariamus menininkus“ – visus tuos,
kuriems apsilankymas „pas Konradą“ tapo būtinas kasdienis ritualas:
„Čia susirenka tie, kurie neturi kas
veikti ir tie, kurie per daug veikia, kurie turi daug pinigų ir kurie visai
neturi pinigų. Iš ryto čia susirenka keletas viengungių vokietukų kavos puoduką
išgerti, apie 12 valandą renkasi labdaringos veikėjos ponios, kurioms moterų
seklyčioj vietos pakanka, bet aplinka sielos nepatenkina. (...)
Menininkai ir tariamieji menininkai
ištikimai lanko kavinę. Žurnalistai, reporteriai ir juos pamėgdžioja amžini
nuomininkai Konrado kavinės staliukų ir amžinai lieka skolingi patarnaujančioms
panaitėms. (...) Jei nori, kad tave laikytų rašytoju, poetu, dailininku,
žurnalistu, eik kasdien Konrado kavinėn ir kelias valandas sėdėk šios paskirties
pavardžių savininkų terpe“[11].
O 1937 metais tas pats laikraštis, vis
dar susirūpinęs Kauno rašytojų papročiais, klausia, „kodėl daugelis mūsų
rašytojų mėgsta gyventi būtinai arti Laisvės alėjos. Jie būtinai kasdien nosis
prie nosies sėdėdami pasakoja senus anekdotus Konrado kavinėje“[12].
Keista, bet „Metropolio“ lankytojų adresu pašaipos buvo daug mažiau ne
„Konrado“, nors dažnai (ir net labai dažnai) tai būdavo... tie patys žmonės.
Stasio Stonkaus, anuomet VDU studento lituanisto, prisiminimuose iškyla
spalvingi jų portretai:
„Konrado kavinė buvo vieta, kur rinkdavosi visų galų
menininkai: rašytojai, dailininkai, muzikantai, aktoriai. Ten prie kavos
puodelio jie keldavo ginčus, svarstydavo įvairias problemas, berdavo anekdotus.
Joje dažnai matydavo mažutį, palyginti didele galva V. Krevę-Mickevičių, oriai
rūkantį cigaretę ir pro dešinį lūpų kampą leidžiantį į viršų dūmus, judrų
ožiška barzdele L. Girą, santūrų F. Kiršą, visada su tiesia, į šoną nusuktą
pypkute, juodom pirštinėm mūvinčią M. Rakauskaitę, L. Trukį smalinai juodais
ūseliais, nubrėžtais į pasmakrę. (…) Taip pat nuolainiai tos kavinės sėdėtojai
buvo būriškos išvaizdos S. Šimkus, aukšto stoto, impozantiškas, visada mandagus
A. Žmuidzinavičius, ir judesiu, ir kalba nesivaržantis K. Binkis; aštrus ir nuo
kaklaraščio iki lakuotų batų mefistofeliškai juodas J. A. Herbačiauskas. Tarp
šių meno veteranų nuolatos sukiojosi, teisingiau sakant, lakstė judrus ir pagal
savo metus per daug šnekus P. Cvirka. (…) Sruogą visada ten matydavai alkūne
atsirėmusį į stalą ir smakrą padėjusį ant delno, rūkantį iš labai ilgo
cigarniko, mažai kalbantį ir vis iš kažko lyg besišaipantį”[13].
Ši pašaipa, šie
atsiminimai persunkti nostalgišku liūdesiu, lyg gedėtų to jauno, Laikinoje
sostinėje besiskeidusio ir brutaliai nutraukto gyvenimo. Net tarybinis rašytojas, komjaunuolis ir komunistas
Antanas Drilinga nostalgiškai (kiek tai leistina 1977 metais) prisimena Kauną
buvus „Poetų miestu“ ir laukia, kada gi gražioje Laisvės alėjoje „vėl
pasirodytų poetai, dešimtys poetų, kadaise mynusių ją nuo pradžios iki galo“,
ir tuoj pat cituoja pašaipias Teofilio Tilvyčio eiles apie Konrado kavinėje
vykusį „darbą“:
Sostinėj brangios tėvynės
veikia keturios kavinės;
ten sueina panai, damos
vykdyti dienos programos.
