Kaunas nykstantis ir išnykęs: kino teatras „Triumf“,
parduotuvė „Merkurijus“, tuščias sklypas (Laisvės al. 60)
Ko tik nebuvo statyta ir griauta šiame nelaimingame
sklype. 1847 metais, vos tik Naujojo miesto planas buvo patvirtintas, sklypą
geroje vietoje – Nikolajevskio prospekto (dabartinės Laisvės alėjos) ir
Ploščadnaja („Aikštės“ gatvė, taip buvo pavadinta naujai nutiesta dabartinės S.
Daukanto gatvės atkarpa, vedanti į būsimą Novobazarnają – „Naujojo turgaus“, o
dabar – Vienybės aikštę, kurioje jau stovėjo medinis žandarų kavalerijos
maniežas) gatvės nusipirko vokietis architektas Jakobas Volleris. Atvykęs iš Prūsijos,
iki tol jis septynerius metus gyveno ir dirbo pas grafą Benediktą Tiškevičių
Raudondvario dvare. Spėjama, kad naujas sklypas taip pat nebuvo tuščias –
pačiame gatvių susikirtimo kampe turėjo stovėti senas medinis namukas, kuriame
galima buvo gyventi. Tik 1861 metais (tuo pat metu, kai senamiestyje
rekonstravo evangelikų-liuteronų bažnyčią) architektas savo sklype pasistatė
dar du mūrinius vieno aukšto namukus, o po kelerių metų visą valdą pardavė
pirkliui Zelmanui Šternui. Pastarasis 1866 metais palei S. Daukanto gatvę
pasistatė dviejų aukštų namą, kurio pirmame aukšte įrengė krautuves.
XIX amžiaus pabaigoje matome jau kitą
šios vietos šeimininką – miestietį Ekelį Franką. Žinoma, kad 1896 metais jam
buvo duotas leidimas palei prospektą statyti mūrinį namą su kiemo fligeliu,
kurį jis, tikriausia, ir pastatė; o štai kitais, 1897 metais leidimo atnaujinti
minėtą sena kampinį medinį namą jis nebegavo: atsakymas buvo motyvuotas tuo,
kad šioje (reikia manyti, prestižinėje) miesto dalyje medinių namų statyba yra
uždrausta. O gaila – namui buvo paruoštas naujas puošnus Nikolajaus Andrejevo
projektas.
XX amžiaus pradžioje valda buvo
užstatyta Žemės bankui, iš kurio ją 1908 metais nusipirko Dovydo ir Deboros
Švarcų šeima. Švarcai buvo gydytojai: vyras ginekologas, žmona stomatologė. Nugriovę
seną kampinį namą (tą patį, kurio Frankui nepavyko perstatyti) jie 1909 metais
pradėjo didelias statybas: pagal techniko Jokūbo Ušakovo projektą čia turėjo
iškilti didelis dviejų aukštų mūrinis namas su nusklembtu kampu ir bokšteliu,
derančiu su priešais jau nuo 1899 metų stovinčiu Nikolajaus Andrejevo „Metropoliu“.
Pradžioje pavyko pastatyti tik vieną aukštą: atrodė, jog kampiniam namui ir vėl
nepasisekė. Tačiau būtent šio vieno aukšto namo patalpose 1910 metais atsidarė
kino salė „Triumf“ – tuo metų geriausia iš trijų Kaune veikusių kino salių
(kitos dvi buvo „Oazė“ ir „Olimpas“). Salė tęsėsi palei dabartinę Daukanto
gatvę, o įėjimas buvo iš Nikolajevskio prospekto (Laisvės alėjos); prospekto
pusėje taip pat buvo įrengti nuomojami butai ir krautuvės. Švarcams dar priklausė
aludė, registruota Deboros Švarc vardu, buvusi dar Šterno statytame name
Daukanto gatvėje. (Šiandien mums atrodytų daugiau negu keista, jei gydytojai
laikytų aludę.) Patys jie apsigyveno šioje valdoje tik 1914 metais, kai pagaliau
pristatė kampiniam namui antrą aukštą, šį kartą pagal inžinieriaus Aleksiejaus
Skrynikovo projektą; nusklembtas namo kampas pasipuošė grakščiu frontonėliu su
pusapskričiu švieslangiu bei balkonu, bet anksčiau planuotas bokštelis kampe
taip ir neiškilo. Į prospektą žiūrintį fasadą puošė didelis laiptinės langas
dekoruotu archivoltu. Antrame aukšte buvo įrengtas šeimininkų butas ir
praktikos kabinietai.
Pradžioje Švarcai neilgai džiaugėsi nauju
butu. Pirmajam pasauliniam karui prasidėjus, 1915 metais rusų valdžia iš Kauno,
buvusio svarbiu pasienio miestu, priverstiniu budu „evakuavo“, kaip nepatikimus,
visus žydus. Daugelis jų greitai grįžo atgal. Mes nežinome, kada į Kauną grįžo
Švarcų šeima, žinome tik, kad šiame name jie gyveno maždaug iki 1938 metų. 1935
metais šiuo adresu (anuomet Laisvės al. 42) veikė gydytojo Dovydo Švarco Moterų
ligų ir akušerijos klinika (stomatologijos kabinetas jau nenurodytas); tuo
pačiu adresu veikė ir kito gydytojo – T. Goldbergo klinika, be „moterų ligų“
gydžiusio dar ir „šlapimo takų ligas“.
Bet kino teatras po Pirmo pasaulinio karo
jau turėjo kitą šeimininką: juo tapo Berelis Kupricas, sėkmingas kino verslo
plėtotojas (būsimas kino teatro „Metropolitain“ savininkas); kino teatro vedėju
buvo Jeronimas Kaminskas. Kaip ir kituose kino teatruose, po
1919 metų čia rodomi filmai turėjo būti aprūpinti lietuviškais subtitrais,
kurių kokybė dažnai buvo abejotina. Anuo metu spaudoje pasirodydavo pranešimai
apie milžiniškas baudas ir net areštus, gręsiančius kino teatro savininkams už
prastą lietuvių kalbą. Pvz., laikraštis Lietuva
1923 metų sausio 28 dieną praneša, jog „kinematografo „Triumf“ savininkas
už lietuvių kalbos darkymą filmuose Kauno miesto ir apskrities Viršininko
nubaustas 1000 litų arba vienu mėnesiu arešto“.
Tarpukariu kino teatras buvo labai populiarus: jo patogi, su
nuolydžiu salė talpino 220 žiūrovų, prieš seansus buvo rengiami vadinami
„divertismentai“ – trumpos pramoginės programos. Žinome, kad, pvz., 1931 metais
„Triumfe“ divertismentuose dainavo Danielius Dolskis.
1932 metais kino teatras kartu su kitais Švarcų valdos namais
buvo remontuojamas, projektas buvo užsakytas inžinieriui Nikolajui Mačiulskiui. Po remonto vietų salėje
sumažėjo iki 180; pirmo aukšto fasaduose atsirado naujų ir buvo praplatintos
senos virtinos, fasadai neteko buvusio dekoratyvumo. 1933 metais, mirus Kupricui, kino teatras atiteko kitam kino
verslininkui – Jokūbui Jackovskiui (jis nuo 1939 metų buvo ir kino teatro
„Hollywood“ bendrasavininkas). Petronėlė Orintaitė prisimena, kad „Triumfe“
buvo rodomi tarybiniai filmai; Tarybų Sąjungos atstovybė net nuomodavo šią salę
uždariems „propagandinių“ filmų seansams[1].
1934 metais antram,
tikriausiai Franko statytam dviejų aukštų namui Laisvės alėjoje buvo
pristatytas trečias aukštas. (Minima, kad čia iki 1935 metų buvo įsikūrusi ir žymaus Kauno chirurgo
Benjamino Zacharino klinika.)
Kai apie 1938
metus Švarcai išvažiavo iš Lietuvos, savo turtą valdyti jie įgaliojo gydytoją
A. Feinbergą. Nežinome, kas šeimininkavo valdoje Antrojo pasaulinio karo metu,
bet žinome, kad kino teatras dar veikė. Tarybiniais laikais jo salėje įsikūrė darbininkų
„Upeivių klubas“, kurio reputacija anaiptol nebuvo gera. Antai 1955 metų
gruodžio 21 dieną laikraštis Kauno tiesa
klausė: „Kodėl nemėgiamas klubas?“ ir atsako: taip yra dėlto, kad į šiame klube
rengiamus šokius renkasi nekultūringas, geriantis ir rūkantis jaunimas, o
muzika yra leidžiama iš radiolos.
Profesorius Alfredas Erichas Sennas, 1999
metais atvykęs iš Viskonsino universiteto į VDU, klausinėjo, kur yra „Triumfo“
kino teatras, kuriame kadaise susipažino jo tėvai – kalbininkas iš Šveicarijos
Alfredas Sennas, 1922-1930 metais dėstęs Kauno universitete, ir panelė Marija
Vedlugaitė iš Raudondvario dvaro.[2]
Ką galėjo jam atsakyti? Net „Upeivio klubo“ jau nebegalėjo parodyti, tik toje vietoje
iškilusią universalinę parduotuvę „Merkurijus“.
1956 m.
1975-1976 metais visi Švarcų valdos namai
(Laisvės alėjos perimetro išklotinė rodo, kad čia jų būta trijų: dviejų aukštų
buvusio kino teatro pastatas, trijų aukštų ir dar vienas ilgesnis dviaukštis) buvo
nugriauti. Pradžioje buvo planuota pastatyti sudėtingo tūrio pastatą, kurio
vienas korpusas turėjo būti net aštuonių aukštų; galiausiai pastatė krėsną, bet
impozantišką „univermagą“. Modernus architekto Antano
Algimanto Sprindžio projektas buvo sukurtas 1975
metais, statyba prasidėjo 1976 metais ir trūko net šešerius metus
(1976-1982). Sprindys pasakojo, kad „Merkurijaus“ – prekybos ir kelionių
dievo – vardas buvo jo „pasiskolintas“ iš vieno Leipcigo viešbučio: kadangi
langus naujam pastatui gamino vokiečiai, jis buvo išleistas į komandiruotę į
Vokietiją ir taip gavo galimybę pamatyti Europą.
Algimantas
Sprindys, 1976-1987 metais buvęs Kauno miesto vyriausias architektas ir Statybos
ir architektūros valdybos viršininkas, galima sakyti, sukūrė tarybinių laikų
Kauno centro įvaizdį, tą moderną, kuris šiandien negailestingai naikinamas. Jis
buvo Vienybės (tuomet Janonio) aikštės bendraautorius, šiuo metu rekonstruojamo „Pramprojekto“
pastato (kartu su V. Stausku), jau nugriiautos kavinės „Pakalnės“ pastato ir interjero, neatpažįstamai
pasikeitusių „Mados“, „Miestprojekto“ ir „Architektų kavinės“ autorius; jis pastatė
S. Daukanto pėsčiųjų tiltą, kavinę „Liepaitė“, sukūrė restorano „Rambynas“
interjerą. Iš Kauno panoramos dingęs „Kaukas“ taip pat buvo jo kūrinys. Jau Nepriklausomybės
metais jo buvo atstatytas Karo muziejaus sodelis ir, kartu su kitais architektais,
Prisikėlimo bažnyčia. 2015 metais apie Algimanto Sprindžio kūrybą buvo parašyta
knyga, o jo kūrinius ir toliau griauna. Dar 2013 metais vienas interneto
komentatorius rašė: „Keista ir gaila, kai galvoji, jog
architektūra – amžinas menas, o štai čia – autorius dar gyvas, o statinių -
nebėra... Kaip turi būti apmaudu!“
1985 m. |
Bet grįžkime prie „Merkurijaus“. Iš
pirmo žvilgsnio žemas pastatas iš tikrųjų buvo keturių aukštų. Šalia kyląs laiptinės
bokštas, nuo pagrindinio pastato tūrio atskirtas praėjimu, buvo penkių aukštų,
bet vizualiai atrodė kaip tikra „vertikalė“. Jis buvo papuoštas firminiu parduotuvės
ženklu, kurio autorius taip pat buvo Algimantas Sprindys. Vertikaliai stiebėsi ir pagrindinio fasado
„mentės“, vakarais apšviečiami įmontuotais „fasadiniais“ žibintais, bei
viršutinio, kiek platesnio, aukšto langai. Pats architektas, žurnalistų
kalbinamas jau po „Merkurijaus“ žūties, sakė, jog jo architektūriniam braižui „būdingas vertikalumas“[3].
„Merkurijaus“ pastatas buvo atitrauktas
nuo alėjos perimetro, todėl priešais pastato susiformavo „papildoma“ aikštelė,
dar padidėjusi dėl „įtrauktų“, ant žemu stulpeliu paremtų virtinų. Šioje aikštelėje
buvo planuojama įrengti nedidelį
fontanėlį su baseinu (jo atsisakius, vėliau atsirado fontanas aikštės
viduryje). Dėl lėšų stokos, kauniečius pradžioje stebinąs eskalatorius,
jungiantis prekybinius aukštus parduotuvės viduje, buvo įrengtas vėliau.
Tai buvo gera ir labai mėgstama
parduotuvė. Keista, bet jos statybų aš visiškai neatsimenu; neatsimenu ir
klestinčio tarybinio „univermago“, tikriausiai todėl, kad retai ištrūkus į Kauną,
apsipirkti anuomet man nerūpėjo. Bet pamenu, kai priešais, „Pažangos“ rūmuose gaudavau
savo pirmą menkutę universitetinę algą, eidavau čia: rūsyje, kur anksčiau buvo prekių sandėliai, įsikūrusioje „Maximoje“
taip patogu buvo pigiai nusipirkti ko nors valgomo, o pirmame aukšte galėjau
rūpestingai rinktis draugams dovanas. Jų pasirinkimas buvo pasakiškas: ploniausio
porceliano puodeliai ir lėkštės, ištisi servizai, sidabriniai šaukšteliai, didžiulės
spalvoto stiklo vazos. Tai čia pirkome aukštus kolekcinius įvairių raštų porceliano
puodelius Filosofijos katedrai (tik du iš jų man pavyko išsaugoti).
2008 metais „Merkurijų“ nusipirko
nekilnojamo turto bendrovė „Homburg“ ir 2009 metais jis buvo nugriautas. Sprindys dar kūrė pastato atnaujinimo
planus, bandė išgelbėti savo kūrinį, tačiau nauji savininkai, nusprendę, jog,
jo žodžiais tariant, „biurai ir gyvenamieji butai labiau apsimoka“, rodos, jo nuomonės
net neklausė. Buvo patvirtintas Algimanto Kančo studijos parengtas naujo
penkių aukštų „daugiafunksnio“ pastato projektas, kuriuo buvo žadama grąžinti
perimetrinį alėjos užstatymą, o patį pastatą padaryti atkartojantį tarpukario
moderno stilistiką. 2011 metais buvo pagaliau pakloti pamatai ir ...statybos
sustojo. 2016 metais buvo pranešta, kad „Homburg“ ištiko „nesėkmė“ ir sklypą
jau perka kiti investuotojai.
Tada, 2009 metais, kauniečiai organizavo gedulingą meninę
akciją „Requiem Merkurijui“, kuriai
Vytautas Šimanskas sukūrė tokį graudų poetinį tekstą:
„Merkurijau!..Prekybos,
meno, amatų globėjau, Tu palikai mus vienus čia, šioj ašarų pakalnėj prie
fontano ir bandelių baro... Tu palikai mus, be savo prieglobsčio, be
gelžbetoninio pilkos spalvos šešėlio, be tų neištesėtų atgimimo pažadų, be tų
tuščių, kaip tavosios vitrinos, renovacijos vilčių...
Be tų erdvių, kurioms nebuvo duotas antras šansas, kurios,
kaip kažkada anksčiau atrodė, pilnos begalinių perspektyvų! Be rūbų trečiame
aukšte, be technikos smulkios buitinės pirmame, be tų piratinių kasečių...
Tu
išėjai, palikęs mus, tarytum nuogus, be to jau įprasto pavėsio vasarą, pastogės
nuo lietaus rudens, kur galima palaukt romantiško susitikimo, ar šiaip
bičiulio, kuris visad vėluoja...
Dabar
to nebeliko, dabar to jau nebėra ir niekada nebus... Nebus to mielo ir jaukaus
kiemelio, to dovanų pakavimo ir nebrangių gėlių salono, tos mažutėlės, bet iš
pažiūros patikimos telefonų taisyklos... O tu buvai toks gyvybingas dar,
palyginus toks jaunas su kitais, nebenaudingais, užkonservuotais ir belangiais
pastatais...
Merkurijau...
Atėjom čia pagerbti to, kas liko iš tavo žemiškojo kūno, to dabartinio Kauno
simbolio, tos vis dar dulkančios ir tarsi dar gyvos metalo laužo, plytgalių,
krūvos. Atėjome prie tavo taip išdraskyto ir išniekinto lavono...
Atėjome
į Laisvęs, kuri jau niekada nebus tokia kaip buvus, kaip šypsena gražuolės
lietuvaitės, be priekinio danties...“[4]
Šioje poemoje minimo „bandelių
baro“ irgi seniai nebėra. O štai toje vietoje, kur kauniečiai kadaise žiūrėdavo
filmus, eidavo apsipirkti bei skirdavo pasimatimus, – pradžioje kino teatre „Triumf“, vėliau aikštelėje „prie Merkurijaus“,
– vis dar žiojėja skylė,
tartum negyjanti žaizda pačiam Laisvės alėjos vidury.
P. S. Deja, „Merkurijaus" autoriaus, architekto Algimanto Sprindžio jau nebėra gyvųjų tarpe. Tuo tarpu 2017 metų vasarą planuotos
bankrutuojančios bendrovės „Homburg Merkurijus“ nuosavybės varžytinės buvo
sustabdytos, naujos varžytinės vyko šių, 1918 metų pradžioje.
Ačiū už šį tinklaraštį. Malonus atradimas.
AtsakytiPanaikintiApie sovietinį moderną buvo rašyta Nemune. Projektuose minėtas ne Merkurijus, o manau Uranas. O gal dėl Univermago vietoj M raidės projekte buvo nupiešta U.
Marija, B.Zacharino klinikos pastatas yra išlikęs, dabar - Vytauto pr. 83 (buv. Vytauto pr. 61). O Kęstučio g. ir Vytauto pr. sankirtoje buvusiame name (buv. Vytauto pr. 59), patalpas nuomavosi Latvijos pasiuntinybė. Taip pat - vienu metu - dar ir Suomijos konsulatas.
AtsakytiPanaikintiDėl kino "Triumf" ir šalia buvusiu pastatų, tai jie nugriauti 1975-1976.
Ačiū labai. Ištaisysiu.
Panaikinti