Laisvės alėjos nostalgija: „Metropolio“ spindesys ir skurdas
Dar vienas architekto Nikolajaus Andrejevo kūrinys – smulkiai dekoruotas senojo „Metropolio“ dviaukštis su kiekvieno kauniečio akiai pažįstamu bokšteliu – žymi Laisvės alėjos ir S. Daukanto gatvės kampą (Laisvės al. 68/S. Daukanto g. 19).
XIX
amžiuje tuometinių Nikolajevskij prospekto ir Novobazarnaja („Naujo turgaus“)
gatvės kampe stovėjo vienaaukštės mūrinės krautuvės. Didelis sklypas priklausė
Izidoriui ir Rachilei Volkovyskiams. 1899 metais jie krautuves nugriovė, o jų vietoje
pasistatė naują namą, skirtą viešbučiui ir restoranui. Pirmame namo aukšte,
palei prospektą, buvo įrengtas restoranas „Metropolis“ bei kelios krautuvės;
kampinėje namo dalyje – bufetas ir biliardinė; palei Daukanto gatvę buvo namo
savininkų gyvenamosios patalpos. Antrame namo aukšte 27 kambariuose įsikūrė
„Metropolio“ viešbutis. Šalia, S. Daukanto gatvėje, dar stovėjo Volkovyskių
medinis vieno aukšto namas su mezoninu.
Stilinguose
namo fasaduose – Andriejevo mėgstami lenkti sandrikai, Laisvės alėjos fasado
kraštuose – balkonai; kampe – minėtas grakštus kelių pakopų piramidinis
bokštelis (beje, medinis; pagal pirminį projektą turėjęs būti solidus,
vainikuotas kupolu, tačiau tokiam užsakovai, rodos, pristigo pinigų). Sunku
patikėti, bet, laikui bėgant, ne visiems įtiko bokštelis, pasigirdo nuomonių, esą
jis pastatui „nelabai tinkantis“[1],
ir 1936 metais buvo netgi svarstoma, ar nevertėtų jį nugriauti, o jo vietoje
įrengti... reklaminį stendą. Virš įėjimas į restoraną Laisvės alėjoje buvo
stogelis, paremtas metalinėmis kolonėlėmis (2014 metais buvo kilusi idėja šį
stogelį atkurti).
Pirmam pasauliniam karui artėjant
prie Kauno, 1915 metais Valkovyskiai buvo išvežti į Rusiją ir nebegrįžo. Tuo metu, dar 1910
metais išsinuomavę, restoraną su viešbučiu valdė versilininkai Bulyginai.
1919 metais kovo mėnesį „Metropolio“ viešbutyje
buvo apsistojusi Amerikos misija (ją sudarė keturi nariai: trys karininkai ir
vienas žurnalistas), kurios tikslas buvo susitarti dėl Amerikos pagalbos jaunai
Lietuvos valstybei maistu ir ginklais. Petras Klimas
ją vadina „Amerikos maitinimo komisija“; anot jo, jos atstovai atvyko į Kauną „be
jokių ginklų ir net be maisto. Jie maitinosi „Metropolyje“, kaip visi viešbučio
svečiai. Kaunas tada nuoširdžiai juos pasveikino, pasikaišydamas vėliavomis.
Amerika visada jaudino lietuvius, kurie ten turėjo daug giminių“. Tačiau po kelių dienų, kovo 18-tą prie viešbučio
durų įvyko kruvinas susirėmimas tarp vokiečių ir lietuvių kareivių, pastarieji
buvo paskirti saugoti Lietuvai padėti atvykusius svečius. „Tik okupantai, kurie dar nebuvo išsikraustę iš Kauno, buvo dėl to
įtūžę, plėšė vėliavas ir ginkluoti veržėsi pro garbės sargybą į „Metropolį“[2].
Susirėmimo metu žuvo karys savanoris Pranas Eimutis. Čižiūnas įvykį aprašo
taip: „1919 m. demoralizuoti okupantų-vokiečių kariai buvo puolę čia
apsistojusią karinę Amerikos J. V. Misiją, norėdami ją išžudyti. Jaunas
savanoris Pranas Eimutis savo mirtimi įrodė lietuvių ištikimybę jų tautos
draugams ir geradariams“[3].
Anot Klimo, atsitiko taip, „kad tai ne amerikiečiai lietuviams, bet lietuviai
amerikiečiams padėjo[4],
t.y. išgelbėjo jų gyvybes. Šiandien prie buvusio įėjimo į
restoraną Laisvės alėjoje kabo marmuro lenta su bareljefu ir užrašu: „Čia 1919.
III. 18 garbingai žuvo Kauno komendantūra kareivis Pranas Eimutis, gindamas
Amerikos Jungtinių Valstybių misiją“.
Iš
pat pradžių „Metropolis“, buvęs pagrindinė (jei ne vienintelė) vieta, kurioje
apsistodavo į Kauną atvykę užsienio svečiai, tapo ir savotiška Lietuvos
užsienio politikos vykdymo vieta. Tad nenuostabu, kad 1922 metais Užsienio reikalų ministerija iš Rusijoje gyvenusių
Valkovyskių pastatą paprasčiausiai nusipirko ir jį valdė, tam tikslui
įsiteigusi AB „Lietuvos viešbutis“. Taip „Metropolio“ viešbutis tapo
valstybinis ir sykiu pakeitė pavadinimą, „iš
„Metropolio“ persikrikštijęs „Lietuvos viešbučio“ vardu“[5],
tačiau vis tiek visų buvo vadinamas „Metropoliu“. Net 1938 metais į Kauną
atvykęs pirmasis ir paskutinysis Lenkijos karo atašė
Lietuvoje Leonas Mitkiewiczius ieškojo būtent „Metropolio“ viešbučio, kol jam
buvo paaiškinta, kad „„Metropolis“ – tai senas prieškarinis Rusijos laikų pavadinimas“,
dabar viešbutis vadinasi „Lietuvos“ viešbutis ir esąs už kampo nuo Laisvės
alėjos. „Pagaliau esame „Lietuvos“ viešbutyje, bet visi jį vadina „Metropoliu““[6].
„Metropolį“ iš ministerijos išsinuomavo ir naujos bendrovės direktorius
tapo toksai L. Daukša, buvęs „ministerijos įgaliuotinis“ jį perkant. Pradžioje viešbutyje apsigyvendavo ir butų neturėję
ministerijos pareigūnai, pvz., 1922 metais čia gyveno Užsienio reikalų viceministras Bronius Kazys Balutis.
Norėdama
pagerinti užsienio svečių gyvenimo sąlygas ir sykiu – Lietuvos įvaizdį 1925
metais bendrovė šalia senojo „Metropolio“, nugriovusi
čia stovėjusį medinį Volkovyskių namą, kuriame buvo įsikūrusi dviejų
architektų, Mykolo Songailos ir Vladimiro Dubeneckio kontora, pagal to paties Dubeneckio projektą pastatė
naują trijų aukštų „Lietuvos“ viešbutį (S. Daukanto g. 21). Naujasis viešbutis
turėjo savo restoraną, sujungtą su „Metropolio“ biliardine bei restorano
kabinetais. Įdomų, kad nuo 1930 metų buvo planų nugriauti ir senąjį, dviaukštį
viešbučio pastatą ir jo vietoje pastatyti keturių aukštų, sujungtą su nauju Daukanto
gatvės pastatu. Naujame pastate buvo planuojama įrengti restoraną, didelę salę
ir net baseiną. 1938 metais laikraštis Lietuvos
aidas praneša, kad „Lietuvos viešbutis“ statys didelius rūmus, o prie esamo
(naujo) pristatys dar vieną aukštą. Bendrovės direktorius netgi važinėjo po
Europą, žiūrėdamas, kokį modernaus viešbučio pavyzdį galima pritaikyti Kaunui.
Gerai, kad šie planai liko neįgyvendinti ir Andrejevo pastatas išliko iki mūsų
dienų.
Kadangi
viešbučio kambariai buvo (ir iki šiol yra) įrengti tiek naujame, tiek senajame
pastate, kartais sunku suprasti, kuriuo iš jų svečiai skundžiasi, o kurį giria.
Antai, 1931 metais Kaune svečiavęsis rašytojas Algirdas Šeštokas-Margeris
rašė, kad „Lietuvos viešbutyje“ „viskas archaiška, tik imk ir vežk į senienų
krautuvę“[7]. Tuo tarpu Mitkiewicziaus
atsiliepimai apie viešbutį kuo geriausi: „„Metropolio“ viešbutis iš tikrųjų
senas, dar prieškarinis, tačiau perstatytas or viduje visiškai atnaujintas.
Gauname puikų kambarį su nepaprastai modernia vonia ir visais galimais patogumais.
Apskritai viešbutis daro labai teigiamą europinio lygio įspūdį“, kurį
sustiprino ir „puiki vakarienė“[8].
Rodos, vartojami pavadinimai (ir Mitkiewicziaus įsitikinimas, kad pastatas,
kuriame jį su žmona apgyvendino, yra „senas, dar prieškarinis“) turėtų
nurodyti, pirmu atveju, į naują, o antru – į seną viešbučio pastatą, iš tikrųjų
yra atvirkščiai. Būtent naujame viešbučio pastate S. Daukanto gatvėje, kuriame
užėmė visą aukštą, 1938 metais laikinai buvo įsikūrusi ir visa Lenkijos
pasiuntinybė su pasiuntiniu Franciszeku Charwatu priešakyje (Kaune buvo
juokauta, kad viešbutį dabar reikėtų pervadinti į „Hotel Polonia“). Bet
tikriausiai, senajame pastate 1940 metais paskutinėmis savo buvimo Kaune
valandomis „gyvybes vizas“ pasirašinėjo Japonijos pasiuntinys Chiunė Sugihara
(ir tai menanti memorialinė lenta 2015 metais buvo atidengta ant senojo
„Metropolio“ pastato). O pavadinimai painiojami iki šiol: tarybiniais laikais
vadintas „Lietuva“, šiandien viešbutis veikia senuoju
„Metropolio“ vardu. Ir nors jo „prestižas“ smuko iki dviejų žvaigždučių, jo
reitingas Booking.com svetainėje ganėtinai aukštas – 8,1 balų.
***
Tuo
metu, kai „Metropolio“ viešbutis tapo valstybiniu, „Metropolio“ restoraną valdė
verslininkas Konstantinas Baronas, o nuo 1932 metų čia šeimininkavo pedagogė ir
visuomenės veikėja Elena Baronienė. Jai valdant, 1932 metais restorano salėje
buvo įrengtas balkonas, 1937 metais atidarytas naujas baras.
„Metropolio“
restoranas buvo garsus, čia lankėsi laikinosios sostinės „bohema“ ir
universiteto profesoriai, pirmieji valstybės asmenys ir prašmatnūs ponai bei
ponios. Pastarieji rinkdavosi vakarais: „Paauksuotais kalnieriais ir rankovėmis kelneriai
nespėja vilstyti išsipudravusių ponių bei aukštų ponų paltus. Vidury džazbandas
verkė vokiškų tango bei fokstrotų motyvu. Staliukai aplipę frakais, seidenfluru
ir kitoniška užsienietiška medžiaga. Juodas limizinas ties „Metropolio“ durimis
užmerkia elektrines akis“[9].
„„Metropolyje“
vakarais žmonės mėgo pašokti. Buvo pasklidęs gandas, kad „Metropolyje“ viskas
labai brangu ir mažiau pasiturintys ten eiti privengdavo. Restorano savininkai
Baronai (...) ramindavo, kad pas juos kainos ne didesnės kaip kituose
restoranuose, o patiekalai žymiai skanesni nei kitur, nes jų virėjai yra dirbę
kituose kraštuose ir žiną visokių kulinarinių paslapčių, todėl patenkina visus
kliento įgeidžius. Išties aptarnavimas „Metropolyje“ buvo puikus, jau
vestibiulyje klientus pasitikdavo šveicorius ir palydėdavo į salę. Iš
vestibiulio eidamas kairėn, patekdavai į kavinę, o pasukęs dešinėn – į bufetą
ir į restoraną. Bufetas buvo didžiulis. Ant stalų puikavosi išdėstyti šalti
užkandžiai, o aukštoje raižyto medžio sieninėje spintoje už stiklinių durų rikiavosi
prabangių gėrimų buteliai. Virš bufeto kabėjo didelis laikrodis“[10].
O štai kokia vakarinio „Metropolio“
atmosfera iškyla rašytojos Petronėlės Orintaitės prisiminimuose: „Metropolio
svetainės menė erdvi. Pakraščiais prie lėkštėm ir krištolo stiklais žvangančių
stalų atlašiai poilsiauja publika, oriai nusiteikusi. Vien marguoja moterų
elegantiški papuošalai, spindi aukso žiedai su deimantais, švyti sniego baltumo
vyrų krūtinės. O vidursalyje vinguriuoja supasi šokėjai, lengvos laisvalaikio
atmosferos gaubiami, mandriai besišypsą, darniais judesiais susiviję draugėn“[11].
Bet štai, prisimindamas
„Metropolio“ restorane nuo 1930 metų rengiamus (jo paties organizuotus)
labdaringus „spaudos balius“, Gustainis restorano patalpas apibūdina kaip „skurdokas
ir „ankštas“, jo požiūriu, ne visai atitinkančias aukštuomenės reikalavimų: jos
„per spaudos balius būdavo sausakimšai prisigrūdusios rinktinės Kauno publikos.
Į balių atvykdavo prezidentas, ministrai, diplomatai ir kone visa tuometinio
Kauno prominencija“[12].
„Metropolyje“ buvo rengiami ir kitokio pobūdžio – dailininkų – baliai. Justino Vienuožinskio duktė Nijolė Vienožinskaitė-Čepulkauskienė prisimena, kaip „ruošiantis vienam dailininkų baliui, tėvas padarė didžiulį vorą“. Išlankstytas iš storos vielos ir aplipdytas blizgučiais, „voras buvo pakabintas virš liustros ant lubų Metropolio salėje ir, uždegus šviesas, tviskėjo sidabru. Tame pačiame baliuke Didžiokas su Kalpoku šoko baletą" [13].
„Metropolyje“ buvo rengiami ir kitokio pobūdžio – dailininkų – baliai. Justino Vienuožinskio duktė Nijolė Vienožinskaitė-Čepulkauskienė prisimena, kaip „ruošiantis vienam dailininkų baliui, tėvas padarė didžiulį vorą“. Išlankstytas iš storos vielos ir aplipdytas blizgučiais, „voras buvo pakabintas virš liustros ant lubų Metropolio salėje ir, uždegus šviesas, tviskėjo sidabru. Tame pačiame baliuke Didžiokas su Kalpoku šoko baletą" [13].
„Dirbę kituose kraštuose“ „Metropolio“
virėjai ir patarnautojai užsieniečių skonį ne visuomet tenkino. Antai, vokiečių
žurnalisto Rudolfo Herrnstadto įspūdį apie ketvirto dešimtmečio pradžios laikinąją
Lietuvos sostinę „Metropolis“ aiškiai gadina: „Dabartiniame Kaune jau maždaug
viskas yra „schön und gut“, išskiriant du dalykus – netašytų akmenų grindinį ir
valgius bei patarnavimą „Metropolyje““[14].
O 1938 metais Šveicarijos konsulas Fritzas Kästli apie „Metropolį“ rašė: „Restoranas
nuomojamas ir nusipelno karčios kritikos. Maistas prastas, salė tamsi ir
nejauki, aptarnavimas blogas“[15].
Visai kitokia publika rinkdavosi
„Metropolyje“ rytais, kuomet veiksmas vykdavo kairėje pusėje nuo įėjimo buvusioje
kavinėje. Rašytojas, žurnalistas Pulgis Andriušis prisimena, kad „„Metropolio“
viešbučiui įrengus kavinę su langais į Laisvės alėją, čia įsikūrė nuolatiniais
klientais beveik visas humanitarinio fakulteto elitas: V. Krevė-Mickevičius, P.
Skardžius, L. Karsavinas, P. Augustaitis ir ištikimiausias iš visų profesorius
B. Sruoga“. „Profesoriumas“ susirinkdavo po rytinių paskaitų ir, anot
Andriušio, sudarė savotišką, kiek snobišką „klubą“, į kurį ne kiekvienas buvo
įleidžiamas. „„Metropolio“ kavinė buvo visiems prieinama, bet ilgainiui
pasidarė lyg ir pusiau uždara poilsiavietė, kurios lankytojai turėjo turėti tam
tikras kvalifikacijas: būti pažįstamais su profesoriais, pasižymėti sąmoju,
mokslumu ar originalumu, kas nebuvo būtina pas „Konradą“ ar „Perkauską““[16].
O Liudas Šmulkštys prisimena, kad į „Metropolio” kavinę
profesorius Krevė „ateidavo dar prieš paskaitas”, apie 11 valandą, kai kavinė dažniausiai
būdavo tuščia[17].
Jis taip pat mini Balį Sruogą, Praną Skardžių, Petrą Cvirką, Juozą Baldauską,
advokatą D. Nargelavičių ir kitus rytinius lankytojus.
Pagaliau,
„Metropolis“ dažniausiai prisimenamas kaip vieta, kur, galima sakyti, užgimė ir
suklestėjo Lietuvos „lengvoji“ arba pramoginė muzika, kitaip sakant, pirmasis
lietuviškas „popsas“. Lankytojus pramogine muzika restoranas viliojo nuo pat XX
amžiaus pradžios; dar iki I pasaulinio karo čia grojo „egzotiški“ italų ir
rumunų orkestrai. (Viena reklama rusų kalba skelbia, kad „restorane pietų ir
vakarienės metu groja itališkas su dainavimu orkestras, vadovaujamas Sacco“.).
Nepriklausomos Lietuvos laikais „Metropolyje“ dainavo žymiausios Lietuvos
estrados „žvaigždės“: Danielius Dolskis, o šiam mirus – Antanas Šabaniauskas; grojo
Michelio (Moišės) Hofmeklerio, Jurgio Dvariono, Abromo Stupelio ir net tokio „akademinio“
muziko, kaip garsus smuiko pedagogas, pirmojo Lietuvoje simfoninio orkestro
įkūrėjas Izaokas Vidmanas-Zaidmanas (1885-1941), vadovaujami orkestrai.
Danielius Dolskis (1891-1931) buvo
gimęs Vilniuje; jis buvo Išsilavinęs žmogus – studijavo Peterburgo universiteto
Teisės fakultete, mokėjo kelias kalbas. Peterburge jis lankė teatro studiją,
ten pradėjo ir savo sceninę karjerą: dainavo rusų romansus. Po revoliucijos
palikęs Rusiją, gyveno Rygoje, nuo 1923 metų – Berlyne. į Kauną Dolskis
atvažiavo 1927 metais. Greitai pramokęs lietuvių kalbos, jis pirmasis pradėjo estrados
scenoje dainuoti lietuviškai: anuomet madingus užsieninius šliagerius jis vertė
į lietuvių kalbą. Dainavo Dolskis ne tik „Metropolyje“, bet ir priešais
buvusiame kino teatro „Triumf“ divertismentuose. Deja, jo karjera buvo labai
trumpa: vos sulaukęs 40-ties, jis mirė nuo plaučių uždegimo. Palaidotas Kauno
Žaliakalnio žydų kapinėse, o jo kapas iki šiol yra prižiūrimas (ir netgi
įtrauktas į Kultūros vertybių registrą). Dolskiui skirtame nekrologe Augustinas
Gricius rašė: „Kad ir gero estrados artisto klausydavomės sukandę dantis: jie
visi pildė savo repertuarą kokiomis nori kalbomis, tik ne lietuviškai. Šis
vienintelis atsibastėlis iš svietur labai greitai išmoko lietuviškai. Tuo jis
papirko mus. Nebūtų papirkęs, jei nebūtų turėjęs pasakotojo, jumoristo gryno
talento“[18]. Šiandien
mažas Danielis Dolskis, 2007 metais sukurtas skulptoriaus Romo Kvinto, stovi
Laisvės alėjoje priešais buvusį „Metropolį“; kauniečių mylimas, rankoje jis
neretai laiko gėles.
Hofmeklerių
ir Stupelių šeimos, kurių kone visi nariai buvo muzikai, giminiavosi. Anot
Leonido Melniko, jų „po pasaulį išsibarstę (...) palikuonys iki šiol palaiko
legendą, esą vos ne pusė Valstybės teatro orkestro buvo jų giminės“[19].
Hofmeklerių šeimos tėvas Morducha (Motelis) Hofmekleris
(1871-1944), Ašmenos kantoriaus sūnus, Vilniaus miesto simfoniniame ir operos
orkestruose griežė smuiku ir violončele. 1920 metais šeima persikėlė į Kauną,
kur tėvas dirbo Valstybės teatre., bet nevengė ir pramoginės muzikos (1939
metas grojo „Versalio“ restorane). Visi penki jo vaikai – sūnūs Moišė
(Michelis) (1898-1956),
Leiba (1900-?), Ruvimas (Robertas) (1905-1994),
Danielius (1903 – ?) ir duktė Zelda (Kovarski, 1904-1944) – buvo muzikai. Žymiausi jų
buvo Moišė (Michelis) ir Leiba.
Leiba
Hofmekleris buvo pripažintas klasikinės muzikos atlikėjas: Valstybės
teatre jis dirbo nuo 1921 metų, iš pradžių buvo pianistas koncertmeisteris, o
nuo 1924 metų – dirigentas; 1934 metais kaip solistas ir dirigentas dirbo su
Vinco Kudirkos simfoniniu orkestru, nuo 1939 metų dirigavo Kauno radiofono
orkestrui; kaip koncertmeisteris pasirodė su Kaune gastroliavusiomis įžymybėmis
– Fiodoru Šaliapinu ir Davidu Oistrachu. Smuikininkas ir
dirigentas Michelis (Moišė) Hofmekleris nuo 1920 metų vadovavo savo paties
įkurtam orkestrui (ar, verčiau, ansambliui, nes jame grojo tik 7 žmonės),
vadintam „Hofmeklerband“, su kuriuo dainavo Dolskis, Šabaniauskas, Antanas
Dvarionas, Juozo Byros kvartetas. Vakarais Hofmeklerio vadovaujamo orkestro
koncertai iš „Metropolio“ būdavo net transliuojami per radiją. Orkestras buvo
garsus ne tik lietuviškajame pramogų pasaulyje; jis atlikdavo ir klasikinę
muziką, dalyvavo Juozo Žilevičiaus organizuojamuose Karo muziejaus sodėlio
koncertuose, vasarą grojo Palangos Kurhauze. Patekęs
į getą, Michelis Hofmekleris 1942 metais prie geto policijos organizavo simfoninį
orkestrą „Viltis“ (orkestre grojo jo tėvas Morducha, koncertmeisteriu buvo
Abromas Stupelis, smuiku solo grojo Šmaja Stupelis). Tėvai
Morducha ir Bertha Hofmekleriai, broliai Danielius ir Leiba, sesuo Zelda su
šeimomis – visi žuvo holokasto metu. Brolis Ruvimas
1937 metais emigravo į Ameriką ir taip jau nutiko, kad 1944 metais, būdamas JAV
armijos karininkas, jis rado brolį Moišę ligoninėje, išlaisvintą iš Dachau koncentracinės
stovyklos. Į Lietuvą Michelis Hofmekleris nebegrįžo.
Stupelių
šeimos nariai iš Vilniaus persikėlė į Kauną kartu su Hofmekleriais. Mejeris-Morducha
(Dimitrijus) Stupelis (1866-?) taip pat smuiku griežė iš pradžių Vilniaus,
paskui – Kauno teatre, tapo Valstybės teatro orkestro koncertmeisteris
(pirmasis smuikas), ne kartą pavadavo dirigentą. Dar mažiausiai keturi
Stupeliai: fleitininkas Cezaris (Calka), pianistai-koncertmeisteriai Joselis ir
Grigorijus Mejeris bei smuikininkas Šmaja Stupeliai dirbo šiame orkestre.
Joselis Stupelis, kaip ir Abromas, buvo ir pramoginės muzikos ansamblių
vadovas.
Tarpukariu
tarp Kauno kavinių ir restoranų buvo arši konkurencija: vieni iš kitų jie
stengdavosi persiviliuoti publikai patikusius estrados artistus. Antai, Hofmeklerio
orkestras 1937 metais grojo kavinėje „Lithuanica“ (buvusi Perkausko kavinė, vėliau
„Monika“), Abromas Stupelis – „Aldonoje“, Dolskis ir Šabaniauskas dainavo
„Versalyje“.
Tačiau labiausiai publikos buvo
mėgstamos užsienio „žvaigždės“. Štai 1933-1934 metų „Metropolio“ reklama pristato
ispanų šokėją ir dainininką Naną de Herrera, nežinia iš kur atvykstančius
šokėjus ir akrobatus Bea ir Henry Violant ir kitus. Birutė Pūkelevičiūtė romane
Aštuoni lapai prisimena, kaip, būdama
gimnazistė su draugėmis mėgdavo vaikštinėti Laisvės alėja, kur „žiūrėk,
atžingsniuoja vienintelis Kauno negras! Jis dėvi platų languotą švarką ir
vakarais dainuoja „Metropolio“ šokių salėj“[20].
„Metropolyje“
ir kituose Kauno restoranuose vyraujančios užsienio „žvaigždžių“ programos
susilaukdavo kritikos. Antai, 1935 metais laikraštis Rytas rašo, jog „Metropolyje“, viename „geriausių ir
iškilmingiausių restoranų, kuriame dažnai lankosi ir paprasti arbatos gėrėjai,
ir diplomatinio kadro asmenys, ir mūsų aukštoji valdininkija, ir didelis
procentas žydų visuomenės, (...) visa publika priversta grožėtis kokios nors
ekscentrikės miss Dolly vulgarišku švaistymuisi salėje, priversta klausytis jos
laukinio, tarytum pragerto balso riksmo (...) ir tokių miss Dolly, kaip moterų,
taip ir vyrų, dažnai būna „Metropolio“ ir kitų kavinių programose“[21]
Tiesa, vienas „lietuviškas“ numeris programoje privalėjo būti, jį vadindavo
„policiniu numeriu“.
Seniai nieko nebeliko iš senojo „Metropolio“
restorano interjero ir atmosferos. Mano studentavimo laikais turėjome lyg ir du
„Metropolius“: didžiąją restorano salę prisimenu gerokai apšepusią, jos
interjerą dar 1981 metais buvo sukūrę Alvydas Jačauskas ir Rūra Palytė; S
Daukanto gatvės pusėje turėjome nepamirštamą mažą salę (tikriausiai, buvusią „Metropolio“
biliardinę), su nežinia kada ir kaip „išaugusią“ metaline palme centre; po šią
palmę gurkšnį alaus galima buvo gauti tarp rytinių paskaitų – apie 11 valandą,
visai kaip Krevės laikais.
1997
metais iš „Metropolio“ jau buvo likusi tik iškaba: pagrindinę restorano salę
užėmė „Kauno Bingo“ salonas; 1998 m. buvusiose baro patalpose įsikūrė picerija
„Pizza Jazz“; 1999 metais buvo bandoma, bet nepavyko restoraną atgaivinti. 2001 metais Rustenio Milaševičiaus
buvo sukurtas naujas salės interjeras. Anot tais metais rašiusios Nijolės Lukšionytės-Tolvaišienės, autentiškų interejro detalių
neliko, buvo pakeisti ir pastato fasadai: langai, durys, pagrindinio įėjimo
vieta[22].
2005-2008 metais viso pastato rekonstrukcijos projektą rengė architektas Rimas
Adomaitis. Nuo 2011 metų restorano patalpas nuomoja su „Vičiūnų grupe“ susijusi
įmonė „Amber food“, įrengusi čia piceriją „Charlie pizza“, o šių (2017) metų
rudenį jos antrinė įmonė „Laisvės investicijos“ įsigijo ir visą seną
„Metropolio“ pastatą.
[1] Vaclovas Čižiūnas. Vadovas po
Kauną ir apylinkes. Kaunas: Spaudos fondas, 1935. P. 84.
[3] Čižiūnas. Op. cit. P. 84.
[4] Klimas. Op. cit. P. 220.
[5] Valentinas Gustainis. Nuo
Griškabūdžio iki Paryžiaus. Vilnius: Spindulys, 1991. P. 30.
[6] Leon Mitkiewicz. Kauno atsiminimai
(1938-1939). Vertė Regina Žepkaitė. Vilnius: Baltos lankos, 2002. P. 56.
[7] Algirdas Šeštokas-Margeris. Amerikiečio
įspūdžiai Lietuvoje. Kaunas: Spaudos fondas. 1932. P. 74-75.
[8] Mitkiewicz. Op. cit. P. 56.
[9] „Metropoly
šiandien nauja programa“ // Lapas.
1933. Nr 51. Cit. Nijolė Tallat-Kelpšaitė. Jį pripažino laikas. Vilnius: Žuvedra, 2005. P. 17.
[10] Tallat-Kelpšaitė. Op. cit. P. 37.
[11] Petronėlė Orintaitė. Ką laumės
lėmė. Liepalotų medynuose. Vilnius: Vaga, 1993. P. 142-143.
[12] Gustainis. Op. cit. P. 140.
[13] Justinas Vienožinskis. Straipsniai, dokumentai, laiškai, amžininkų atsiminimai. Vilnius: Vaga, 1970. P. 275.
[13] Justinas Vienožinskis. Straipsniai, dokumentai, laiškai, amžininkų atsiminimai. Vilnius: Vaga, 1970. P. 275.
[14] Gustainis. Op. cit.P. 31.
[15] Maxas
Schweizeris (Sud.) Tarp Vilniaus ir
Berno. Tekstai apie Lietuvą ir Šveicariją. Vilnius: Lietuvos rašytojų
sąjungos leidykla, 2003. P. 204.
[16] Vanda Sruogienė, (sud.) Balys Sruoga mūsų prisiminimuose. Vilnius: Regnum, 1996. P. 266.
[17] Ibid. P. 188.
[18] Augustinas Gricius. „Dolskis mirė“. Lietuvos aidas. 1931-12-14.
[20] Birutė Pūkelevičiūtė. Aštuoni
lapai. Devintas lapas. Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos
leidykla, 2003. P. 179.
[21] E. M. „Metropolio“
kavinės programos reikalai“ // Rytas.
1935-11-11.
[22] Nijolė Lukšionytė-Tolvaišienė.
Gubernijos laikotarpis Kauno architektūroje. Kaunas: VDU, 2001. P. 94.
Mano vyras, su kuriuo kūriau savo gyvenimą 15 metų, paliko mane ir vaikus be žodžio. Viskas žlugo ir aš ištiesiau ranką į mūsų artimuosius ir niekas negalėjo padėti. Atėjo laikas, kai jis pateikė prašymą dėl skyrybų net tada, kai neturėjome jokių problemų arba kada nors ginčijomės dėl ko nors pražūtingo. Daktaras Midnight atėjo man į pagalbą ir išsprendė mano su vyru problemą. Jis vėl mus sujungė ir grįžo namo. Gyvenimas iš tiesų yra paslaptingas, ir aš niekada nemaniau, kad patiriu tai, ką išgyvenau, bet visa tai dėka daktaro Midnakto, kuris dirbo už mane ir užtikrino teigiamus rezultatus, kurie iš tikrųjų įvyko, kaip jis žadėjo. Jis taip pat gali išspręsti jūsų problemas, jei susisieksite su juo dabar. Parašykite jam žinutę arba WhatsApp telefonu +2347037137208 arba el. paštu: dr.midnight5@gmail.com
AtsakytiPanaikinti