Iš spaudos „aviečių“ archyvo: 2010-2013
metais ir dabar
Kadaise
skaitydavau „Kauno dieną“ ir kitus lietuviškus laikraščius, ypač paskutinius jų
puslapius. Juk ne paslaptis, kad mūsų žiniasklaidos leidiniuose kultūrai ir
menui skirtos rubrikos dažniausiai – paskutinės. Beskaitydama, rinkdavau pasitaikančias
„avietes“ (visi žino, kaip aš mėgstu „avietes“). Šiandien noriu anuomet sukauptas trijų metų
(2010-2013) aviečių „uogienių“ ir „kompotų“ atsargas patiekti ant stalo, kol
visai neprarūgo. Kad visi galėtų paragauti ir pagalvoti. Galbūt pagalvoti apie
tai, kaip greitai bėga laikas, ir apie tai, ar taip jau per tą prabėgusį laiką
pasikeitėme, o jei taip, tai į kurią pusę. Todėl ir suskirstyti jas nutariau
chronologiškai: galgi koks dėsningumas išryškės. Neatsispyriau pagundai kai
kurias jų trumpai pakomentuoti, nors kitoms ir komentarų nereikia. Žinoma,
dažniausiai skaitydavau Kauno spaudą, tad ir „aviečių“ daugiausiai pririnkau
Kauno kultūros žurnalistikos baruose. Dėl suprantamų priežasčių, leidinių ir
autorių nenurodysiu, tik vieną kitą antraštę. Skanaus!
2010
metai.
Straipsniai,
pasirodantys po įvykusios koncerto ar spektaklio pagal žanrą turėtų būti
priskiriami recenzijoms, tačiau dažnai jų taip pavadinti negalima. Straipsnyje, publikuotame po Kauno muzikiniame teatre parodyto baroko operos
spektaklio žurnalistė klausia, „ar Kauno publika suprato“ spektaklio kūrėjus, ir
atsakymo ieško, klausinėdama pačios „publikos“ ir profesionalų-teatrologų.
Balsas iš „publikos“ teigia, kad „lėtos barokinės operos nepritaikytos skubantiems
šiandieninės visuomenės nariams“ (spektaklis trūko vos dvi valandas). O
teatrologė pribloškia: „Vien klausytis barokinių operų greičiausiai eitų tik
muzikos profesionalai, o dabar jos surenka įvairią publiką, kuri gali ne tik
klausytis, bet ir žiūrėti“. (Ji, tikriausiai, pamiršo, kad operos žanras kaip
tik ir skirtas ne „vien klausytis“, bet žiūrėti).
Pažaislio
festivalio anonsas praneša apie „fortepijono virtuozą ir sakralinę muziką“.
Pakalbintas ir tuometinis festivalio meno vadovas Petras Bingelis, kuris,
pasirodo, „suko galvą“, „kaip sudaryti įdomią programą“. Iš anonso sužinome,
kad garsusis Cherubini Requiem
„dvelkia pasaulietiškumu“. Va tau ir sakralinė muzika. Anonsas taip pat
pateikia informaciją apie tai, kad Liszto, Berliozo ir Cherubinio „asmeniniai
santykiai nebuvo patys geriausiai“. (Neaišku, ar tarpusavio santykiai, ar kokie
nors kiti, ir koks tų santykių ryšys su anonsuojamu Requiem‘o atlikimu.)
Anoniminis
koncerto anonsas praneša, kad solistė atliks „Vakarų kompozitorių kūrinius“. („Vakarai“, tai žiūrint iš kur? O jei programoje būtų, tarkim, Čaikovskis, tai
būtų jau „Rytų“?)
Iš
spektaklio recenzijos: „Po premjeros ne vienam žiūrovui galvoje kirbėjo
mintys“.
Žurnalistė,
apsilankiusi festivalyje „Operetė Kauno pilyje“, atkreipė dėmesį į tai, kaip
„solistės veržėsi sukneles, kad liemuo trijuose milžiniškuose ekranuose
atrodytų dar liaunesnis“. Fotografo dėmesį patraukė vienos festivalio viešnios
šuniukas. Ką ir kaip dainavo, neatskleidžiama. Tik po vieną nuotrauką yra
parašyta, kad dvi joje pavaizduotos dainininkės „pramintos „gėlių duetu“, tad galima
numanyti, koks kūrinys buvo programoje.
2011
metai.
Tais
metais į Vilnų atvyko legendinė rusų operos solistė, mecosoprano Jelena
Obrazcova. Vienas laikraštis jos koncertui skyrė net du aprašymus (recenzijomis
jų niekaip negalėčiau pavadinti). Vienas jų prasideda pasakojimu apie tai, kaip
„iškilmingai nusiteikę, šventiškai pasipuošę vilniečiai rinkosi į Lietuvos
nacionalinį operos ir baleto teatrą“. „Pamažu prigeso šviesos. Pirmieji orkestro
muzikos garsai užliūliavo klasikinės muzikos gerbėjus“. (Supratau, kad jie iš
karto užmigo.) „Paskendę svajingoje nuotaikoje jie pasitiko vakaro vedėją
muzikologą Viktorą Gerulaitį“. Apie muziką ir jos atlikimą koncerto aprašymas
nutyli. Kitame rašinyje matome ištisą lapą su „garsiųjų“ klausytojų
nuotraukomis, bet ne žodžio apie patį koncertą.
Vasarą
visos šalies spauda ypač džiaugėsi numatomu vokiečių smuikininkės Anne-Sophi
Mutter atvykimu į Vilnių. Viename laikraštyje ji pristatoma kaip „gražiausia
pasaulyje smuikininkė“. Pagaliau atlikėja atvažiuoja kartu su Pitsburgo
simfoniniu orkestru. Laikraštyje pasirodo jau įvykusio koncerto aprašymas,
fantastišku pavadinimu „Klasikinės muzikos dievai parklupdė šalies elitą“. Rašinys
susideda beveik išimtinai iš šio „elito“ nuotraukų, palydimų tokiomis
antraštėmis, kaip: „koncerto klausėsi sėdėdami ypač svarbių asmenų ložėje“,
„koncerto klausėsi su pasimėgavimu“. Straipsnyje teigiama: „Užsienio svečių
viešnagės tampa ilgai aptarinėjamu kultūriniu įvykiu, kurio šiukštu
nepraleidžia šalies elitas“, o tai esą liudija, jog „aukštasis menas Lietuvoje
imtas vertinti“.
Vasarą
dėmesio centre (suprantama, tik Kaune) ir vėl atsiduria Pažaislio festivalis.
Štai vieno festivalio koncerto anonsas: „Quorum“ vyrų balsai dainuoja ir groja
– nuo J. S. Bacho iki V. Kernagio“. Tai – interviu, kuriame patys atlikėjai
dalijasi populiarumo „receptais“. Pasirodo, tam, kad klausytojai gausiai
rinktųsi į tavo koncertus, reikia pasitelkti šiek tiek „egzotikos“, tačiau
svarbu „stipriai nekristi į popmuziką“. Skaudžiausiai, kad „receptūra“
prieštarauja pačių muzikų skoniui: jie prisipažįsta, kad pradžioje buvo „labai
susižavėję madrigalais“, tad juos ir dainavo. „Paskui supratome, kad norint
koncertuoti ir kažkiek iš to užsidirbti, madrigalų neužteks – turime ieškoti
kompromisų. Lietuvoje yra labai mažas procentas publikos, kuri galėtų klausytis
vien tik senosios muzikos. Taigi, į repertuarą įtraukėme naujesnių,
populiaresnių kūrinių“. Aprašomos „kompromisinės“ veiklos spektras labai
platūs: nuo dainelių iš animacinių filmukų Geležinkelininkų dienos proga iki
dalyvavimo patriotinės dainos konkurse.
Įdomu,
kad tais nesenais laikais, Pažaislio festivalio programa dar buvo suvokiama,
kaip problematiška ir net reikalaujanti organizatorių pasiteisinimų. Štai
interviu su festivalio koordinatoriumi Justinu Krėpšta būdingu pavadinimu
„Pažaislio muzikos festivalyje – žvaigždžių spindesys“. Tekstas prasideda
optimistiniais žurnalistės žodžiais apie „ekonominės krizės pabaigą“ „kultūros
horizontuose“. Tačiau čia pat pastebima, jog programos pradžia ganėtinai
„popsinė“. Pašnekovas teisinasi tuo, kad šią programą vis dėlto atliks
simfoninis orkestras (Rinkevičius), o ne „koks nors populiariosios muzikos
atlikėjas su grupe“, bet sykiu giriasi festivalio rėmuose organizuojamu
koncertu per Europos sklandymo čempionatą, kuriame „skambės miuziklų, kino
filmų, estrados klasikų melodijos“ ir bus netgi sportinių šokių. O žvaigždžių,
ir net „pasaulinio lygio žvaigždžių“ netruks: tai ... Aleksandras Paley, Lukas
Geniušas, Sergėjus Krylovas. (Primenu, metai 2011-ieji).