Kai vienuolika ateina,
Ūžia kimština cukrainė;
Taip lig valandai devintai
Dirba čia inteligentai[14].
Muzikinės
programos „Pas Konradą“ buvo aukšto lygio. Čia grojo Danieliaus Pomeranco džiazo
orkestras, dainavo Antanas Dvarionas, Juozas Indra, Romanas Marijošius. Tarp
„Konrado“ ir „Metropolio“ nuolat jautėsi konkurencija. Antai, 1933 metų sezone
„pas Konradą“ grojo iš „Metropolio“ perbėgęs Michelis Hofmekleris su savo
orkestru, nes grįžęs iš Berlyno Pomerancas pirmiausia buvo pakviestas į
„Metropolį“.
Smuikininkas ir dirigentas Danielius
Pomerancas (1904-1981) vis dėlto glaudžiausiai susijęs būtent su „Konrado
kavine“. Gimęs Šiauliuose, bet jaunystėje gyvenęs Kaune, jis baigė Kauno žydų
gimnaziją ir pasimokė Kauno muzikos mokykloje pas
Izaoką Vildmaną-Zaidmaną. Tęsti studijų jis 1922 metais išvažiavo į Berlyną, kur baigė
Berlyno konservatoriją, Willy Hesso klasę ir gyveno 10 metų. 1933 metais
Pomerancas grįžo į Kauną (manoma, prikalbėjo čia atvažiuoti ir Danielių Dolskį). Berlyne Pomerancas susidomėjo džiazu ir šį muzikos stilių
atvežė į Kauną, į Konrado kavinę. Grojo jis ir klasikinę muziką, dažnai solo.
Kauno gete abu su Hofmekleriu rengdavo
geto orkestro koncertus. Abu pakliūvo į Dachau ir abu buvo iš ten išvaduoti. Kauno
gete gimė Danieliaus ir Rivos Pomerancų dukra
Danutė (Siuzi) Pomerancaitė-Mazurkevič.
Pusantrų metukų ji buvo išnešta iš geto
ir augo Kipro Petrausko ir Elenos Žalinkevičaitės-Petrauskienės šeimoje.
Išlaisvintas Pomerancas pėsčiomis grižo
į Kauną, surado gyvą likusią žmoną, o 1948 metais Elena Žalinkevičaitė-Petrauskienė
grįžo iš Vokietijos su mažąja Danute. Po karo Pomerancas grojo Kauno operetės teatro
orkestre ir net vėl grojo Konrado, dabar jau „Tulpės“ kavinėje; vėliau
persikėlė į Vilnių, kur grojo simfoniniame orkestre. Galiausiai, 1974 metais
šeima emigravo į Kanadą. Danute Pomerancaitė
baigė M. K. Čiurlionio meno mokyklą ir Maskvos konservatoriją, Davido Oistracho
klasę. Ji tapo žymi smuikininkė, profesorė, gyvena Bostone.
O tuo tarpu „Konrado kavinė“ jau buvo
visai ne Konrado. 1933 (ar 1934) metais ją perėmė Volfo-Engelmano alaus
daryklos savininkai ir du bankai. Vėliau kavinės savininkė buvo ponia Rėzienė.
Bet „Konrado kavinės“ pavadinimas iki pat antrosios okupacijos nebuvo pakeistas.
„Tulpės“ vardą kavinė gavo 1948 metais, o 1949 metais pagal Jono Virako
projektą buvo pakeistas jos interjeras. 1961 metais kavinės interjeras vėl (paskutinį
kartą) keitėsi, šį kartą jį projektavo Vytautas Dičius ir Algimantas Mikėnas. Matyt, vertėjo, jei Valentinas Gustainis, nebuvęs
„tinginys“ ir senąją „Konradą“ lankęs gal mažiau nei „Metropolį“, 1971 metais
rašo, kad Konrado kavinės vietoje „dabar veikia daug puikesnė ir prašmatnesnė
„Tulpės“ kavinė“[15]. Daugelis
mūsų prisimena išilgai viso fasado nutįsusią plačią raudoną iškabą: TULPĖ.
1985 metais buvo
surengtas konkursas dar vienam interjero atnaujinimui, bet iš to sumanymo nieko
neišėjo. Nežiūrint visų permainų, kavinė atkakliai saugojo tolimą „buržuazinį“
žavesį, traukė, lyg apsimesdama esanti „tas pats“, ne kiek nepasikeitęs
„Konradas“.
„Išskirtinė Laisvės alėjos oazė (...) buvo „Tulpė“, anksčiau
vadinta Konrado kavine. Ši visuomeninė maitinimo įstaiga, nepaisant istorinių
kataklizmų, herojiškai tęsė Laikinosios sostinės tradicijas. Interjero
nepakeitusi kavinė kaip ir anksčiau tebeturėjo kulinarinių gaminių kepyklą,
prekiavo visų graibstomais griliažiniais „Tulpės“ tortais, įvairiausiais
sausainiais, kitais saldumynais. Vakarais „Tulpės“ kavinės estradoje skambėdavo
siautulingas džiazas, o vadinamajame Prietulpyje, satelitinėje kavinukėje,
kasdien buvo galima pamatyti vieną kitą anų laikų Kauno bohemos legendą –
tarybų valdžios nepripažįstantį teatro dailininką su panosėje nupieštais ūsais,
apsigaubusį šeškų kailiniais, arba į Drakulą panašų muzikos klasiko sūnų,
kuriam negaliojo draudimas rūkyti, o padavėjos net neprašomos iškart atnešdavo
kavos ir taurelę konjako“[16].
Net ir lankytojai buvo tie
patys: menininkai ir literatai, vienaip ar kitaip išlikę po visų kataklizmų.
Tie patys pyragaičiai, ta pati kava. Robertas Antinis jaunesnysis prisimena:
„Nuo seniausių laikų mes, vaikai, buvom savo tėvą [Robertą
Antinį vyresnįjį] praminę „tulpininku“, nes jis vis mėgdavo „Tulpėje“ sėdėti.
Mes gyvenom kitoj pusėj Laisvės nuo „Tulpės“, mus ten dar vaikus vakarais
nusivesdavo. Tais laikais dar buvo galima vakarais vaikus vestis į kavines.
Nupirkdavo mums pyragaičių, o pats gerdavo kavą. Ir bendraudavo su žmonėmis.
Mano tėvas dirbdavo savo studijoje vienas, taigi, vakare po darbų norėdavo
pabendrauti su žmonėmis. Ir ne su bet kuo. Aišku, ateidavo Truikys, ir kitokių
žmonių, bet mano tėvui labiausiai imponavo gražios, protingos moterys. Jis mėgo
su jomis kalbėtis, kad pagerėtų nuotaika po sunkaus darbo“[17].
Ypatingi „Tulpės“ personažai – Liudas
Truikys, tas „teatro dailininkas su panosėje nupieštais ūsais“, ir jo gyvenimo
draugė Marijona Rakauskaitė ištikimai, net būdami alkani, čia lankėsi, tartum
atlikdami privalomą ritualą, plona, jau trūkinėjančia gija siejantį juos su vis
labiau tolstančiu praeitu gyvenimu.
„Jiedu plaukdavo Laisvės alėja kaip
gulbės. Nepriklausomi, laisvi nuo apkalbų, tūkstančių nustebusių ar pavyzdžių
žvilgsnių. Jie buvo tarytum vienas medis, nedalomas ir tvirtas. Buvusi
Valstybės teatro Operos solistė Marijona Rakauskaitė visad atrodydavo tarsi ką
tik atskridusi iš Paryžiaus ar Romos – elegantiška, grakšti, su plačiabryle
nepaprasto grožio skrybėle and pakeltos dailios galvos. Šalia žingsniuodavo
galantiškas, lieknas Liudas Truikys, dailininkas. Jie užsukdavo į „Tulpę“
(buvusią Konrado kavinę) išgerti puoduko kavos ar bent retkarčiais susisiekti su
giminingomis sielomis, menininkų akimis pamatyti jiems mažai pažįstamus naujus
pasaulius. (...)
