Kaunas
nykstantis ir išnykęs: Laisvės alėjos kinas (III)
„Metropolitain“ (neišlikęs, dabar Nacionalinis Kauno dramos
teatras, Laisvės al. 71)
Vladimiro Dubeneckio suprojektuotas kino teatro fasadas.
Nuotrauka iš : Vytauto Didžiojo mirties 500 metų sukaktuvėms paminėti albumas :
1430–1930. Kaunas, 1933.
Mįslinga vieta – dingęs
pastatas, kurio fasadas laikomas vienu puikiausiu Kauno (o kartais net visos
Lietuvos) Art Deco stiliaus kūriniu,
bet dėl kurio autorystės specialistai nesutaria iki šiol, o jo vietoje
stovinčiame Kauno dramos teatre, sako, vaidenasi buvęs jo savininkas, kurio
tapatybė taipogi neaiški. Ir žinoma, dingęs antrasis (po Žydų banko) Kauno
pasažas, dingusiame, taip pat nežinia kieno projektuotame name su vienu
„bohemiškiausiu“ Kauno restoranu.
Sklypas, kurį
visą šiandien užima Kauno dramos teatras, buvęs didžiulės Jankelio Frumkino
valdos dalis, priklausė Borisui (ar Bereliui) Kupricui. Vietoje čia stovėjusių
medinių namukų jis pasistatė du pastatus: 1928 metais – kino teatrą kieme, o sekančiais, 1929 metais – trijų aukštų gyvenamąjį namą Laisvės alėjoje. Stebina šių statybų
eiliškumas: kaip pirmieji kino teatro lankytojai turėjo į jį patekti, kai
priešais buvo statybų aikštėlė, ir kaip ši situacija paveikė Kuprico „biznį“,
lieka neaišku. (Šiandien visa Laisvės alėja virto statybos aikštelė.)
Tradiciškai gražiojo kino teatro autorystė priskiriama architektui
Vladimirui Dubeneckiui. Antai, 2010 metais architektūros istorikė Jolita
Kančienė rašė:
„1927 metais jo
[„Metropolitaino“] projektą parengė žymus architektas Vladimiras Dubeneckis.
(...) Patį kino teatrą jis suprojektavo sklypo gilumoje, o jo šonuose, arčiau
Laisvės alėjos, – du atskirus nedidelius triaukščius
korpusus, įrėminančius praėjimą link kino teatro ir sudarančius Kaunui būdingą
pasažą. Tiesa, statant projektas buvo pakoreguotas, supaprastėjo fasadas ir
salės forma, o vienas iš šoninių flygelių buvo sujungtas su kino teatru.
Tikriausiai statybos techninę priežiūra vykdė ne pats V. Dubeneckis, o jo
kolega Klaudijus Duž-Dušanskas (šis kartais minimas kaip „Metropolitain“
autorius), tęsęs ir iš karto nebaigtų šoninių korpusų statybą“[1].
„Pagrindinis „Metropolitain“
fasadas buvo bene pats ryškiausias Art Deco stiliaus pavyzdys Lietuvos
architektūroje. (...) Siaurą plotmę, įrėmintą stilizuotomis „žvakėmis“ – briaunotomis puskolonėmis su laužytos formos šviestuvais, vainikavo
aukštas gofruotas, karūną primenantis frontonas“[2].
O štai Kauno
kino teatrų tyrinėtojas, istorikas Arvydas Surblys teigia, kad „kino teatrą Metropolitain projektavo statybos inž.
arch. Klaudijus Dušauskas-Duž, statybos darbus prižiūrėjo inž. A. Macijauskas“[3].
Painiavą galima paaiškinti tuo, kad užsakymą gavo Dubeneckio ir Songailos turėta
„kontora“, kurioje Dušauskas-Duž dirbo. Taip projektas statybos leidimui gauti
buvo pateiktas jo vardu, o statybos inspektorius Macijauskas jį tik patvirtino.
Naujausių
tyrinėjimų autorė, Lina Preišegalavičienė savo knygoje Tautinės modernybės architektas: Vladimiro Dubeneckio gyvenimas ir
kūryba 1888-1932 apgailestauja, „kad vis dar yra abejojančių, jog 1928 m.
pastatyto kino teatro autorius V. Dubeneckis. Ypač žinant apie išlikusius
architekto ranka pieštus eskizus, brėžinius ir piešinius, iliustruojančius
pakankamai sudėtingo plano statinio Laisvės al. bei kiemo fasadus“[4].