Po
dviejų dienų aprašomas įvykęs festivalio pradžios koncertas: „pasak kai kurių
žiūrovų“, „ganėtinai popsinis“. (Tarp atlikėjų minimi Sasha Song, Mia, Donatas
Montvydas). Vėl kalbinamas Justinas Krėpšta „džiaugėsi, kad į festivalio
atidarymą pavyko pritraukti ir tą publiką, kuri paprastai nesilanko
koncertuose“. (Tokiuose – lankosi.)
Tais
metais Krėpšta – dažnai Kauno žurnalistų pasirenkamas pašnekovas. Viename
rašinyje sezono pradžioje jis reklamuoja Kauno filharmoniją, pasak jo,
„kovojančią dėl savo gerbėjų“. Būdamas filharmonijos vadovas, jis nuolat
galvoja, „kaip dar galima pritraukti publiką, kad ji nenueitų į teatrą ar
koncertą arenoje“. (Filharmonijos vadovas stengiasi atitraukti žmones nuo
teatro!) O sezonas laukia puikus: „Iki Naujųjų metų bus visko: pasaulinių
žvaigždžių, lietuvių, ir Ieva Prudnikovaitė su Jeronimu Miliumi, ir Marijonas
Mikutavičius, ir fortepijoninis Ibelhauptų duetas, ir Kauno bigbendas, ir dar
labai daug ko“. Šioje vietoje žurnalistė taikliai pastebi, jog „filharmonija po
truputį atveria duris populiariosios muzikos projektams“. Į tai pašnekovas
atsako: „Bet ko neįsileidžiame. Grupė „69 danguje“ ir panašios, anekdotų
vakarai – tikrai ne filharmonijos formatas. Nors štai Juozo Erlicko autorinis
vakaras mūsų scenoje praėjo labai gerai“.
Dar
po savaitės Kauno filharmonijos vadovas pasidžiaugia, kad jam „daugmaž aiškus
visas sezonas“ (labai laiku) ir samprotauja apie tai, kad „net ir moksleiviams
reikia pasiūlyti geros muzikos“.
2012
metai.
Ir
vėl vasara, ir vėl Pažaislio festivalis. Štai vienas žurnalistas itin
pamaldžiai samprotauja apie „Dievo didybę ir galybę“ ir nupiešia tokį vaizdelį:
festivalio koncerto metu „visa, regis, paniro susitelkusiame dvasingumo
debesyje“. „Bažnyčios šone, pro kažkur pradėjęs skambiai lašėti į vidų
besiveržiantis lietus lyg adatos dūriai smigo tarsi į pačią sąžinę, o gal
nuodėmę: vieni klausytojai išgąstingai ėmė dairytis, kiti – panirę muzikon,
užsimerkę – turbūt priėmė lašėjimą tarsi metaforą, tarsi lašantį laiką, kuris
verčia galvoti apie Dievą ir amžinybę“. Taip, lietui „smingant į nuodėmę“, muzika
„bylojo“ apie reikalą „tarnauti Dievui, rinktis dvasingumo kelią, nepaliaujant
galvoti apie amžinybę“. Užrašas po nuotrauką skelbia: „Pažaislio vienuolyno bažnyčioje
susirinkę koncerto žiūrovai [ne klausytojai] skendėjo ypatingos rimties ir
susikaupimo rūke“. (Ne, tai ne bažnytinės spaudos leidinys.)
