Išbandymas vargonais
(recenzija su moralu)
Nenorėjau aš šios recenzijos rašyti. Tiksliau, iš
pradžių norėjau, bet po koncerto jau nebenorėjau. Nes šį kartą Pažaislio
festivalio patiektas nemokamas sūris buvo neskanus: arba jis buvo netinkamomis
sąlygomis pagamintas, arba jo galiojimo laikas pasibaigė. Tokių „arba-arba“
įvairių ateina į galvą, svarstant, kodėl į Kauną atvykęs garbus vokiečių
profesorius taip prastai valdė arkikatedros bazilikos vargonus. Tai, kad
negaliu atsakyti į man kilusius klausimus, nenuostabu: juk koncerto bažnyčioje metu
nematome nei vargonininko, nei jo instrumento, nei jo asistento, o ir tai, ką
girdime, yra ne visai tas pats, ką girdi pats instrumentu griežiantis
vargonininkas.
Susipažinkime su atlikėju. Profesorius
Franzas Wassermannas yra seniausio Vokietijoje Heidelbergo universiteto muzikos
vadovas, šio universiteto choro „Capella Carolina“ ir orkestro „Camerata
Carolina“ dirigentas. Universiteto interneto puslapyje patalpinta trumpa
profesoriaus dosjė informuoja, kad jis, kaip vizituojantis dėstytojas, buvo
kviečiamas įvairių šalių universitetų ir, kaip dirigentas-svečias, – Gruzijos
filharmonijos bei Armėnijos operos; taip pat nurodyta, kad jis rengia solinius
vargonų koncertus. Tai – kone visa Internete prieinama informacija vokiečių ir
anglų kalbomis. Tačiau profesorius Wassermannas Internete minimas ir
lietuviškai. Jis yra ne tik gruzinų ir armėnų, bet ir lietuvių draugas. Tad jo
programoje neatsitiktinai atsirado Juozo Naujalio „Malda“, būtent arkikatedros
vargonams parašyta ir, beje, visai neblogai suskambėjusi.
2016 metų rudenį profesorius pasikvietė į
Vokietiją du Kauno mėgėjų chorus: Kauno Kultūros
centro „Tautos namai“ choras „Diemedis“ ir Kauno Įgulos bažnyčios choras „Te
Deum“ (abiejų vadovas Audrius Petrauskas) tuomet surengė nemokamus koncertus kelių Vokietijos miestelių
bažnyčiose. Tikriausiai, kauniečiai „atsilygino“ ir šiemet pakvietė patį profesorių į
Pažaislio festivalį. Mainai atrodo nelygūs: nors tiek vienur, tiek kitur
koncertai buvo nemokami bei rengiami bažnyčiose, vis dėlto, Pažaislio
festivalis yra profesionalus, bent jau jo rengėjų laikomas prestižiniu ir be
to, vienintelis Kaune rengiamas klasikinės muzikos festivalis. Tačiau jame
dažnai dalyvauja ne iš tikrųjų geri atlikėjai iš užsienio, bet tie, kurie dėl
įvairių priežasčių jaučia draugiškumą, nostalgiją ar simpatiją mūsų šaliai
(taip būna ne tik festivalio metu). Ir štai klausausi griežiant profesionalaus
muzikos atlikėjo bei pedagogo ir jaučiuosi tartum būčiau atsiskaitymo muzikos
mokykloje komisijos narė: galvoju, ką čia rašyti, „šeši“ ar „septyni“? O už Daquino „Gegutę“ (dažną muzikos mokyklų repertuare) norėjosi
ir „penkis“ parašyti, tiek ji buvo labiau panaši į pratiesiai klykiantį
pterodaktilį. Prisiminus seną vargonininkų juokelį, – „kai tavo dešinė nežino, ką
veikia kairė“.