Tiesa, beveik niekas
nežinojo, kad tiedu išdidūs žmonės dažnai neturėdavo už ką nusipirkti
būtiniausių maisto produktų ir pamažu išpardavinėjo savo unikalią biblioteką
bei persiškų kilimų rinkinį.“[18].
Dramaturgas Juozas Grušas, ilgai
buvęs dažnas „Tulpės“ lankytojas, rasdavo čia įkvėpimą: „Šiaip vienas užsuku į
„Tulpę“ ir čia gimsta kai kurios būsimos pjesės detalės (rašau ant servetėlių)“[19].
Atkūrus
Nepriklausomybę, „Tulpė“ kurį laiką gyvavo, rodos, po senovei, o paskui bankrutavo.
Dabar namo Nr 47 pirmame aukšte įsikūrė prabangių rūbų parduotuvės („Premium“,
Ramūnės Piekautaitės salonas, anksčiau, rodos, „Mango“) ir salonas
„C&D Style“. Praeiviai vieną po kitos mina dvi
juodas grindinio plokštes su „bėgančiu“ užrašu „Tulpė“. Kavinės interjeras buvo
sunaikintas 2003 metais. Viduje liko tik kupolas su langais. Tais pačiais
metais tuometinis pastato savininkas, buvęs „Senukų“ akcininkas Vytautas
Švirinas žurnalistus tikino, kad norėtų kavinę atgaivinti. Ir dar tais pačiais
metais kieme, ar ne buvusioje Konrado kepyklos patalpose, tų patalpų savininko
Audriaus Tereso buvo atidaryta „Konrado užeiga“, kurioje teikė jau ne kavą su
pyragaičiais, o kepsnius su alumi, ir kur, kol alga leido, mielai lankėmės. O
štai „Tulpėje“ tik vieną vienintelį kartą esu buvusį. Todėl negaliu spręsti, ar iš
tikrųjų kavinė, kokia ji bebūtų, tokia svarbi miesto savimonei. Svarbesnė už
Levino tėvo knygyną, kurio pėdsakų vis nepavyksta rasti. Literatas (ir vėl)
sako, kad taip. Dar daugiau:
„Gyvajai miesto atminčiai
„Tulpė“ buvo svarbesnė už Arkikatedrą. Ir ne tik laikotarpiu „nuo Binkio iki
Truikio“. Ir ne tik Binkį bei Truikį iš mūsų atėmė tie, kurie neišsaugojo
„Tulpės“. Atėmė didžiulę kaunietiškosios tapatybės dalį. Tiesą sakant, apie
Kauną nebeįmanoma parašyti didelio romano. Kokiose kavinėse lankysis jo
herojai? „Spurginėje“? Ar vienoje tų, kurių po penkerių metų niekas
nebeprisimins ir prireiks išnašų? Žinoma, jei būtų išlikusi „Tulpė“, visų
rašytojų fantomai ten ir sėdėtų, nes kur kaime daugiau sėdėsi, jei ne
vienintelėj smuklėj“[20].
O gal dabartinis
pastato savininkas,
kitas buvęs „Senukų“ akcininkas ir prezidentas,
Prekybos, pramonės ir amatų rūmų vadovas, profesorius Mečislovas Radomanskas
norėtų atgaivinti fantomus? Štai 2011 metais jis teigė, kad „Tulpė“ „bet kada gali atgimti“. „Pats restoranų verslo
neišmanau, bet jei šios srities specialistus „Tulpės“ patalpos sudomintų, jie
turėtų puikią veiklos terpę. Visa „Tulpės“ autentika yra išsaugota, tad ją
prikelti nebūtų sunku“[21]. Nacionaliniame
M. K. Čiurlionio dailės muziejuje kantriai laukia gipsinė
Pundžiaus mergaitė su ąsočiu.
[2] Nijolė Lukšionytė-Tolvaišienė.
Gubernijos laikotarpis Kauno architektūroje. Kaunas: VDU, 2001. P. 117.
[3] Nijolė Lietuvninkaitė. Kauno senoji knyga: raiška ir plėtotė 1843-1918 metais. Vilnius: Versus aureus, 2006. P. 115.
[4] Gintarė Visockytė. „Neatrastas XX a. pr. Kauno
žydų žemėlapis: Emmanuelis Levinas” // Kauno
Žinios. 2015-11-02.
[5] Raimundas Samulevičius. Baltoji obelis.
Vilnius: Vaga, 1985. P. 52.
[6] Tomas Sakalauskas. Antanas Gudaitis. Septyni vakarai su dailininku. Vilnius: Mintis, 1989. P. 77.
[7] Marija Macijauskienė. Lyg visa
Lietuva. Jonava: „Dobilo“ leidykla, 2000. P. 31.
[10] Gidas po bohemišką Laisvės
alėją. Kaunas: VDU meno galerija „101“,
2013. P. 14.
[11] J. K. Beleckas „Kaip Kaunas juokiasi ir verkia“ // Diena. 1934-01-14. In: Gidas po bohemišką Laisvės alėją. P.15
[12] Gidas po bohemišką Laisvės
alėją. P. 15.
[13] Reda Pabarčienė (sud.) Balys Didysis. Atsiminimai apie
Balį Sruogą.
Vilnius: Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas,
1997. P. 187-188.
[17] Gidas po bohemišką Laisvės
alėją. P. 17.
[18] Macijauskienė. Op. cit.
P.36-37.
[19] Ibid. P. 168.
[20] Kęstutis Navakas. „Paskutinio teismo alėja“// http://www.bernardinai.lt/straipsnis/2008-10-01-kestutis-navakas-paskutinio-teismo-aleja/8120.
[21] Arūnas Dambrauskas. „Mūšis dėl „Metropolio“. Kas laimės?“ // Kauno diena. 2011-04-18.
Ačiū. Skaičiau su dideliu susidomėjimu, nes dar atsimenu „Tulpės“ viduje buvusius „gipsinę mergaitę su ąsočiu“ ir fontanėlį, ten skambėjusį džiazą. Tokia nostalgija tai prisiminus! Mintys apie tai, kad visa tai įmanoma atkurti, atgaivinti, spaudžia ašaras. Taip norisi nemirti iki dienos, kai toks stebuklas įvyktų.
AtsakytiPanaikintiAčiū už viską daktare Ellen! Kai susisiekiau su jumis, kad padėtumėte man nustoti skirtis su vyru, mano vyras nustojo pildyti skyrybų dokumentus ir dabar viskas yra daug geriau. Kaip sakei, visas skyrybų procesas buvo atšauktas, mano santuokoje problemų kėlusi bloga moteris paliko mano vyrą, o dabar kartu esame labai laimingi. Šia gyvenimo patirtimi dalinuosi su visais, kurie susiduria su panašiais iššūkiais santykiuose, santuokoje ar bet kokiais kitais klausimais. , galite susisiekti su daktare Ellen per WhatsApp +1(815)564-3618
AtsakytiPanaikintiJi puikiai moka šiuos burtus:
* meilės burtai
* santuokos burtai
* pinigų magija
* gražus burtas
* sėkmės burtai
* Sekso patrauklumo burtai
* AIDS gydymo magija
* Kazino urvas
* Pašalinti prakeikti urvai
* Apsauginis burtas
* loterijos magija
* Laimės burtai
* Vaisingumo burtai
* Telekinezės žiedas 💍
paštas: ellenstpellcaster@gmail.com
Whatsapp +1(815)564-3618