Itin
daug dėmesio „žiūrovų“ motyvacijai skiriama ir kito festivalio koncerto
aprašyme: „Buvo akivaizdu, kad žmonės ne šiaip atėjo į koncertą, o pasiklausyti
būtent J. Strausso melodijų, nes tik užgrojus Lietuvos nacionalinio simfoninio
orkestro (...) muzikantams veidai tiesiog nušvisdavo, o šiurpuliukus per kūną
pažadinantys, atpažįstami muzikiniai pasažai buvo klausomi visu kūnu: tarsi vos
vos, tarsi netyčia palinguojant, šoktelėjant ar bent mostelėjant ranka“. Visą
kitą mažo tekstelio turinį užėmė žurnalistės pasikalbėjimai su koncerte ar bent
šalia jo buvusiomis „romantiškomis“ porelėmis. „Vos pakilus dirigento J.
Domarko batutai, gausų jachtklube susirinkusių žiūrovų būrį užliedavo valso
karaliaus melodijų banga“, – skelbia užrašas po nuotraukomis.
Tais
metais didelį kauniečių susidomėjimą sukėlė žinomo rusų baritono Dmitrijaus
Chvorostovskio atvykimas. Štai kaip Kauno publikai buvo pristatytas operos
solistas: „Sportiško sudėjimo, vilkintis jaunatviškais madingais drabužiais,
trykštantis pasitikėjimu savimi D. Chvorostovskis iš pirmo žvilgsnio visai
nepanašus į klasikinį operos dainininką“. (Kažin kaip žurnalistė įsivaizduoja
operos dainininką: su dideliu pilvu, apdriskusiai drabužiais ir nepasitikintį
savimi?) Straipsnio pavadinimas – „Įgudusi operos žvaigždės akis vertino ir
kaunietes“ – sufleruoja, jog ir solistas nėra abejingas priešingos lyties
atstovių išvaizdai ir netgi turi tam „įgudusią akį“. Ir iš tikrųjų, pasirodo,
kad jis ne tik dainuoja, bet „tituluojamas ir seksualumo simboliu“. Pokalbyje su
solistu aptariama itin aktuali tema: kaip „pritraukti į koncertus jaunimą“.
Atsakymas tiesus: „Visos priemonės pateisinamos, kad žmones, ypač jaunimą, pritrauktume
arčiau klasikinio meno“.
Po
koncerto ta pati žurnalistė publikavo iš koto verčiantį aprašymą:
„Į didelėje erdvėje surengtą
klasikos koncertą susirinko tūkstančiai klausytojų, dauguma jų – vidutinio amžiaus
ir vyresni žmonės, tačiau matėsi ir jaunų žmonių veidų. Nemažai moterų atėjo į
renginį pasipuošusios vakarinėmis suknelėmis, giliomis iškirptėmis ir
apnuogintais pečiais. (...) D. Chvorostovskis po pirmosios dalies į sceną grįžo
pakeitęs įvaizdį – be frako ir baltų marškinių, vilkėdamas tamsiais
marškiniais, pasipuošęs pakabuku. Po kiekvienos dainos [!] dainininkas žavingai
šypsojosi publikai, bet žodžiais su ja nebendravo“.
Aprašyta,
kaip gerbėjos ir gerbėjai (atrodo, kad tai, kad tarp jų buvo „ir keli vyrai“,
ypač nustebino žinutės autorę) nešė atlikėjui gėles ir stengėsi paspausti jam
ranką, o taip pat ir ką atlikėjas darė su tomis gėlėmis. Ir ne žodžio apie tai,
kaip ir ką jis dainavo! (Tik supratome, kad dainavo kažkodėl „dainas“.)
Norite
rimtų recenzijų? Štai pora tokių.
Muzikologė,
recenzuodama naują operetės spektaklį, yra susirūpinusi „netradiciniu pastatymo
keliu“. Toks kelias, kaip teigia recenzija, pasirenkamas tuomet, kai „nepakanka
pajėgumų“ „sužavėti išskirtine atlikimo kokybe“. Šiuo atveju, pastatymo
netradiciškumas atrodo kaip „bandymas atkartoti pigų medijų kultūros jauką iš
televizijų ekranų“. Kas tai yra ir kodėl tai yra blogai? Argumentacija skamba
taip: „Bandant kultūros reiškinius liberalizuoti, pataikaujant globalizacijos procesams,
kyla pavojus susiniveliuoti su dėl globalizacijos besiformuojančia beveide
kultūra, prarandant savąsias kultūrines vertybes ir išskirtinumą“. (Sakyčiau,
po tokią publikaciją turėtų būti prierašas, kad redakcijos nuomonė nebūtinai
sutampa su autoriaus nuomone.)
Kitiems,
beje, televizijos ekrano magija kaip tik atrodo didelis privalumas. Štai nacionalinio
teatro direktorius giriasi tuo, kad jo vadovaujamas teatras „atjaunėja“ ir „tie
veidai, kuriuos žiūrovai matė per televiziją, atsiranda ir teatro scenoje“.
Teatrologė
rašo, kad naujas spektaklis „paliko gana teigiamą įspūdį“. Tačiau įspūdis
pasirodo prieštaringas, nes kitas sakinys skelbia: „Šiame
multidisciplinariniame kūrinyje nėra verbalinio naratyvo“; kiek toliau pastebima,
kad aktoriui „labiau sekasi kurti garsus neverbaliniu būdu“ (ką jis ten darė,
lojo?), o galiausiai paaiškėja, kad, atsisakius tarptautinių žodžių, viskas yra
atvirkščiai: „pasakojama istorija perteikiama vien žodiniu pagrindu“.
2013 metai.
Ir vėl
vasarą – festivalių, dabar jau ne tik Pažaislio, metas. Muzikologė klausia: „Ar
yra vasarą ką veikti klasikinės muzikos gerbėjams?“ Problema ta pati, tik
smarkiai pagilėjusi, – festivalių programos. Tai, kad „dauguma akademinės
muzikos festivalių artėja prie pramoginių renginių koncepcijos“, aiškinama tuo,
kad „vasara – atsipalaidavimo ir atostogų sezonas“ (lyg klausytis muzikos būtų
rimtas darbas.) Autorė konstatuoja faktą, kad Pažaislio festivalio siūlomuose
kamerinės muzikos koncertuose „klasikinės muzikos profesionalai pasigenda atlikimo
kokybės“, bet kažkodėl tęsia, kad tai yra „tikrai priimtina ir įdomu“...
„klausytojui, neturinčiam specialaus muzikinio išsilavinimo“. (Lyg reikalingas
muzikinis išsilavinimas tam, kad būtų nepriimtina ir neįdomu klausytis žemo
lygio atlikimo.) Taip pat ir festivalyje „Operetė Kauno pilyje“, „būta visko“,
tame tarpe ir „silpniau dainuojamų sudėtingų arijų“, svarbiausia, kad tai
skirta „ne tik klasikinės muzikos gerbėjams, bet ir masiniam klausytojui“.
(Suprask, paprastiems žmonėms gali dainuoti blogai.) Priešingai aprašytiems,
Kristupo vasaros festivalio siekis – profesionalumas, šis festivalis išsiskiria
iš kitų tuo, kad „siūlo ir visiškai klasikinės muzikos“. Tomo Manno festivalyje
taip pat „dominuoja klasika, atskiesta tik keliais populiariųjų melodijų
koncertais“ (na, tai nėra muzikos festivalis, tad jo rėmuose koncertų iš viso
yra tik keli). Festivalyje „Piano. Lt“ „rimtosios muzikos koncertas tik
vienas“. O tai, kad Bistrampolio, Tytuvėnų ir „periferiniuose“ festivaliuose
taip pat „pasitaiko“ ir populiariosios muzikos, „kartais netgi priskiriamos
masinei kultūrai“, aiškinama „publikos, kurią jie pritraukia, skoniu“. Taigi
išvada aiški: visi festivaliai „labiau orientuoti į šiokią tokią pramogą, o
rimtų koncertų – vos vienas kitas“. Pastebėta taip pat, kad kai kurios koncertų
programos „keliauja iš vieno festivalio į kitą ar yra kartojamos iš ankstesnių
metų“. „Galima teigti, kad grynai klasikinė muzika vasarą tampa tikra prabanga,
o toji, kuri atliekama festivaliuose, – tarsi ir klasikinė, tačiau balansuoja
ant pramoginės ribos“. Rimtos šio reiškinio analizės nėra, bet jį, pasirodo
galima pateisinti: „vasarą sau leisti papramogauti gali net ir rimčiausios
muzikos gerbėjai“. Juk „šaltuoju metų laiku“ rimtų koncertų yra „gausu“.
Pratinti
kauniečius prie „rimtumo“ pasitiekiamos komiškos operos kaip „tam tikras
kompromisinis pasiūlymas operos vengiančiam Kauno žiūrovui“. Pasididžiavimo
objektu čia tampa „tarptautinė“ atlikėjų sudėtis – „estų, latvių, baltarusių
bei ukrainiečių solistai“. Kita vertus, ne mažesnį pasididžiavimą kelia faktas,
kad Kauno muzikinis teatras ir pats gali pastatyti operą: „esame pajėgūs patys
atlikti visas solo partijas“. (Yra kuo pasigirti!)
„J. S. Bachas
– žinomas, bet retas svečias Kaune“ skelbia anonso antraštė, todėl tai, kad
koncerto programoje numatyta atlikti Bacho kantata, kauniečiams bus „malonus
siurprizas“.
O kol kas kitas,
anoniminis anonsas liaupsiną Oginskio polonezą: „Iš bekraščių tolių prakilniu
ilgesiu atvilnijusi polonezo melodija, jo raiškiai moduliuoti atsikartojantys
akordai, optimistinės vilties motyvas smelkte įsismelkia į širdies ir
vaizduotės gelmės“.
Dar truputis
smulkių aviečių: „technologinis pianistų ugdymas“ (turima omeny grojimo
technika, ne informacinės technologijos); „barokinė ir šiuolaikinė muzika
romantinės muzikos apsuptyje“; Čaikovskio Penktoji simfonija – „plataus
muzikinio alsavimo“ kūrinys.
Iš
spektaklio recenzijos: „Spektaklyje veikia tie patys veikėjai kaip Antono
Čechovo pjesėje“ (ar galėjo būti kitaip, kai kalbama apie „Vyšnių sodą“?).
Na, o spaudos
leidinių „topai“ pasitaiko, į lietuvių kalbą verčiant Mezzo TV programą: be
„Mozzarto“ ir „Bizeto“, vieną kartą buvo pranešta, kad skambės „Andrė Šenjė
opera „Giordano“.
***
Šiandien,
2018 metais.
Lietuva
sulaukė pačios aukščiausios kategorijos klasikinės muzikos atlikėjo –
superžvaigždės operos solisto kontratenoro Philippe‘o Jaroussky. Lietuvos
dienraštis – renginio „informacinis rėmėjas“ – jį pasitiko tokiomis
antraštėmis: „PASTANGOS. Kontratenorui imituoti kastratą
nėra paprasta“; „Džiaugsmais dalijasi su partneriu“; „Garsiausias pasaulio
kontratenoras norėtų būti tobulas viliuotojas“.
Praėjus dviem dienom po koncerto
pasirodžiusios, muzikologės pasirašytos recenzijos antraštė byloja: „Vilnių
nutvieskė muzikos ir kosmoso orbitos asteroidas“. Autorė postringauja: „Dainuoti
yra žmogiška. Tačiau sekmadienio vakarą klausydamasis iš vyro lūpų sklindančio
neįprastai aukšto balso nejučia stebėjaisi gyvu gamtos reiškiniu. (...) Įprastu
vyrišku balsu kalbantis Ph. Jaroussky muzikoje peržengė lyties ribas“. Rodos,
muzikologė pirmą kartą gyvenime mato ir girdi kontratenorą (keista, juk ką tik
Valdovų rūmuose buvo atliekama, ir net per televiziją transliuota barokinė
opera), todėl mėgautis dainavimu ir pastebėti jo kokybę gali tik „klausai ir
regai kiek apsipratus“ (nes, kaip suprantu, jos klausa ir rega vienu metu jai
pateikia nesuderinamą informaciją). Kaip čia vėl nepakalbėjus apie kastratus?
Pasirodo, „šie daininkai gyveno spalvingą intymų gyvenimą – apsupti moterų ir
vyrų, nepaisant vaikystėje atliktos sėklidžių šalinimo operacijos“. Tik keli straipsnio
sakiniai skiriami programoje atliekamai muzikai ir gal tik vienas – koncerte dainavusiai
solistei, soprano Emőke Baráth (juk ji nėra superžvaigždė).
Laukiama daugiau. Tikriausiai, reikia vėl
pradėti lietuvišką spaudą skaityti.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą