Laisvės alėjos nostalgija:
„Pienocentro“ rūmai ir „Pieno baro“
atminimas
(Universitetų apleisti pastatai III)
(Universitetų apleisti pastatai III)
S. Daukanto gatvės fasadas |
Kiemo fasadas |
„Pieno baro“ bandelių ir
kokteilių skonis šiandien liko tik mūsų atmintyje, o ir neatsiejamą nuo paties
„centriausio“ Kauno centro, savo suapvalintu stogeliu žymintį nepakeičiamą
susitikimų vietą „prie fontano“, vietą, aplink kurią nepaisant nieko pulsuoja
tikrasis Kauno gyvenimas, – patį „Pienocentro“ pastatą, kartu su prie jo
prisiglaudusiu „broliu“ – „Pažangos“ rūmais, galime drąsiai priskirti
„nykstančio Kauno“ pastatams. Šie Lietuvos architektūros meistrų šedevrai prieš
keletą metų tapo našta dviem juos valdžiusiems universitetams. „Pienocentrui“ „pasisekė“:
šiais, 2018 metais spalio 29 dieną vykusiame KTU priklausančių pastatų aukcione
jį nusipirko bendrovė „Tranvia“.
„Pienocentras“
– tai 1927 metais įkurta Lietuvos pieno perdirbimo bendrovių sąjunga, kurios reprezentatyvus
administracinis pastatas – „rūmai“ – iškilo pačiame miesto centre. Kampinis
Laisvės alėjos ir S. Daukanto gatvės sklypas 1861 metais priklausė atsargos
pulkininkui Euzebijui Senkevičiui ir jo žmonai Elžbetai; pačiame kampe jie
pasistatė vieno aukšto mūrinį namą su lenktais frontonėliais, kuriame ir
gyveno, o sklype – antrą mūrinį namą nuomai[1]. 1901
metais valdą paveldėjo Adelė Kosakauskienė. Palei Daukanto gatvę tęsėsi sodas,
kuriame XX amžiaus pradžioje ji pastatė medinį paviljoną, skirtą dviračių
taisymui ir nuomai. Kosakauskienė ir jos
įpėdiniai gyveno kampiniame name iki pat 1931 metų, kai „Pienocentras“ iš
Kosakauskaitės-Jomanienės visą sklypą nusipirko savo „rūmų“ statybai[2].
Paskelbtą
konkursą laimėjo architektas Vytautas Landsbergis, pradiniame projektavimo
etape jam talkino tuometinis Kauno miesto inžinierius Karolis Reisonas. „Apie
jų bendrą darbą liudija „Pienocentro“ vadovų korespondencija projektuotojams.
Abu dalyvavo ir objekto statybos komisijos posėdžiuose. Bet jau antaisiais
projektavimo metais K. Reisono pavardės susirašinėjimo dokumentuose
neberandama“[3].
Pastato gelžbetoninį monolitinį karkasą projektavo inžinieriai Pranas Markūnas
ir Saliamonas Milis. Penkių aukštų „Pienocentro“ rūmai buvo pirmas tokio
aukščio namas Laisvės alėjoje, tad nenuostabu, kad amžininkams jis darė didelį
įspūdį. Antai, 1931
metais besibaigiančią statybą pamatęs italų rašytojas Giuseppė
Salvatorio, rašė, jog „pakeltos aukštyn akys aprėpia lyg ir dangoraižį“[4].
Išties, priėjus arčiau ir pažvelgus aukštyn į ritmiškas jo
langų eiles ir dabar galima pajusti šio namo didybę. 1937 metais „Exposition
Internationale des Arts et des Techniques“ parodoje Paryžiuje pastatas buvo
įvertintas garbės diplomu ir bronzos medaliu už architektūrą.
Įspūdingas
„gryniausio“ modernizmo pastatas suapvalintu kampu dabar, rodos, organiškai
glaudžiasi prie šalia esančių „Pažangos“ rūmų (jų bendro kiemo fasadus net
sunku vieną nuo kito atskirti), tačiau iš tikrųjų, labai greitai pastatytas, bent
porą metų stovėjo vienišas (nors įvairūs darbai jame tęsėsi iki 1934 metų). Išlikusiose
nuotraukose galima pamatyti šalia jo, vietoj „Pažangos“ rūmų, dar stovintį mažytį
mūrinį namelį, nuo didingo kaimyno atskirtą aukštais mūriniais varteliais.
Pirmasis
pastato aukštas išsiskiria poliruoto juodo labradorito apdaila, jo didelės
virtinos pridengtos ištisiniu plačiu stikliniu stogeliu, kuriame buvo įstatyta
iliuminacija. Jau 1931 metais pirmame aukšte iš Laisvės alėjos pusės buvo
atidaryta „Pienocentro“ krautuvė, o palei S. Daukanto gatvę – valgykla, iš kart
pelniusi didelį populiarumą. „Didelėje valgyklos salėje dažnai buriuodavosi
eilės“[5]. Toliau
rikiavosi pieno baras, o neužstatytoje pietinėje sklypo dalyje 1935 metais atsidarė
užkandinė, vadinama „Pienocentro darželis“, nes tai buvo „lauko kavinė“, įrengta
gryname ore; „darželio“ baldus projektavo Kostas Petrikas. „Pienocentras“
turėjo ir daugiau „firminių“ krautuvių ir užkandinių miesto centre, pavyzdžiui,
viena tokia, su Broniaus Elsbergo sukurtu interjeru, buvo Laisvės alėjos ir E.
Ožeškienės gatvių sankirtoje. Leonas Mitkiewiczius, pirmasis ir
vienintelis Lenkijos karo atašė, 1939 metais, galima sakyti, tyrinėjęs Kauno
gyvenimą, taikliai pastebėjo, jog šių maitinimo įstaigų populiarumo priežastys
– mažos kainos.
„Tokie
restoranai kaip „Metropolis“ ar „Versalis“ visai neprieinami darbo
inteligentijai, ypač tūkstančiams Kauno įstaigų ir parduotuvių darbuotojams.
Šios kategorijos vartotojams pieno ir kiaušinių bendrovė „Pienocentras“ yra
įrengusi visame Kaune daugybę amerikietiško tipo kavinių, panašių į pieno
barus, kurios už visai nedidelė kainą galima gauti sotaus valgio“[6].
O štai kaip tuometinis
„Pienocentro“ meniu įsiminė Kauno gimnazistui:
„Už dvidešimt
centų gaudavai karštų, birių bulvių, pabarstytų krapais, ir stiklinį dubenėlį
rūgusio pieno, kurį dengė piršto storumo grietinės sluoksnis. Tai bent
skanumėlis!“[7]
Pastato suapvalintame
kampe per keturis viršutinius aukštus buvo įstatyti lenkti langai, lenktos yra
ir pirmo aukšto vitrinų langai prie įgilinto centrinio portalo. Per du aukštus
(pirmo aukšto patalpos buvo sujungtos su didele sale antrame aukšte) buvo
išsidėsčiusi garsioji Juozo Muralio kirpykla, kurios interjerą kūrė architektas
Arnas Funkas. Įkurtuvių proga kirpyklos reklama skelbė: „Nepaisant žymių
išlaidų kirpyklai rengti ir aprūpinti naujaisiais ir tobuliausiais aparatais,
kainos nepadidintos, vyrams net sumažintos“. „Pienocentro namuose“ įsikūrė ir
M. Nikolskienės (reklamoje vardas nenurodytas) kosmetikos salonas. Dalį antro
ir visą trečią aukštą užėmė „Pienocentro“ bendrovės administracija; ketvirtame
ir penktame aukšte buvo butai.
Iš Silvijos Lomsargytės-Pukienės,
anuomet mergaitės Ditos, prisiminimų:
„Bendrovė „Pienocentras“
pasistatydina didžiulius rūmus Laisvės alėjos ir Daukanto gatvės kampe. Tame
name yra dar retas Kaune liftas su liftininku. Ir prašmatnūs butai langais į
judrią gatvę. Anapus – kino teatras „Triumf“ (...) „Kokie maži žmonės ten, ir
visi eina į kiną kada tik nori...“ – galvoju žiūrėdama žemyn
į Laisvės alėją pro mamos draugės Ninos langus tų rūmų penktame aukšte“[8].
Ketvirtame
aukšte apsigyveno Užsienio reikalu ministras Dovas Zaunius su žmona, operos
soliste Vince Jonušaite. Kurį laiką čia gyveno ir kitas Užsienio reikalų
ministras – Juozas Urbšys. (Manoma, kad čia buvo
ir Ministro pirmininko Juozo Tūbelio, buvusio „Pienocentro“ pirmininko, butas,
nors Valentinas Gustainis teigia, kad Tūbelis apsigyveno gretimuose „Pažangos“
rūmuose. Painiava nestebina: šie du pastatai kartais suvokiami kaip neatskiriami
vienas nuo kito.)
„Pienocentro“
rūmuose buvo ir Leono Mitkiewicziaus aprašytas Latvijos karo atašė Viktoro
Deglavo butas, kur jis gyveno su žmona ir maža dukrele. Pasak Mitkiewicziaus,
„ultramoderniame name“ gyvenusi „šeima mėgo madingus baldus ir gadgetus – ekstravagantiško dizaino
mechanizmus ir įrankius“[9].
„Pienocentro“
trečiame aukšte buvusioje posėdžio salėje, prie Broniaus Elsbergo sukurto
didelio stalo Juozas Keliuotis rengdavo savo „Naujosios Romuvos“ klubo
posėdžius. „Tai buvo erdvi ir šviesi salė su
didžiuliu ilgu stalu, prie kurio visi dalyviai galėdavo patogiai susėsti. Be
to, Pienocentro kavinės padavėjos prieidavo prie kiekvieno svečio, ir jie
galėdavo sau užsisakyti visokio pieno, grietinėlės ir įvairiausių užkandžių.
Taigi čia būdavo posėdžiaujama, skaniai ir sočiai užkandžiaujant“[10].
„Pienocentro“
salė šiandien.
Kieme iš
dešinės išliko dviejų aukštų priestatėlis, kuriame buvo sargo butas. Pradžioje,
kol Karmelitų rajone prie tilto dar nebuvo pastatyta centrinė „Pienocentro“
pieninė, rūmų rūsyje veikė nedidelė pieninė su šaldytuvu.
Tarybų valdžiai atėjus, dalį „Pienocentro“
patalpų trumpam užėmė viešbutis keistu pavadinimu –,,Nobels“ ir...
kiaulininkystės trestas. O jau 1946 metais pastatas buvo atiduotas
aukštojo mokslo įstaigoms: iki 1964 metų čia buvo įsikūrusi Žemės ūkio
akademija, po to – Kauno Politechnikos institutas, atkurtos Nepriklausomybės metais
– KTU Ekonomikos ir vadybos fakultetas.
Laiptinės vaizdai |
Patekus į
pastato vidų galima pamatyti dvivėres vestibiulio duris su viršlangiu, o toliau
– iki pat penkto aukšto besisukančius laiptus su Landsbergiui būdinga Art Deco stiliaus
metaline atitvara. Visa laiptinė patalpinta į apvalų tūrį, aplink kurį
kiekviename aukšte suka apvalus koridorius; net palangės laiptinėje „išpjautos“
puslankiu. Tik liftas, deja, naujas. Ketvirtame ir penktame aukštuose išliko
net buvusių (visai ne tokių prabangių, kaip galėjome manyti) butų durys ir
išplanavimas: šiandien tuščiuose kambariuose pamatysime tik dar neseniai čia
virusio akademinio gyvenimo nuolaužas.
Koridorius,
besisukantis aplink laiptinės „vamzdį“.
Buvusių butų patalpos šiandien |
2004
metais rūmai buvo įrašyti į Kultūros vertybių registrą. Nuo 2014 metų pastatas
stovi tuščias, tik pirmajame jo aukšte verda gyvenimas.
Tarybiniais
laikais Laisvės alėjos pusėje veikė maisto prekių parduotuvė. Jos vietoje
„kapitalizmo“ laikais pradėjo prekiauti prabangiais Hugo Boss rūbais; ir
šiandien „Mados linija“ čia užima pirmą ir dalį antro aukšto. O štai pieno
kavinė ir pieno baras buvo iš naujo įkurdinti „Pienocentro“ rūmuose tik
1980-ujų pradžioje, kartu su šalia esančiu fontanu ir visos Laisvės alėjos
rekonstrukcija: pirmoji atsidarė 1982 metais, jos interjerą kūrė architektas V.
Dudzinskas; antroji – kitais, 1983 metais, interjeras dailininko Jono
Maculevičiaus. Šiandien atmintyje iškyla lyg ir viena maitinimo įstaiga, padalintą
į dvi dalis: pro apvaliame Laisvės alėjos kampe esantį pagrindinį įėjimą patekdavai
į barą, kuriame aukštuose aliuminio induose kunkuliavo sirupo pagardinti pieno
kokteiliai; išpilstytas į briaunotas stiklines toks dievų nektaras kainavo 10
kapeikų; toliau atsiverdavo erdvi kavinės salė, mėgėjai čia gaudavo stiklinę karšto
pieno ar kakavos, kisielius su plakta grietinėle teliūškavo apvaliose aliuminio
vazelėse ant kojelių. Atrodo, kad „pienbaris“, kaip ir fontanas, buvo čia
amžinai.
Atkurtos
Nepriklausomybės pradžioje pieno baras vis dar buvo labai populiarus. Būdama
antrame universiteto kurse, beveik kiekvieną sekmadienį po Soboro Mišių
įsitaisydavau čia, ant aukštos baro kėdės prie lango, ir siurbdama pieno
kokteilį pro Laisvės alėjos kampą stebėdavau praeivius; galėjau sau leisti
pigesnę bandelę su cinamonu, brangesnę, su marcipanais, – retai. Tačiau baras
neišsilaikė ir jo patalpose įsikūrė bankas. Tiesa, 2009 metais „pienbaris“ vėl buvo
atgijęs, tačiau trumpam, ir nedaug kas tą „atgimimą“ pamena; bandelių kainos
smarkiai išaugo ir tapo „neįkandamos“, jų vietą greitai užėmė vaistinės
„Camelia“ asortimentas. Nors UAB „Pieno baras“, kurio direktorė nuo 1993 metų
buvo Danutė Černiuvienė, nepasidavė ir persikėlė į labai ankštas patalpas už
įvažiavimo, galiausiai kavinė visai išnyko; šiandien tame mažame „kambarėlyje“
veikia juvelyrikos salonas „Yurga“ (negi tarp kauniečių ir miesto svečių
juvelyriniai dirbiniai populiaresni už šviežias bandeles ir pieno kokteilius?)
[1] Nijolė Lukšionytė-Tolvaišienė.
Gubernijos laikotarpis Kauno architektūroje. Kaunas: VDU, 2001. P. 148.
[2] Nijolė Lukšionytė-Tolvaišienė
„Dar kartą apie dvarelius“ // Kauno diena
1998-08-01.
[3] Algimantas Nakas. Architektas
inžinierius Vytautas Lansbergis-Žemkalnis ir jo darbų konstruktoriai.
Vilnius: Technika, 1997. P. 26.
[4] Cit. Jolita Kančienė ir
Jonas Minkevičius. Architektas Vytautas
Landsbergis-Žemkalnis. Vilnius: Mokslo ir enciklopedijų leidykla, 1993. P.
26.
[5] Marija Drėmaitė. Progreso meteoras. Modernizacija ir pramonės architektūra Lietuvoje
1918-1940 m. Vilnius: Lapas, 2016. P. 128.
[6] Leon Mitkiewicz. Kauno atsiminimai (1938-1939). Vertė
Regina Žepkaitė. Vilnius: Baltos lankos, 2002. P. 92-93.
[7] Levas Feigelovičius. Saulėtas šaltas pavasaris. Vertė Irena Miškinienė. Vilnius: Žydų
kultūros ir informacijos centras, 2009. P. 71.
[9] Giedrė Jankevičiūtė pastebi, kad „gadgetų“ Mitkiewicziaus
Atsiminimų lietuviškame vertime nėra
(In Marija Drėmaitė (Sud.) Optimizmo architektūra. Kauno fenomenas,
1918-1940. Vilnius: Lapas, 2018. P. 282).
[10] Juozas Keliuotis. Mano autobiografija. Atsiminimai. Vilnius: Lietuvos rašytojų
sąjungos leidykla, 2003. P. 159.
Kauno technologijos universiteto patalpos, nepaisant to, kad šiuo metu nėra eksplotuojamos, šaltuoju metų laiku yra šildomos.
AtsakytiPanaikintiMalonu girdėti. Štai Elkeso namas nėra šildomas, šią žiemą tuo įsitikinau savo "kailiu".
AtsakytiPanaikintidekoju uz bloga .
AtsakytiPanaikintikiek daug galima suzinoti
Ačiū už viską daktare Ellen! Kai susisiekiau su jumis, kad padėtumėte man nustoti skirtis su vyru, mano vyras nustojo pildyti skyrybų dokumentus ir dabar viskas yra daug geriau. Kaip sakei, visas skyrybų procesas buvo atšauktas, mano santuokoje problemų kėlusi bloga moteris paliko mano vyrą, o dabar kartu esame labai laimingi. Šia gyvenimo patirtimi dalinuosi su visais, kurie susiduria su panašiais iššūkiais santykiuose, santuokoje ar bet kokiais kitais klausimais. , galite susisiekti su daktare Ellen per WhatsApp +1(815)564-3618
AtsakytiPanaikintiJi puikiai moka šiuos burtus:
* meilės burtai
* santuokos burtai
* pinigų magija
* gražus burtas
* sėkmės burtai
* Sekso patrauklumo burtai
* AIDS gydymo magija
* Kazino urvas
* Pašalinti prakeikti urvai
* Apsauginis burtas
* loterijos magija
* Laimės burtai
* Vaisingumo burtai
* Telekinezės žiedas 💍
paštas: ellenstpellcaster@gmail.com
Whatsapp +1(815)564-3618