Susipažinkime su instrumentu. Kiekvienas vargonų
instrumentas yra toks pat unikalus, kaip ir juo griežiantis žmogus. Kiekvienas
turi savo dispoziciją (registrų ir jų kombinacijų pasirinkimą), unikalų
registrų tembrą (ne veltui vargonų registrus lietuviai tradiciškai vadina
„balsai“), „fizines“ savybes (tokias, kaip kietesnė ar minkštesnė klaviatūra),
akustines sąlygas, pagaliau, „sveikatos“ būseną. Klaviatūros „kietumas“
priklauso nuo vargonų valdančios konstrukcijos (vadinamos „traktūros“):
mechaniškai (medinių svertų sistema) valdomų vargonų klaviatūra „kieta“,
pneumatiškai (dumplelių sistema) valdomų – „minkšta“. „Kietos“ klaviatūros
paspaudimas reikalauja fizinės jėgos. Griežiant tokiu, ypač senoviniu,
instrumentu, dažnai atitinkamai lėtėja atliekamų greitų kūrinių tempas,
vargonininko pirštai „prilimpa“ prie klavišų, o kojos – prie pedalų,
stengiantis „nepaleisti“ garso, o jeigu netyčia pataikote į klaidingą klavišą,
galite nesijaudinti: nuo menko užgavimo jis neatsilieps. Pneumatiniai vargonai,
priešingai, reaguoja į mažiausią piršto ar kojos prisilietimą; jie reikalauja
tikslesnės technikos, bet mažesnės fizinės jėgos; groti tokiais vargonai –
malonumas (jei, žinoma, žinote, ką darote), nes atrodo, kad instrumentas
kvėpuoja (taip ir yra). Mechaniniai vargonai paprastai būna atsparesni
temperatūros svyravimui ir drėgmei, kai pneumatiniai, kaip ir kvėpuojantis
žmogus – neatsparūs, tad jiems reikalinga palankesnė aplinka ir atidesnė
priežiūra. Nuo traktūros (ne tik nuo traktūros, dar nuo griežyklos padėties
vamzdžių atžvilgiu) priklauso ir tai, ką girdi atlikėjas. Kadangi vargonų
garsas išgaunamas ne betarpiškai, bet tam tikro mechanizmo pagalba, jis visada
(jei tik tai nėra elektriniai vargonai) vėluoja, kitaip tariant, tarp klavišo
paspaudimo ir garso atsiradimo praeina kažkiek laiko, sekundės dalis. Ir jei
mechaniniuose vargonuose ta dalis beveik nepastebima, tai pneumatiniuose garsas
gali vėluoti drastiškai. Klausytojai bažnyčioje to, žinoma, nepastebi: juk jie
nemato „nesutapimo“ tarp griežiančio žmogaus judesių ir girdimo garso. Nuo senų
laikų įprasta, kad barokiniai vargonai, ypač Vokietijoje, būna mechaniniai, o
romantiniai – pneumatiniai arba mišrūs. Taip pat seniai buvo įprasta „lipti“
prie klavišų ir kiek galima ilgiau „laikyti“ garsą, kad „nepaspruktų“. Šiandien
kiekvienas studentas mokomas pirštais (ir kojomis) artikuliuoti muzikinę frazę
taip, kad kiekvienas garsas būtų išgaunamas atskirai nuo kitų (technika, kuri
labai skiriasi nuo reikalingos, grojant fortepijonu). Rezultatas, t.y. tai, ką
girdi klausytojas, priklauso nuo to, kaip atlikėjas artikuliuoja garsą, kaip
jis kontroliuoja garso vėlavimą, ir papildomai priklauso nuo bažnyčios
akustikos. Ir kas įdomiausia – pats atlikėjas šio rezultato taip ir neišgirsta.
Juk negali jo rankos ir kojos būti viršuje, prie vargonų, o ausys – apačioje. O
klausytojai iš senų laikų įprato girdėti vargonininko nepakankamai
artikuliuotus, suveltus garsus, akustikos dar labiau veliamus ir tuo pat metu sklaidomus;
nekontroliuojamas vėluojančių garsų ritmas pavirsta rubato, per ilgai išlaikomi baigiamieji akordai slegia, o kai
pagaliau „paleidžiami“, palieka po savimi akustines „uodegas“. Maždaug tai mes
daugiausiai ir girdėjome šiame Pažaislio festivalio koncerte.
Taigi, susipažinkime su instrumentu. Kauno
arkikatedros bazilikos vargonai romantiniai, mechaninės traktūros su
pneumatiškai (vadinamais „Barkerio svertais“) valdoma griežykla. Instrumentas
ganėtinai didelis (neseniai buvo laikomas didžiausiu Lietuvoje): trijų manualų
ir pedalais, 63 balsų (registrų) . Jo dispoziciją galima pamatyti: http://www.vargonai.lt/vargonai_kaunas_arkikatedra.htm.
Vargonai buvo restauruoti prieš 30 metų Vilniaus
vargonų dirbtuvių ir dar kartą restauruoti Marijampolės meistrų prieš dvejus
metus. Darbas truko šešeris metus ir kainavo apie 330 tūkstančių eurų (nors
vilniečiai sakė, jog restauruoti reikia tik griežyklą ir jos mechanizmą,
vamzdžius užtenka išvalyti ir suderinti, bet žinote, avių odos dumplelės
brangiai kainuoja, ir aš visada maniau, kad jos turi būti gaminamos iš veršiukų
odos, kuri dar brangiau kainuoja; o darbas taip ilgai užtruko todėl, kad buvo
renkami pinigai). Žmonės sako, kad bazilika žiema nešildoma. Labai norėčiau,
kad kas nors šiuos gandus paneigtų, nes kitaip kyla klausimas: o kam tada
vargonus restauravo? Manote, jie išlaikys, kaip žadėta, 50 metų nešildomoje
bažnyčioje? Neišlaikys. Tam reikalinga vienoda temperatūra ištįsus metus. Tad
sutaupytus šildymo pinigus galite iš karto skirti būsimai vargonų
restauracijai. Ir beje, greita restauracija instrumentui bus reikalinga, jeigu
juo nebus pakankamai dažnai grojama, ir grojama ne tik akompanuojant chorui Šv.
Mišių metu, bet kasdien visapusiškai „treniruojamas“ viso instrumento „kūnas“.
O kol kas koncerto metu girdėjome vieną išderintą
registrą (kurio negirdėtume, jei atlikėjas būtų atidžiai paruošęs registruotę,
ir, be abejo, negirdėtume, jei prieš koncertą instrumentas būtų derinamas) ir –
o siaube! – vieną užstrigusį garsą koncerto pradžioje girdėjome netgi nė vieną
kartą. Visi kiti balsai skambėjo puikiai, ypač romantiniuose kūriniuose; fleitinių
bei liežuvėlinių registrų tembrai išraiškingi ir labai tinkami tokiai muzikai
atlikti.
Dabar norėčiau parašyti „susipažinkime su
programa“, bet negaliu: kaip visada, prieš koncertą programa nebuvo skelbiama
nei Internete, nei kokiu nors „popieriniu“ būdu. Apsiribota kompozitorių
sąrašu. Kaip visada, buvo ir pranešėja. Ji pranešinėjo per mikrofoną nuo
vargonų choro ir didesnės jos pranešimo dalies mes paprasčiausiai nesupratome. Jo
garsai susivėlė ir išsisklaidė taip pat kaip ir vargonų garsai. Žmonės gręžėsi
vieni į kitus ir klausinėjo: „Ką ji pasakė? Kas skambės?“
Be jau minėto Naujalio, „barokinėje“ koncerto
dalyje buvo atlikta po vieną kūrinį Johanno
Sebastiano Bacho, Louiso-Claude‘o Daquino, Johanno Pachelbelio ir Domenico
Zipoli (pastarasis pavyko geriausiai); toliau išgirdome vieną bravurišką
„gabalą“ šiandien pamiršto XIX amžiaus anglų bažnytinės muzikos kompozitoriaus,
karališkos Windsoro St Georgo koplyčios vargonininko George‘o Jobo Elvey‘io
(specialiai juo pasidomėjau), viena Mozarto aranžuotę ir garsiąją aranžuotę
Antoníno Dvořáko Largo iš 9-tosios simfonijos („Iš Naujo pasaulio“), kurios
melodija ne iš karto „gavo“ jai skirtą ir labai tinkamą registrą; jau minėta
Naujalio „Malda“ ir Léono Boëllmanno „Gotiška siuta“ „desertui“ (visa tai,
išskyrus Mozartą, reikia priskirti „romantiškai“ koncerto daliai); bisui
skambėjo Bacho Toccata d moll (be fugos). „Deserto“ ypač laukiau. Kadangi
Boëllmannas rašė Aristide‘o
Cavaillé-Coll‘io vargonams, o mūsų arkikatedros vargonai yra kažkuo panašūs
(suprantu, kad tai labai drąsiai pasakyta), buvo labai įdomu išgirsti, kaip
„Gotiška siuita“ suskambės. Neramino Toccata – populiariausias ir
techniškiausias visos programos numeris (nors programoje nebuvo nei vieno techniškai sudėtingo kūrinio, iki tol negausūs
smulkesnių natų pasažai buvo vienaip ar kitaip „sudirbti“). Nors Toccatos forma
iširo ir „krito“ ant klausytojų galvų „gabalais“, o kojos atkakliai grojo legato, vargonininkui pasirinkus
ganėtinai lėtą tempą, kūrinys, be kurio „neišauga“ turbūt nei vienas
vargonininkas, buvo sėkmingai ir iškilmingai baigtas.
Gal profesorius
pripratęs prie mechaninių vargonų ir po senovei neatitraukia pirštų nuo
klaviatūros? Gal jis neturėjo laiko repeticijoms? Gal jo asistentė neturėjo
laiko susipažinti su registruote? Gal – kas gali žinoti? – pranešėja neišjungė
savo mikrofono? Gal jis tiesiog vargonais griežiantis dirigentas? (Pamenu, Kaune
lankėsi vienas toks vargonais griežiantis violončelininkas, tada buvo žymiai
blogiau.) Į šiuos klausimus atsakymų neradau.
Žmonėms,
išskyrus tuos, kurie kalbėjosi ir išeidinėjo muzikai grojant, gyvai klausytis
staugiančių ir riaumojančių vargonų patiko. Gal todėl jie „pareigingai“ plojo
po kiekvienos kiekvieno kūrinio dalies. Laiko tam buvo: ir po plojimų dar ilgai
girdėjosi „trak“, „trak“, „trak“ – tai buvo „surenkama“ registruotė. Ta proga pagalvojau:
jeigu jau kiekviename koncerte turime pranešėją, gal jis ar ji galėtų
pranešinėti maždaug taip: „Keturių dalių siuita. Tarp dalių prašome neploti“.
Manau, atlikėjai, ypač užsieniečiai, bus dėkingi.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą