Nemokamas lietuviškas sūris, atsiprašau, barokas
Pažaislio festivalyje
(labai pavėluota
recenzija)
Prieambulė
Seniai prasidėjo kasmetinis
Pažaislio festivalis, kurio margoje programoje šiemet, be įprasto tango,
bosanovų ir zarzuelų pertekliaus, jaučiamas ar ne toks pat įprastas tapęs atlikėjų
stygius (kaip kitaip galima paaiškinti tai, kad kurie jų viename festivalyje
pasirodo du kartus). Šiemet, rodos, „lengvųjų“ renginių perteklius pasieks savo
apogėjų: festivalį vainikuos roko opera, beje, irgi pakartota, nes prieš tai
būsianti atlikta (ir jau patetiškai bei patriotiškai reklamuojama) kaip
šimtmečio Dainų šventės programos „vinis“. O po visą Lietuvą išsibarsčiusio festivalio
„netradicinių“ erdvių perteklius irgi pasirodo kaip „stygius“ – stygius
priemonių jas pasiekti.
Viso to nebūtų
verta minėti, jei ne šiame žanrų ir vietų kratinyje netikėtai suspindėjęs baroko
„perlas“. Baroko pertekliaus Lietuvoje nejuntame. Bet jau nebejuntame ir jo
stygiaus. Madingas Europoje, barokas po truputį tampa toks ir Lietuvoje. Lietuviškas
barokas. Prisipažįstu, su juo susipažinti kiekvieną kartą smalsu, o sykiu ir
baugu.
Tad birželio 10
dieną pasiryžau sunkiai kelionei į Žeimius – architekto Vaclovo Michnevičiaus
tėviškę ir poilsio vietą, garsėjantį savo dvaru ir Michnevičiaus pastatyta
didinga bažnyčia netolimą miestelį, į kurį autobusai iš Kauno nekursuoja nuo
2012 metų, o ir likę iš Jonavos kursuoja labai retai. Ir štai jau stebiu, kaip
didžiulė neogotikinė bažnyčios erdvė prisipildo daugiausiai iš Vilniaus, Kauno
ir kitų miestų savo automobiliais atvažiavusių klausytojų. Neeilinis įvykis traukia
ir miestelio gyventojus. Už nugaros girdžiu:
– Kas čia bus, Mišios?
– Ne, ne Mišios,
koncertas.
Belaukdama,
mąstau apie nemokamų koncertų priežastį, naudą ir kokybę. Nemokami koncertai – bedarbių
ir pensininkų atgaiva. Tačiau, jeigu koncertas nemokamas, festivalis negali
organizuoti pavežėjimo iki koncerto vietos, taip, kad galiausiai ją pasiekia
tik tie, kurie gali susimokėti (bent už kūrą ir nuosavo automobilio išlaikymą),
o bedarbiai ir pensininkai lieka namuose. (Nors, tiesa sakant, nežinau, ar po
visą Lietuvą išsimėtusio festivalio organizatoriai iš viso kada nors galvojo
apie pavežėjimą.)
Jeigu koncertas
nemokamas, atlikėjai negauna honoraro, ar kaip ten turėtų vadintis šiandien
pagal sąskaitą-faktūrą išmokama suma, kurios pusę suėda mokesčiai. Pavadinimas
tikrai negali kilti iš žodžio „honor“, kuris lietuviškai reiškia „garbė,
orumas“. (Įvedžiau žodį „honor“ į google
paiešką ir gavau... daug išmaniųjų telefonų. Pagalvojau ir įvedžiau taip pat
žodžių junginį „sąskaita-faktūra“. Gavau apibrėžimą: „griežtos atskaitomybės
dokumentas, kurį pirkėjui išrašo pardavėjas, pirkėjui perkant prekes, paslaugas
ar kitą turtą“. Apsidžiaugiau, jog šį kartą man niekas muzikos nepardavė, o aš
jos nepirkau. Nors muzika, be jokios abejonės, yra didelis turtas, ir už jos
atlikimą turi būti atlyginama oriai.) Pagaliau, nemokami koncertai paprastai
rengiami bažnyčiose, t.y., erdvėje, kuri mielai priima, nereikalaudama nuomos
mokesčio. Koncertuodami tokioje erdvėje atlikėjai ne tik negauna atlygio, jie
neturi ir jokios pasiruošti ir pailsėti tinkamos vietos. Priežasties, dėl
kurios jie dirba nemokamai, taip ir neradau. Bet nemokamas sūris, reikia
pasakyti iš karto, buvo skanus.
Dainavo kontratenoras
Algirdas Bagdonavičius ir mecosopranas Nora Petročenko, jiems akompanavo Kauno
kvartetas: Karolina Beinarytė-Palekauskienė, Aistė Mikutytė, Eglė Lapinskė ir
Saulius Bartulis. Festivalio buklete perskaičiau ir Kamilės Palekauskaitės,
turėsiančios atlikti klavesino partiją pavardę. Ir – o, stebuklas – bažnyčioje
tikrai stovėjo klavesinas, mažas, bet tikras. Tad laukiau priderančio basso continuo. (Užbėgus įvykiams už
akių, iš karto pasakysiu – nesulaukiau.)
Kaip įprasta,
koncerto programa Internete neskelbiama; programėlės nesiūlomos ir jau atvykusiems
į koncertą klausytojams, tad belieka laukti, kad atliekamus kūrinius kas nors
„praneš“. Prisipažįstu, ne visus kūrinius atpažinau. Bet po kelių dienų,
paprašyti, festivalio organizatoriai maloniai atsiuntė man detalią koncerto
programą:
Henry Persell.
Uvertiūra ir du šokiai iš operos „Didonė ir Enėjas“
Henry Pursell
„Music for a while“
Agostino
Steffani. Arija „Ogne core“ iš operos „Servio Tulio“
Antopnio Vivaldi.
Ruggiero arija „Sol da te“ iš operos „Orlando furioso“
Georg Fridrich
Handel. Rinaldo ir Almirenos duetas „Scherzano sul tuo volto“ iš operos
„Rinaldo“
Antonio Vivaldi.
Kantata „Cessate, omai cessate“ RV684d
Georg Fridrich Handel.
Orlando arija „Fammi combattere“ iš operos „Orlando“
Henry Pursell. Duetas
„In vain the am‘rous flute“ iš „Odės Šv. Cecilijai“
Georg Fridrich Handel.
Kserkso arija „Se bramate d‘amar chi vi sdegna“ iš operos „Kserksas“
Georg Fridrich Handel.
Kleopatros ir Cezario duetas „Caro... Bella“ iš operos „Giulio Cezare“
Henry Percell
„Sound the trumpet“.
Koncertas arba tai, ką iš
jo prisimenu
Algirdas Bagdonavičius nuo pat pirmųjų natų nustebino stipriu operiniu
kontratenoru ir puikia kvėpavimo technika. Jo balsas pilnas, gilus, skambantis
lygiai visame diapazone. Gražus, labai tamsus balso tembras malonus ausiai net
ir tuomet, kai kūrinio interpretacija pasirodo neįprasta ar abejotina: jį
girdint, gali tiesiog su tuo „susitaikyti“. Bagdonavičiaus atliekama
garsioji Pursello daina „Music for a while“, kurioje gausiai naudojama barokinė
„žodžių tapyba“, buvo nuspalvinta sodriomis, anaiptol ne pastelinėmis, kaip
įprasta, spalvom. Jo „drop, drop, drop“ krito kaip tikros gyvatės nuo furijos
galvos. Nejučiom pagalvoju, kodėl dauguma atlikėjų jas ištaria taip, tarsi tai
būtų švelnūs vasaros lietaus lašeliai? O štai imtis Ruggiero arijos „Sol da te
mio dolce amore“ iš Antonio Vivaldžio operos „Orlando furioso“ yra rizikinga,
ypač, kai jos turtingą barokinę orkestruotę bandoma „suvesti“ į klasikinio
styginio kvarteto skambesį. Be magiško fleitos solo muzika atrodė tartum apiplėšta,
ir tik vaizduotės galia galėjai gražinti vienai iš gražiausių Vivaldžio sukurtų
melodijų jos pirmapradį žavesį. O ir pats personažas pasirodė labai jau
operetinis. Iš tikrųjų, koncertinis bet kokios arijos atlikimas gali ne tik kažkiek
skirtis, bet net ir mažai ką bendra turėti su spektaklio scenoje ją
dainuojančiu operos personažu, paklūstančiu libretui ir/ar režisieriui
(daugiausiai pastarajam). Tačiau šį kartą norėjosi priminti siužeto kontekstą. Riteris
Ruggiero, atvykęs į burtininkės Alcinos sodą, paragauja jos paruošto magiško
eliksyro, pamiršta savo mylimąją Bradamantę ir pradeda meilintis Alcinai. Suvilioto
Ruggiero arija pilna tokio gilaus liūdesio, kuris ribojasi su tragizmu: jis
tapo traditore (mėgstamas italų
barokinių operų žodis), išdaviku, pats to visiškai nenorėdamas; Alcinos
apkerėtas, jis nebegali kontroliuoti savo likimo. Dar daugiau, Vivaldžio
sumanymu, ši arija tampa „raktine“, lyg lemiančia visų šios operos personažų „furioso“
būseną. Tuo tarpu Bagdonavičiaus Ruggiero patetiškai spaudė rankas prie
krūtinės ir bravūriškai dainavo „Vien tavyje, mano saldžioji meile“, lyg būtų
ne suviliotas, o suviliotojas, o kantilenoje girdėjosi vis daugiau ir daugiau glissando. Tačiau, klausantis šio
gražaus balso tembro, reikėjo pripažinti: gal gali būti ir toks Ruggiero? Gal
toks Ruggiero netgi gali kažkam labai patikti? (Tik, žinoma, be glissando.)
Antroje koncerto
dalyje Bagdonavičiaus atliekama Orlando arija iš Handelio operos „Orlando“
prasidėjo nuo mažo nesusipratimo su violončelininku, o jos nesudėtingos
koloratūros ėjo sunkiai. Bendrai, reikia pasakyti, kad solisto programa buvo
gerai parinkta ta prasme, kad tikrai techniškų, koloratūrinių numerių joje
nebuvo visai. Visa „rizika“ teko interpretaciniam atlikimo aspektui. Tuo tarpu
balsas viso koncerto metu skambėjo „užtikrintai“.
Noros Petročenko
aukštas mecosopranas pasirodė ne toks patikimas. Solistė pradėjo nuo retai
atliekamo (ir Europoje jau tapusio „gurmanišku“) Agostino Steffani arijos.
Bažnyčios akustika kaip mat jai „pakišo koją“: balsas aukštame registre tapo
nesuvaldytas, spiegiantis. Antroje koncerto dalyje Petročenko atliekamas
rečitatyvas ir arija iš Vivaldžio kantatos jau skambėjo visai gerai: be
perspaudimo, be spiegimo; atrodė, kad solistė jau prisitaikė prie akustikos. O
štai sudėtinga, techniška Ksekso arija buvo „pasipuošusi“ netiksliomis
koloratūromis ir neturėjo, drįsčiau pasakyti, jokio charakterio. Galima prisiminti, jog
Handelio Kserksas, Persijos karalius, kurio partija šiandien paprastai skiriama
aukštam kontratenorui, irgi „išdavikas“, bet tampa tokiu be jokių burtų, savo
paties valia; jis, beje, yra netgi „dvigubas“ išdavikas: palieka savo
sužadėtinę, nes įsimyli savo brolio sužadėtinę. Personažas labai vyriškas ir emociškai
labai sudėtingas: jį veda meilė – ne tik
„nedora“, bet ir nesulauksianti atsako, bet tikra. Sutinku, kad nebūtina viso
to suvaidinti koncerto metu, bet bent kažkiek į šią muziką įdėtos emocinės
įtampos vis dėlto norisi išgirsti.
Pereinu prie
duetų. Čia, tiek Handelio „Rinaldo“, tiek Pursello „Odė Šventajai Cecilijai“
dideliu sutarimu tarp partnerių nepasižymėjo. Užtat pavyko Kleopatros ir
Julijaus Cezario triumfalinis duetas „Caro! Bella! Più amabile
beltà” iš Handelio
operos „Giulio Cesare in
Egitto” („Julijus Cezaris Egipte”). Tiesa, Cezaris ir vėl buvo operetinis, šiek
tiek komiškas. Bet, gerai pagalvojus, juk jis toks ir yra! Koncerto pabaigoje gerai
suskambėjo garsusis Pursello „Sound the trumpet“, parašytas dviem
kontratenorams. Abu partneriai gyvai „piešė“ muzikoje reiškiama džiaugsmą – „joy“.
Ir vis dėlto, koks bebūtų skanūs lietuviškas „sūris“, kaip bebūtų malonu
girdėti „gyvai“ baroko muzikos šedevrus, klausimas kirba: kodėl profesionalių
muzikų pasirodyme neišvengiama nesusipratimų, nesutarimų, nesusitvarkoma su
„netikėtai“ atsivėrusia vietos akustika?
O kaip gi
klavesinas? Koncerto programa buvo sudaryta iš dviejų dalių, tik be pertraukos.
Arba su pertrauka, žiūrint kaip interpretuosi. Per pertrauką ir sužinojome, kam
čia stovi klavesinas. Retas ir sunkiai transportuojamas instrumentas buvo
skirtas tam, kad garsios Beinarių šeimos
atžala, Juozo Naujalio muzikos mokyklos 5-tos klasės mokinė Kamilė Palekauskaitė
(kurios mama kvartete groja pirmu smuiku) galėtų mums pagroti dvi dalis iš J.
S. Bacho Angliškos siuitos e moll. Mergaitė mokosi fortepijono klasėje ir jau
yra kelių konkursų laureatė. Fortepijonui ir klavesinui valdyti reikalinga
skirtinga technika. Sprendžiant iš to, kad įnoringas instrumentas, rodos,
lengvai paklusta vaiko pirštukams, jaunoji muzikė tikrai ne pirmą kartą su juo
bendrauja ir spėjo „prisijaukinti“. Ką galiu pasakyti? Aš irgi noriu tikru
klavesinu pagroti! O kai jau žaidžiama vienoje lygoje su suaugusiais, neužtenka
tik reikiamu laiku reikiamu pirštu ant reikiamo klavišo pataikyti. (Nors
legenda byloja, kad pats Bachas būtent taip atsakė į klausimą, ar sunku groti
vargonais.)
Trys lietuviškų koncertų problemos: pranešėjas, telefonai ir aplodismentai.
Pranešėja (ne)pranešinėjo, t.y.
pranešinėjo taip greitai ir neaiškiai, kad sunku buvo ką nors suprasti, juolab
prisiminti. (Beje, Pursello pavardė tariama [p‘з:rsεl] arba [pзrs‘εl].) Problema galėtų būti išsprendžiama labai paprastai:
jeigu negalima bent paprastu spausdintuvu padauginti programėlės, reikia ją
skelbti internete.
Telefonas
skambėjo – tik vienas, pačioje renginio pradžioje, kaip tik tuo metu, kai
pranešėja pranešinėjo (o tai dar labiau apsunkino jos pranešimo supratimą); jo garsas
buvo palydėtas smerkiančiais žvilgsniais ir tuoj pat užčiauptas. Daugiau
nesigirdėjo nei vieno telefono. Komplimentai klausytojams.
O štai su
aplodismentais blogai. Viso koncerto metu klausytojai buvo labai dėmesingi.
Muzika ir jos atlikimas jiems patiko. Atlikėjų klaidas jie atleido. Taip
greitai atleido, jog programai pasibaigus, iš karto visi atsistojo, lyg
pagerbdami pasaulinio lygio žvaigždes. Bet stovėdami, jie labai vangiai plojo.
Skysti aplodismentai greitai nutilo, vietinės valdžios atstovas pasakė padėkos
kalbą, apdalino atlikėjus rožėmis, ir visi, kas nėra atlikėjų draugai ir
pažįstami, patraukė link išėjimo. Veltui tikėjausi biso. Įvedžiau į google paiešką ir šį žodį ir
perskaičiau: „Bisas paprastai prasideda atlikėjams sugrįžus į sceną po užsitęsusių
publikos plojimų arba šūksnių“. Jei nėra užsitęsusių plojimų, nebus ir biso.
Atsistojimas nepagelbės, tik pakenks, tarsi sakytum: „na, padainavot, ir
užteks, važiuojam namo“. Jei norite, kad jums dar padainuotų ar pagrotų,
plokite, negailėdami delnų. Ir, gink Dieve, nesistokite ir nerodykite nei
mažiausio ženklo, jog kur nors skubate. Atsistoti patartina tik po to, kai iš
atlikėjų jau „išprašėte“ du bisus ir labai mažai tikėtina, kad pavyks gauti ir
trečią.
Koda
Miestelio gyventojai po koncerto eina namo.
Girdžiu:
– Žiūriu, ten vyras! Tiek plonu balseliu,
va, Jėzau!
Galvoju, na, kur ten plonu. Tikras žemas
kontratenoras-kontralto. Ir labai geras kontratenoras, kurio kitų solinių
koncertų tikrai lauksiu.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą