Kainas
nykstantis ir išnykęs:
Istorijos
pabaiga arba ką daryti, jei nusipirkai Slabodkės ješivą?
Saulėtą
2019 metų vasaros dieną priėjau prie Vilijampolės ješivos, atrodančios kaip naujai
gimusi su dviem savo renovuotais fasadais (tiesa, ir vėl pilkais atspalviais
tinkuotais, kaip nūdien Kaune kažkodėl įprasta, tik portalo kolonos liko ružavos).
Užlipau laipteliais ir patraukiau naujų plastikinių durų plastikinę rankeną,
jos ir atsidarė. Vos man įžengus į dažais kvepiantį koridorių, prisistatė
(tiksliau, taip ir neprisistatė) rimtas dėdė su rimtu klausimu: ką aš darau
privačioje nuosavybėje?
– O
kieno čia nuosavybė? – paklausiau.
– Mano.
– Jūsų
asmeniškai?
– Mano asmeniškai. O kas jūs tokia ir koks jūsų reikalas?
Prisistačiau vardu-pavarde, blogerė, žurnalistė, tyrinėju ir t.t.
– Tai ir tyrinėkit išorėje. Kas jūs auklėjo? Įsibrovėte į privačią
nuosavybę ir t.t.
Išorėje tai išorėje. Išeiname pro duris ir čia aš susigriebiu paklausti:
– O memorialines lentas atgal pakabinsite?
– Ne. Tų, kurios čia buvo, tikrai nekabinsiu. Kodėl
aš turiu į lentas investuoti?
– Na, tai – istorinis pastatas, – bandau atsargiai
(kas jį auklėjo, neklausiu).
– Manęs tai nedomina. Priprato, mat, istorikai
tyrinėti už svetimus pinigus. Štai, jei jie investuotų...
(Sumurmu kažką apie istorikų ir pinigų santykį.)
– O jeigu kas nors kitas investuotų į lentas? – klausiu.
– Ant sienų neleisiu kabinti, sienos naujos.
Pradėjus domėtis šiuo pastatu
aptikau daugybę vienų kitiems prieštaraujančių, įvairiose publikacijose
skelbiamų žinių. Dažniausiai rašoma, jog garsi žydų religinė mokykla (kartais
vadinama „rabinų mokykla“, o kartais net „žydų seminarija“, nors ją baigusieji
visai nebūtinai tapdavo rabinais) – Vilijampolės arba Slabados ješiva veikė
1882-1941 metais. Prieš tai Kaune veikė kita religinė mokykla – kolelis,
pradėjusi veikti 1877-1876 metais. Bet štai Solomonas Atamukas rašo, kad ješiva
Vilijampolėje veikė jau nuo 1863 metų[1],
o Izraelis Lempertas – kad ją dar 1849
metais įkūrė iš Vilniaus į Kauną persikėlęs pats Izraelis
Salanteris (1810-1883)[2]. O jei taip, tai šiemet
Kauno ješivai turėtų sukakti 170 metų.
Jos pavadinime – „Kneset–Israel“ („Izraelio susirinkimas“) –Salanterio vardas
(Izraelis) gali būti suprastas kaip taikomas mokytis susirinkusiai visai
Izraelio tautai. Jo tikroji pavardė buvo Lipkinas, jis buvo kilęs iš Žagarės, o
„Salanteriu“ pramintas dėlto, kad mokėsi pas
garsųjį rabiną Cvi Hiršą Broidą Salantuose. Salanteris išgarsėjo savo sukurtu
dvasiniu mokymu, vadinamu musar (moralė,
dorovė), kuriuo ir buvo pagrįstos studijos Vilijampolės ješivoje. Mokyklos įkūrimo
iniciatorius buvo Icchakas Elchananas
Spektoris (1817-1896), 1864-1896 metais buvęs Kauno rabinu. Kartu su
Salanteriu dirbo ir 50 metų ješivai vadovavo (o gal ją ir įkūrė) iš Raseinių kilęs
rabinas Natanas Cvi Finkelis (1849-1927).
Žodis „ješiva“ hebrajų kalba reiškia „sėdėjimas“ (mokykla
suprantama, kaip vieta, kurioje stropiai sėdima prie knygų), į ješivas stodavo
berniukai, sulaukę pilnametystės (13 metų) ir pabaigę chederą – pradinę mokyklą. Bet „sėdėjo“ Vilijampolės ješivos
studentai ne šiame didingame, šiandien privatizuotame pastate. Ješiva glaudėsi
paprastame name – sename beit midrašo (studijų namų) pastate Kernavės (tuomet vadintos Ješiboto) ir Vežėjų
gatvių kampe. Netoliese, Panerių gatvėje stovintys trys dideli mediniai namai
buvo skirti studentų bendrabučiams.
Po Finkelio „Kneset–Israel“ Slabados
ješivos vadovas buvo rabinas Avrahamas Grodzenskis iš garsios rabinų
Grodzenskių giminės. Jis gyveno dviejų aukštų
name, stovėjusiame šalia senojo ješivos pastato, anot Abraomo Golubo (Avrahamo
Tory), „senajame Vilijampolės kvartale, viename siaurame take“[3]. „Rabinas Avrahamas sako
Vilijampolės ješivoje pamokslus apie dorą jau trisdešimt penkerius metus. Jis
sakė juos 1940 metais po sovietų okupacijos ir dabar daro tą patį“[4], būdamas Kauno gete savo
dienoraštyje rašė Tory. Rabinas Grodzenskis buvo nužudytas 1944 metais,
likviduojant getą.
2017 metų nuotraukos
Slabados ješiva buvo garsi. Ne tokia garsi kaip kadaise Voložino ješiva,
bet pakankamai, kad pritrauktų gausų studentų būrį ne tik iš Lietuvos, bet ir
iš užsienio, net iš Palestinos ir JAV. 1920 metais joje mokėsi virš 500
studentų. Mokyklai žūtbūt reikėjo naujo, „moderniško“ pastato. Tokį pastatą – trijų
aukštų (ketvirtas, virš karnizo buvo pristatytas vėliau), su sale ir mokymosi klasėmis Panerių gatvėje
(šiandien Panerių g. 51) pagal architekto Leono Rito projektą pradėjo statyti
1934 metais. Modernistinis architektūros pastatas turi kuklų, piliastrais
padalintą gatvės fasadą su įgilintu, laiptais pasiekiamu pagrindiniu įėjimu,
papuoštu lengvomis „minimalistinėmis“ kolonomis. Įspūdingesnis atrodo kiemo
fasadas, įrėmintas suapvalintais „bokštais“ su blokeliais įstiklintų laiptinių
langų vertikalėmis. Virš karnizo (ar ne 1956 metais) atsiradęs ketvirtas aukštas
savo apvalumu kiemo pusėje primena netgi „okeaninio“ stiliaus architektūrą.
Deja, iki pirmosios okupacijos pastato įrengti nespėta ir mokslas jame taip ir
neprasidėjo: 1940 metais atėjusi tarybų valdžia ką tik pastatytą mokyklą
nacionalizavo.
Dvi memorialinės lentos (viena hebrajų, kita – lietuvių
kalba), neseniai kabėjusios ant pastato fasado,
buvo skirtos atminti ješivos vadovui, dėstytojams ir studentams, kurie beveik
visi buvo nužudyti, prasidėjus nacių okupacijai.
Prieštaringi liudijimai ir spėlionės gaubia ir šio pastato panaudojimą
okupacijos metais. Antai, 1942 metų lapkričio 25 dieną Tory savo dienoraštyje
užrašo: „Geto policija baigė atnaujinti ješivos pastatą Vilijampolėje ir
pertvarkė jį į policijos orkestro koncerto salę, nors religiniai ir kitokie
sluoksniai smarkiai protestavo“[5].
Kiek anksčiau, tų pačių metų lapkričio 1 dieną, toje pačioje
salėje 152 geto policininkai davė priesaiką, po kurios buvo sugiedotas sionistų himnas „Hatikva“ (šiandien Izraelio
valstybinis himnas). „Hatikva“ – „Viltis“
– taip buvo pavadintas ir garsaus smuikininko
ir dirigento Michelio (Moišos) Hofmeklerio 1942 metais Kauno gete suorganizuotas
simfoninis orkestras, kuris buvo priskirtas geto
policijai: muzikantai gavo policininkų statusą ir netgi uniformas. Nors orkestrantų
skaičius ir jų sąstatas nebuvo pastovus, paprastai minima, kad jį sudarė apie
40 žmonių. Vieną sąrašą, sudarytą remiantis išlikusiomis koncertų programėlėmis
ir kitais dokumentais, pateikia Danutė Petrauskaitė savo straipsnyje „Muzika Kauno
žydų gete“[6].
Tame pačiame straipsnyje minima, kad geto policijos žinioje buvo ir naujas
ješivos pastatas, kurio salėje ir buvo rengiami orkestro koncertai.
Iš tikrųjų, yra pagrindo manyti, kad ir Tory kalba apie naujosios jėšivos
salę. Tačiau nauja
jėšiva stovėjo už geto teritorijos, o ir orkestro koncertai prasidėjo keliais
mėnesiais anksčiau nei Tory dienoraštyje fiksuojama data. Pirmasis geto
orkestro koncertas įvyko 1942 metais rugsėjo 23 dieną, paskutinis – 1943 metų
rugsėjį. Vos prasidėję, koncertai sekė
vienas po kito ir per metus jų įvyko virš 50. Kur gi, bent pradžioje,
buvo rengiami šie koncertai?
Prisiminkime,
kad koncertų pradžią lydėjo priekaištai, esą, jie skirti „geto elitui“ ir vokiečių budeliams; buvo
kalbama, kad negalima pramogauti žudynių metu. Protestai prasiveržė net
eilėmis:
„Lauk iš Dievo namų
Iš šventos ješivos,
Kur mes atidavėme savo gyvenimus, širdis ir meilę!“[7]
Rodos, taip galima buvo pasakyti tik apie senąją ješivą, nes naujoji po
1940 metų taip ir nepradėjo veikti kaip religinės paskirties pastatas. O gal
vis dėlto pradėjo?
Efroimas Rommas, tuomet 16-kos metų jaunuolis, savo prisiminimuose rašo:
„Aš turėjau galimybę klausytis aukščiausios kokybės klasikinės muzikos tiesiog
lauke prie namų ir naudojausi kiekvieną tokią palankią progą“[8]. Cituodama šiuos žodžius Petrauskaitė lyg ir patvirtina,
kad kalba eina apie naują ješivą, esą Rommas gyveno netoli jos, Panerių
gatvėje. Tačiau Rommo pasakojimas atskleidžia visai kitokią šio svarbaus geto
gyvenimo epizodo „geografiją“.
„Mūsų butas gete buvo šalia tvoros, netoli nuo sinagogos
ir pagrindinių geto vartų. Sinagoga niekad nebuvo naudojama maldoms. Vokiečiai
joje organizuodavo klasikinės muzikos koncertus. Jiems nebuvo sunku rasti muzikantus
ir kitus menininkus gete. Taip aš turėjau galimybę ir t.t.“[9]
Taigi, kalbama netgi ne apie
senąją ješivą (kuri buvo pakankamai toli nuo pagrindinių geto vartų), bet apie
sinagogą. Tokia, nedidelė sinagoga buvo Veliuonos gatvėje, kuri ėjo palei geto
tvorą. Ši sinagoga minima ir kaip vieta, kurioje 1942 metais vokiečiai nužudė visus geto šunis ir kates. Apie naminių gyvūnų
šaudymą tame pačiame pastate, kur vėliau vyko koncertai, rašo ir Petrauskaitė,
tačiau šį pastatą nurodo, kaip ješivą. Tad iki galo neaišku, kokiame – viename ar keliuose – pastatuose buvo rengiami „Vilties“ orkestro
koncertai.
Hofmekleris, 1944
metais išvežtas į Dahau koncentracijos stovyklą, išgyveno, bet į Lietuvą
nebegrįžo. Geto orkestre violončele griežęs Hofmeklerių šeimos tėvas,
Morduchajus, ir orkestro koncertmeisteriu (pirmuoju smuiku) buvęs Hofmeklerių
giminaitis Abromas (Aleksanderis) Stupelis buvo nužudyti 1944 metais,
likviduojant getą. Orkestre grojo ir geto Sveikatos skyriaus vadovas, žinomas
chirurgas Benjaminas Zacharinas. Jis išgyveno Dahau, grįžo į Lietuvą ir po karo
dėstė Vilniaus universiteto medicinos fakultete. Koncertų organizatorius buvo geto
Kultūros ir švietimo skyrius vadovas,
VDU Semiologijos katedros vedėjas dr. Chaimas Nachmanas Shapira. Jis, anksčiau
nužudyto vyriausiojo Kauno rabino Abraomo Chapiros sūnus, kartu su žmona,
sūnumi ir motina buvo nužudytas IX forte 1943 metų pradžioje. Neišgyveno ir
naujosios ješivos architektas, geto Statybos skyriaus vadovas inžinierius Leonas Ritas.
Siuvimo fabriko pastatai. 2017 metų nuotraukos (šių durų nebėra).
Tarybiniais laikais šalia ješivos buvo pastatytas siuvimo fabrikas „Spalis“,
kuriam priklausė ir ješivos pastatas; kieme pastatyti pagalbiniai pastatai (ant
vieno jų yra 1959 metų data). Nepriklausomybės metais šiuo adresu buvo
registruota 2008 metais bankrutavusi siuvimo AB „Dobilas“.
Senoji Slabodkos ješiva
Nuotrauka iš laikraščio Diena
1929-19-18
(https://datos.kvb.lt/laikotarpiai/1795-1915/#1882)
Namas Kernavės g. 16 / Vežėjų g. 13. Tai nėra ješiva.
Senasis beit midrašas išliko tik tarpukario spaudos nuotraukoje.
Tačiau vieno šios sankryžos namo savininkas mano kitaip. Kai dairiausi
Kernavės ir Vežėjų gatvės sankryžoje, bandydama atspėti, kuriame iš dviejų
išlikusių medinių namų galėjo veikti garsioji Vilijampolės ješiva, prie manęs
priėjo senukas, klausdamas, ko aš ieškau. „Taigi čia mano namas“, – kukliai
pasakė jis, parodydamas į trečią, tvarkingą nutinkuota namuką. – „Aš jį pirkau,
nutinkavau, labai suvargęs buvo. Tvorą, žinoma, pats pastačiau. Tai žydų namas,
mokykla čia jų buvo. Dabar atvažiuoja, priešais gatvėje susirenka ir dainuoja“. Taip gimsta Vilijampolės legendos. Klausykite, ar negalėtumėt ir priešais naują ješivą naujam savininkui
padainuoti?
[1] Solomonas Atamukas. Lietuvos žydų kelias. Antras leidimas Vilnius: Alma littera, 2001.
P. 71.
[2] Izraelis
Lempertas. Litvakai. Vilnius: Versus
aureus, 2005.
[3] Avraham Tory. Kauno getas: diena po dienos. Vertė Leonas Judelevičius. Vilnius: Mokslo ir
enciklopedijų leidybos institutas, 2000. P. 370.
[4] Ibid. P. 372.
[5] Ibid. P. 155.
[6] Danutė Petrauskaitė „Muzika Kauno
žydų gete“ // Lietuvos muzikologija.
T. 7 2006. P. 106- P. 117. P. 109.
[7] Ibid. P. 110.
[8] Ephraim Romm “How I survived the Kovno
Ghetto” // https://www.aish.com/ho/p/48949791.html
Cit.
Petrauskaitė. Op. cit. P. 110.
[9] Romm. Op. cit.
Dalinuosi šiuo liudijimu partneriams, kenčiantiems savo santykiuose, nes yra ilgalaikis sprendimas.
AtsakytiPanaikintiMano vyras paliko mane ir mūsų 2 vaikus dėl kitos moters 3 metams. Stengiausi būti stipri tik dėl savo vaikų, bet negalėjau suvaldyti skausmų, kurie kankina mano širdį. Buvau įskaudintas ir sutrikęs. Man reikėjo pagalbos, todėl ištyriau internetą ir aptikau svetainę, kurioje pamačiau, kad daktarė Ellen, burtininkė, gali padėti susigrąžinti meilužius. Aš susisiekiau su ja ir ji už mane surengė specialią maldą ir burtus. Mano nuostabai, po 2 dienų mano vyras grįžo namo. Taip mes vėl susijungėme ir šeimoje buvo daug meilės, džiaugsmo ir ramybės.
Taip pat galite susisiekti su dr Ellen, galinga burtų tvarkytoja ir ieškoti sprendimų jos adresu ellenspellcaster@gmail.com. Taip pat galite naudoti Whatsapp jam +2349074881619