Minėtų Dubeneckio eskizų gausa vaizduoja, deja, nerealizuotus pastatų
variantus: karpytas kino teatro frontonas iškyla virš jį įrėminančių dviejų
priešakinio Laisvės alėjos namo korpusų. Tačiau, be prastos kokybės nuotraukos
bei „sovietiniais“ metais, prieš nugriaunant, padarytų brėžinių, išliko ir vienas
realizuoto fasado eskizas, rodos, pieštas paties Dubeneckio ranka, kuris šį
istorijos „ginčą“ išsprendžia Dubeneckio naudai.
Tas pats
neaiškumas lydi ir minėtą Laisvės alėjos namą. Pradžioje buvo planuojama čia
pastatyti du atskirus korpusus, tarp kurių turėjo prasidėti pasažas, bet 1929
metais pastatytas vientisas trijų aukštų su atiku modernistinių formų namas su
aukšta, per du aukštus į pasažą vedančia broma
fasado viduryje. Sekančiais, 1930 metais ši broma
buvo sumažinta iki vieno aukšto, o virš jos įrengtos patalpos su aptakiu
balkonu. Susidaro įspūdis, kad užsakovai, Kupricų šeima, niekaip negalėjo
apsispręsti, kokio namo jie nori. Išlikęs ir pirmas Dubeneckio fasado eskizas, kuriame
namas yra keturių aukštų su laiptuotu atiku, vainikuojamu skulptūrine
kompozicija; fasado centre – virš įvažiavimo kylantis lenktas erkeris;
tarpaukščiai bei po atiku esantis karnizas gausiai dekoruoti, o įvažiavimas
akcentuotas dviem žibintais.
Dubeneckio Laisvės alėjos namo fasado projektas
1928 metų
pabaigoje dar ne iki galo įrengtas kino teatras buvo labai iškilmingai
atidarytas: dalyvavo pirmosios Kauno ponios Sofija Smetonienė ir Matilda
Voldemarienė, diplomatinio korpuso nariai bei kiti garbūs sviečiai. Tuo metu
„visuomenės gausingi būriai spietėsi aplink teatrą“[5].
Ne viskas aišku
ir dėl kino teatro savininkų: kartais rašoma, jog Borisas ir Berelis Kupricai – tai du skirtingi asmenys, tėvas ir sūnus. Visgi
labiau tikėtina, jog tai tas pats asmuo (šalia žydiško vardo „Berelis“ vartojęs
ir surusinta jo forma „Borisas“; tokia vardų „pritaikymo“ praktika buvo dažna
ne tik carinėje Rusijoje, bet ir Sovietų Sąjungoje), buvęs ir kino teatro
„Triumf“ savininkas, taigi, kino versle ne naujokas. Tačiau jam mirus 1933
metais pasirodė, jog vos penkerius metus gyvavęs verslas prasiskolinęs,
mokesčiai nesumokėti. Sūnus Dovydas Kupricas ir dukra Viera
Kupricaitė-Goldbergienė praskolinto palikimo perimti nenorėjo ir visai valdai
buvo paskelbtos varžytinės. Dovydas Kupricas dargi susirinko daiktus ir nuo
kreditorių (o gal ir nuo žmonos) pabėgo į Rygą. Tuomet Kauną sukrėtė šeimos
tragedija – likusi viena
Kuprico žmona Chana (ar Chaja) nusižudė. Pagal kitą versiją 1933 metais mirė
Borisas Kupricas, į Rygą pabėgo Berelis Kupricas, ir tai jo žmona nusižudė, o
jų vaikai Dovydas ir Viera galiausiai palikimą perėmė. Šiai versijai
prieštarauja kino teatras „Triumf“ istorija: jo savininkas Berelis Kupricas
tikrai mirė 1933 metais. Kuris iš nelaimingų Kupricų iki rekonstrukcijos
vaidenosi Kauno dramos teatre?
Kino teatras
pasirodo Marko Zingerio autobiografinėje prozoje „Iliuziono“ pavidalu (romane Mažasis Paryžius arba Aplink fontaną ir apsakymų
rinkinyje, kuris taip ir vadinasi „Iliuzionas“). Apsakyme „Iliuzionas. Kino
mėgėjo ir jo laikų vinjetė“ tarsi sapne iškilo nerealus kino teatro fasado
vaizdas:
„Buvusioje pakraščio gubernijoje, jos
pagrindinėje gatvėje, kur miestelėnai laiko vištas ir gaidžius, o krūtinę
užgula kavalerijos pulko kvapas, vienas po kito užsidega didmiesčio žiburiai.
Užsiplieskia virš miesto daubos, naktimis nustelbdamas ir mėnulį, margų
lempelių užrašas „Iliuzionas“! (...) Baltuoja tarsi šuns dantys kolonos, frontone
šoka devynios mūzos, šiek tiek panašios į malūnininkų dukteris, pasigėrusias
per skerstuves pas dėdienę. Ogi kiti sako, kad tai mada ir kubizmas. Per
dvivartes „Iliuziono“ duris tarsi vėduoklė yra praskleista rojaus paukščio
uodega iš spalvoto stiklo!“[6]
Zingerio sukurta
ir legenda apie aparatinėje pasikorusį kino teatro savininką – pamišusį
dėl kino keistuolį Arončiką, negalėjusį išmokėti iš banko paimtos didžiulės
paskolos.
„Vietoje „Iliuziono“ dabar stūkso
Akademinis dramos teatras. Ir teatre vaidenasi! Aktoriams už kulisų, šlavėjoms
vėlyvą valandą, režisieriui kabinete. Apsireiškia mano senovinis dėdė! Su marga
liemene ir kišeniniu laikrodžiu, atvirkščiai pakabintu – ne prie
dešinės, o prie kairės kišenėlės. Sako, net ir jo batai yra atsukti atgal.
Vienai aktorei grimo kambaryje net negerai pasidarė – veidrodyje
išniręs Arončikas išsiėmė iš atlapo rožę, o rožė trykštelėjo krauju“[7]
1935 metais
šeima „Metropolitainą“ pardavė (ar išnuomavo) „Forum“ kino teatro savininkams
Bandzevičiui ir Mikševičiui (Bandzevičius „Metropolitain“ savininku nurodomas
jau 1933 metais), iš kurių 1939 metais jį nusipirko kino teatro „Kapitol“ ir
kino filmų nuomos kontoros „Ars“ savininkas Leo Fallsteinas. Pastarasis gyveno
Tallinne, o savo įgaliotiniais Kaune paliko tuos pačius Bandzevičių ir
Mikševičių; pats Dovydas Kupricas liko „Metropolitaino“ direktoriumi. Tais
pačiais 1939 metais Adolfui Zalcbergui buvo parduotas ir namas Laisvės alėjoje.
1938 metais
„Metropolitaine“ buvo parodytas pirmasis lietuviškas lėlių-marionečių filmas
„Storulio sapnas“, kurio lėlės sukūrė Stasys Ušinskas (tai buvo patobulintos
spektaklio „Silvestras Dūdelė“ lėlės), filmo režisierius Henrikas Kačinskas, muzikos
autorius - S. Gailevičius, operatorius A. Žibas.
Kino teatro
„Metropolitain“ salė, talpinanti 800 žiūrovų, buvo tiems laikams įspūdinga. Ji
turėjo balkoną, po kuriuo, salės gale buvo įrengtos ložės. Jau atidarymo metu
buvo pastebėta, jog „puiki salės akustika kelia mintį, kad šis teatras geriau
tiktų operetei, nei kinoteatrui“[8].
„Ant tokios
scenos galima suvaidinti ir didelį spektaklį. Akustikos atžvilgiu nepaprastai
vykęs orkestras. Jame tilpsta apie 25 žmonės. Scenos apačioje didelė šviesi
patalpa su patogumais ir rengiamaisiais kambariais“, – rašo tuometinės
7 meno dienos[9].
Vienu metu buvo
netgi svarstoma čia perkelti Dramos teatrą, kuris ankštose Valstybės teatro
patalpose jautėsi operos „skriaudžiamas“. 1935 metais Lietuvos žinios rašė, jog „Metropolitaino“ savininkas sutiko
parduoti pastatą Valstybės teatrui, tačiau Vyriausybė bei valstybės biudžeto
komisija nutarė, jog jo prašoma kaina per aukšta; esą, „už tokią sumą dabar
galima pasistatyti ir naujus rūmus“[10].
Naujų rūmų, aišku niekas nepastatė, o galiausiai Kauno dramos teatras atsidūrė
būtent šiuose „rūmuose“.
Salė pasirodė
tinkama net simfoninio orkestro koncertams: 1934-1935 metų sezone čia grojo Vinco
Kudirkos simfoninis orkestras, suburtas Antano Makačino, Juozo Karoso, Vlado Motiekaičio
ir Leibos Hofmeklerio. Orkestro sekmadieniniai koncertai, pasak Vlado Jakubėno,
pritraukė „didelį skaičių publikos“. Tačiau „nepaisant Švietimo Ministerijos
suteiktos paramos, šie koncertai ilgainiui negalėjo išsilaikyti“[11].
Žymiai
populiaresnis tarp kauniečių buvo Laisvės alėjos name įsikūręs baras-restoranas
„Pale-Ale“. Baro pavadinimas buvo angliškas, bet jį „daugelis kauniečių tada tardavo lietuviškai – „palė alė““[12]. 1930
metų pabaigoje laikraštis Lietuvos aidas
rašė, esą Kaune iki tol stygo „didmiestiškos“ kavinės, ir štai tokios kavinės
pradėda atsirasti: „Naujiems Metams ruošiama atidaryti nauja kavinė pasažo iš
kinoteatro „Metropolitain“ naujųjų namų prie Laisvės al. antram aukšte. Čia
būsiąs tam tikras kafešantanas. Ten pat apačioje būsiąs atkeltas „Bar Pale-Ale“[13]. Nežinoma,
ar tuomet buvo kalbama apie vieną ar apie dvi pasilinksminimo vietas, tačiau
žinoma, kad 1932 metais visus namo aukštus jau užėmė būtent „Pale-Ale“. Tū metų reklamoje
„Pale-Ale“ pristatomas kaip „pirmaeilis dansing-baras“, kur groja Jašos
Levinsono orkestras; baras „siūlo didelį pasirinkimą įvairių šaltų ir šiltų
užkandžių“, čia „geriausi vietos ir užsienio gėrimai“, vakarais „vietos ir
užsienio artistai“, galima užsisakyti „atskirus kabinetus“[14]
(Atskiri kabinetai buvo su užuolaidomis vietoj durų).
Pirmame namo aukšte buvo jaunimo pamėgtas baras, antrame ir trečiame – vienas
brangesnių restoranų pasiturinčiai publikai. 1932 metais Lapas pagiežingai rašė: „Publika čia tikrai riebi, miesčioniška,
atsiganiusi. Pinigingi biznieriai ir be skonio ultramoderniškos ponios (...)
Kuklus inteligentas čia nesirodo“[15].
Neilgai veikęs, „Pale-Ale“ liko tiek studentų, tiek „kuklių inteligentų“
atsiminimuose. „Modernų“ restoraną prisimena Antanas Venclova:
„Apačioje mėgėjai užbėgdavo paskubomis išlenkti stiklo alaus, o viršuje,
antrame aukšte, prie buteliais apstatytų staliukų vakarais sėdėdavo publika,
valgydavo, gerdavo, šokdavo. Kada ne kada ir mes čia užsukdavome valandžiukę.
Trečiame aukšte buvo atskiri kabinetai, kuriuos samdydavos uždaresnės
kompanijos vardadieniams, gimimo dienoms paminėti...“[16].
Juozą Keliuotį „Pale-Ale“ aplinka piktino:
„Visą laiką triukšmingai groja džiazo muzika. Kelios poros mėgina šokti.
Bet gali tik pasistumdyti minioje, nes kavinė jau pilna žmonių. Beveik visi
rūko, ir dūmų debesys plaukioja po visą šią girtą salę. Sunku kvėpuoti, o dar
sunkiau kalbėtis. Visi šūkaliuoja, kumščiais daužo stalą, bučiuojasi ir skaldo
vienas kitam antausius. Mane apima siaubas. Paryžiuje daug buvau lankęs
kavinių, bet tokio apdujusio triukšmo nebuvau matęs“[17].
Be restorano,
name veikė kirpykla, kino filmų nuomos kontora „Fortuna Film“ (tiesa, 1932 metais
bankrutavusi); pasaže buvo įrengtos prabangios virtinos, o viršutinėse
aukštuose – butai. 1934 metais
vietoje „Pale-Ale“ atsidarė garsi kavinė „Aldona“, kurioje mielai rinkdavosi
Kauno intelektualai: Balys Sruoga, Vincas Krevė-Mickevičius, Levas Karsavinas,
Paulius Galaunė, Petras Vaičiūnas ir kiti. Lankėsi ir jaunesnioji karta: Petras
Cvirka su Venclova. „Aldonos“ savininkas buvo garsios Perkausko cukrainės
paveldėtojas. 1934 metų spalio 5 dienos Lietuvos
aido žinutės antraštė skelbė: „A. Perkausko
kavinė virto Aldona“:
„A. Perkausko
kavinė Kaune išsilaikė jau 37 metus. Ilgai buvo vienoje vietoje. Ir
patarnautojus [iš]laikė dar iš tų laikų, kur ir ligšiol negalėjai susikalbėti
gerai lietuviškai. Dabar ši kavinė persikėlė į naują vietą, kur kadaise buvo
baras Pale-Ale. Patalpas atsiremontavo, visur švaru. Apačioje – pyragaičiai,
kava, alus ir keliolika staliukų nuolatiniams dieniniams lankytojams. Viršuje,
kaip Kaune, pirma tokia erdvi kavinės salė, specialiai vyno (vietinio) bufetas,
muzika, vakarais šokiai. Visos naujos patarnautojos, jau tokios, su kuriomis
galima gerai lietuviškai susišnekėti. Uniformuotos. Ir kavinės vardas visai
naujas: Aldona. Vakar atidaryta. Jaunasis p. Perkauskas pirmučiausia kava pavaišino
spaudos atstovus. Pasisakė laikysiąs specialiai
laikraštininkams nuolat rezervuotą geriausią stalą viršuje. Business is
business”[18].
1940 metais abu
pastatai buvo nacionalizuoti ir juose įkurtas naujas Kauno muzikinės komedijos
teatras (pas laikas buvo komedijoms!). 1945 metais jis tapo Kauno jaunimo ir
muzikinės komedijos, kiek vėliau – Jaunojo
žiūrovo teatru, ir užėmė ne tik šiuos, bet ir šalia esančius Laisvės alėjos
namus Nr. 67 ir 69, tarp kurių ir šiandien įeinama į Kauno dramos teatro kiemą.
Pagaliau 1950 metais kilo sumanymas kino teatrą ir priešais jį esantį namą perstatyti
į naują teatro pastatą. Pirmas architekto Kazimiero Bučo ir inžinieriaus Jono
Putnos 1953 metais parengtas projektas buvo dekoratyvaus „stalinistinės“
architektūros stiliaus. Laiku jo nerealizavus, reikalavimai pasikeitė: 1956
metais, po Stalino mirties, išėjo SSKP nutarimas „Dėl projektavimo ir statybos
nesaikingumo pašalinimo“ ir projektas buvo pakoreguotas naujos „partijos
linijos“ dvasia. Gerai, kad „nesaikingumas“ nebuvo visiškai pašalintas: liko ir
šiandien pastato fasadą puošia modernistinės skulptūros, vaizduojančios žmonių
figūras tautiniais drabužiais (tai sunku pastebėti). Jų autorius – skulptorius Romualdas Kazlauskas.
Naujas, keturių aukštų jau Kauno dramos teatras buvo baigtas tik 1959 metais. Vakarais
jis švietė neoniniais iliuminacijos vamzdeliais. Įgilintas pagrindinis įėjimas
sudarė atvirą prieangį, kuriame prieš spektaklius renkasi žiūrovai.
Pagrindinis
naujo pastato tūris išsaugojo senojo kino-teatro struktūrą: salė išliko beveik
nepakitusi, tik balkonas buvo pratęstas į šonus, o apačioje, vietoje ložių,
buvo įrengtos aparatinės (jos ir šiandien ten yra). Scena, suprantama, buvo
padidinta, pristatytas dekoracijų sandėlis. Buvusi kino teatro fojė buvo
papuošta kolonomis, šone prie jos atsirado „kišenėlė“. Visa tai ir šiandien gali
matyti Kauno dramos teatro žiūrovas: pasitelkęs vaizduotę jis netgi gali
pasijusti esąs senajame „Metropolitaine“. Tik vietoje pasažo ir dalies senojo
namo atsirado ilgas vestibiulis su rūbine. Kartais sakoma, kad Kauno dramos
teatro kieme yra seno kino teatro „pastato likučiai“[19].
Iš tikrųjų, jokių „likučių“ kieme pamatyti negalima, nes dabartinis kiemo
fasadas su tarnybiniu įėjimu susiformavo kaip tik išplėtus abu pastatus 1959
metais.
Kauno dramos teatro kiemo fasadas.
1953-1959 metų rekonstrukcijos planas
(https://galerija.kvb.lt/picture.php?/13355/category/1387)
Rekonstruoti
senąjį teatrą buvo nuspręsta 2004 metais, Projektas buvo parengtas Algimanto
Kančo studijos. Dėl lėšų stygiaus 2005 metais prasidėjusi rekonstrukcija buvo
baigta tik 2015 metais. (Tuo metu, 2010 metais pastatas buvo įrašytas į
Kultūros vertybių registrą.) Pastate buvo įrengtos net dvi papildomos salės.
Viena jų sudarė stiklinį penkto aukšto „antstatą“ virš pagrindinio fasado.
Žiūrovai labiausiai pajuto scenos patobulinimą ir, žinoma, tai, kad rūsyje
buvusi kavinė buvo perkelta į „pasažo“ fojė, o joje buvę tualetai nukeliavo į
rūsį (originaliame kino teatro pastate tualetai buvo antrame aukšte). Kiti
pakeitimai buvo padaryti tarnybinėse patalpose. Rekonstrukcijos metu teatras
išgyveno sunkų laikotarpį. Tuomet sklido kalbos, kad senasis nežinia kurio
Kuprico (ar Arončiko) vaiduoklis užsirūstino ir trikdė darbą tiek
statybininkams, tiek aktoriams ir režisieriams, bet po rekonstrukcijos jo
niekas daugiau nematė.
„Palas“ (Laisvės al. 82
/ Maironio g. 17)
Apie šį namą,
nuo XIX amžiaus pabaigos žinomo kaip Lidijos Vitkind-Rabinovič namas, jau
rašėme. Nuo to laiko, kai jame pas savo svainę Terezą Kocinienę buvo apsistojęs
Liudvikas Zamenhofas, namas „išaugo“ iš vienaaukščio į dviejų, o 1928 metais – į trijų aukštų pastatą.
Kai čia 1919 metų kovo mėnesį (taigi, lygiai prieš 100 metų) atsidarė pirmoji
po I pasaulinio karo Kaune kino salė „Palas“, visas namas jau priklausė Isidoro
ir Terezos Kocinų šeimai. Tai buvo dviejų aukštų, trišoniu kampiniu erkeriu
papuoštas architekto Nikolajaus Andrejevo kūrinys. Salė buvo išsidėsčiusi
antrame aukšte palei Maironio gatvę, įėjimas į kasos ir fojė patalpas buvo iš
Laisvės alėjos vakarinės namo dalies.
Kino teatras „Palas“
priklausė to paties pavadinimo bendrovei, kurios kontora buvo... Vokietijoje,
Hamburge; Kauno salės savininkai buvo Judelis ir Moricas Bakai (pamenate
„Olimpo“ ir „Rekordo“ savininkus-„giminaičius“ Julijoną ir Berą Bakus ?) bei M.
Levinas. Čia taip pat buvo rodomi „sidabrinio amžiaus“ rusų filmai. 1921 metais
„Palas“ rodė vokiečių režisieriaus ekspresionisto Roberto Wiene‘o 1920 metais
sukurtą, šedevru laikomą „siaubo“ filmą „Daktaro Kaligario kabinetas“; 1924
metais – Roberto Flaherty 1922 metų filmas
„Nanook of the Northe“ („Nanukas iš Šiaurės“).
Nepaisant nuolatinių
skundų, tikrinimų ir grasinimų uždaryti, „Palas“ išsilaikė iki 1931 metų,
spėjama, todėl, kad turėjo įtakingą direktorių – Lietuvos kinematografininkų sąjungos sekretorių Leoną Žurauską (tiesa,
sąjunga, įkurta 1930 metais, 1932 metais jau buvo uždaryta). Salė buvo uždaryta tik 1931 metais, kai mirus vyrui,
namą paveldėjo Tereza Kocinienė. Direktorius Žurauskas tapo mažyčio kino teatro
„Banga“ Žaliakalnyje vedėju.
„Odeon“, vėliau „Glorija“ (dabar
Lėlių teatras, Laisvės al. 87a)
Lėlių teatras po renovacijos (2018)
Buvęs pirmasis
„tikras“ Kauno kino teatras, t.y. ne sename name įrengta salė, o specialiai
kinui rodyti pastatytas pastatas, ne kartą rekonstruotas, savo paprastų
architektūros formų žavesio dar neprarado. Jis buvo ir pirmasis kinematografas,
įsikūręs Laisvės alėjos kieme. Viso tokių, kaip žinome, Laisvės alėjoje
atsirado keturi: „į kiną“ reikėdavo užsukti kieman, pro bromą, pasažą ar vartus (vartus turėjo „Romuvos“ kiemas). Į buvusį
kino teatrą „Odeon“ (o dabar į Lėlių teatrą) įeiname per (ką tik renovuoto) namo Nr 87 bromą. Bet kai kino teatras buvo pastatytas, bromos dar nebuvo, buvo tik įvaža į kiemą šalia vienaaukščio namuko.
Namo Laisvės al. 87 kiemo fasadas iki renovacijos (2017 metų nuotraukos)
Tas pats fasadas dabar |
Lėlių teatro kiemas iki renovacijos (2017 metų nuotrauka) |
Namai Laisvės al. 85 ir 87 |
XIX amžiaus
viduryje didelis sklypas šalia Miesto sodo priklausė Amosui Grigorijui Polzunovui.
Vieno aukšto namą su krautuvėmis prie Nikolajevskij prospekto pasistatė jo
sūnus Grigorijus Polzunovas. 1869 metais name buvo įrengta fotografijos ateljė.
Vėliau valda atiteko pirkliui S. Rumšiškiui. Kieme buvo flygelis, uždarantis
kiemą nuo Miesto sodo; tarpukariu kiemo pusėje veikė baras „Nektaras“. Broma atsirado tik 1939 metais, kai architektas
Leonas Ritas namui pristatė antrą ir trečią aukštą ir jis tapo toks, kokį
matome šiandien. Kartu su greta 1940 metais architekto Isaoko Trakmano pastatytu
namu Nr. 85 jie sudarė vieną funkcionalistiniu paprastumu pasižyminčią kompoziciją.
Kiemo flygelis buvo sovietiniais laikais nugriautas ir kiemas atsivėrė į
Muzikinio teatro sodelį.
Lėlių teatro fasadas iš Muzikinio teatro sodelio pusės (2017 metų nuotrauka) |
1923 metais
sklypo savininkas Efimas Rumšiškis sugalvojo kieme pastatyti kino teatrą.
Projektą padarė statybos technikas Jonas Salenekas. Statybos vyko sunkiai, net
teko jas stabdyti, bet 1925 metais pavyko pastatą užbaigti. Jauki 500 vietų
salė pirmoji Kaune turėjo garsinę aparatūrą ir rodė garsinius filmus: pradžioje
vokiškus, vėliau amerikiečių gamybos. 1926 metų vasarą „Odeone“ rodė garsųjį tarybinį
„Šarvuotį „Potiomkiną“", turėjusį didelį pasisekimą. Iš viso kino teatro
reputacija buvo gera: čia rodė „rimtus“ filmus, o prieš seansus grojo „simfoninis
orkestras“, vadovaujamas Izaoko Vildmano-Zaidmano. Zaidmanas iš tikrųjų buvo
rimtas smuikininkas ir gerbiamas pedagogas. „Rimtumo“ stokojo gal tik
diverstismentai, kuriuos vesdavo estrados artistas Antanas Komskis su savo
kartais nevykusiais juokeliais. Kino teatrą Rumšiškis nuomojo Baltramiejui
Gabriui (kino salės „Oaza“ bendrasavininkui), abu gyveno čia pat, antrame kino
teatro aukšte įrengtuose butuose.
Kino teatro
pastatas buvo kelis kartus remontuotas: pirmas remontas buvo atliktas 1929
metais inžinieriaus Rito, tačiau jau 1931-siais pastatas aprašomas kaip „seniai
remontuotas“. 1935 metais buvo atliktas antras remontas, po kurio, 1936 metais,
atsinaujinęs kino teatras pakeitė savo pavadinimą į „Glorija“, jo vedėjas buvo Eustachas
Klimavičius. Paskutinį kartą pastatas buvo rekonstruotas 1939 metais, projektas
pasirašytas V. Gorbačiausko.
„Odeono“-„Glorijos“
salė taip pat buvo tinkama koncertams: dažniausiai čia pasirodydavo rusų emigrantų
estrados dainininkai, kurių garsiausias, be abejo, buvo Aleksandras Vertinskis.
1929 metų vasarą laikraštyje Lietuvos
aidas skundžiamasi, jog dėl Vertinskio koncertų „Odeone“ negalima pamatyti
filmų. „Garsusis Vertinskis kuriam laikui buvo prarijęs „Odeoną“ kaipo kiną ir
filmas jame nerodomas ir vargšai kontramarkininkai jon neįleidžiami“[20].
Žinutės atraštė – „Žalinga
klounada kine „Odeon“ – taikoma minėtam konferansjė
Komskiui, kuris „iš programos padarė makalynė ir dėl savo negudraus sąmojo
virto klounu“. „Išdergęs vietinius artistus, (...) su Vertinskiu jis elgiasi
labai atsargiai, apie pastarąjį, net žadą užėmęs, praneša tik du žodžiu – „Aleksandras Vertinskis“.“[21]
1938 metais apie „dar neseniai“ Kaune koncertavusio Vertinskio gerbėjus
Balys Sruoga rašo: „Vertinskis visuomet surinkdavo publikos sklidiną salę.
Senmergės, suminkštėjusių smegenų džentelmenai, visokių dalykų prisisotinusios poniutės
apie Vertinskį kalbėdavo stačiai žviegdamos iš džiaugsmingo pasitenkinimo“[22].
Vokiečių
okupacijos laikais kino teatro valdytoju nurodytas B. Kaminskas. Kino teatras sėkmingai
veikė ir sovietiniais laikais, buvo pavadintas „Baltija“, vėliau „Pionierius“.
Trumpai iš buvusio „Metropolitaino“ čia persikėlė Jaunojo žiūrovo teatras. Nuo
1960 metų pastate įsikūręs iš Marijampolės (tuometinio Kapsuko) atkeltas Lėlių
Teatras. Pastatas gyvas, tik vėl renovuotas.
„Bovi“ (Apygardos teismo rūmai, Izraelio Frumkino namas, Laisvės
al. 103)
Paskutinis mūsų
pasakojime, bet pirmasis tuometiniame Nikolajevskij prospekte atsidarė kino
teatras „Bovi“, 1907-1915 metais veikęs Apygardos teismo rūmų pirmame aukšte. Jis
buvo vadinamas dar „elektroteatru“, o jo pavadinimas vienu metu buvo „L.
Bovis“. Savininkas spaudoje buvo įvardintas kaip „iliuzionistas Miurendzejus“ (juk
kinas buvo suvokiamas kaip „iliuzija“, „iliuzionas“). Iš tikrųjų, „L. Bovis“,
kartu su kino teatru „Klio“ priklausė G. Jevdokimovui.
O XIX amžiaus
pirmoje pusėje, prieš Kaunui tampant gubernijos centru, šioje vietoje buvo
vokiečių (evangelikų) kapinės. Namas, skirtas nuomoti Apygardos teismui, buvo pastatytas
1878 metais pirklio Iljos
(Izraeilio) Frumkino lėšomis. Trijų aukštų teismo rūmus istoristiniu fasadu su
laužytu frontonėliu centre ir dar pora frontonėlių kraštuose, su
dekoratyvinėmis vazomis projektavo architektas Justinas Golinevičius. Teismas atsidarė tik 1883 metais.
Teismo salė per du aukštus buvo rytinėje namo dalyje. Pirmame aukšte buvo
krautuvės: 1885-1889 metais
Lozorius Gordonas čia turėjo knygų kioską; 1902-1905 metais
čia buvo Zawadskio knygynas; XX amžiaus pradžioje – Gruzinerio, Vilko krautuvės, Petro Pacevičiaus knygrišykla.
Kino teatras užsidarė
prasidėjus I pasauliniam karui. Nepriklausomoje Lietuvoje „Bovi“ jau nebeveikė.
Iki 1923 metų šiame pastate buvo įsikūrusi Teisingumo ministerija, kuri 1931 metais
namą iš Iljos ir Rebekos Frumkino įpėdinių nupirko: čia vėl buvo įkurdintas Apygardos
teismas, be to, buvo dar Vyriausias Tribūnolas ir Valstybės taryba. Pirmame
aukšte visada, iki pat paskutinės renovacijos, buvo krautuvės. 1922 metais
vienos čia buvusios krautuvės interjerą projektavo Vladimiras Dubeneckis. 1925
metais minimos Zingerio, Gordonienės, Varšavskio krautuvės; Geležinkelio
stoties biuras.
Po 1969 metų
rekonstrukcijos antrame ir trečiame aukštuose liko teismas, o pirmame buvo
įkurta maisto prekių parduotuvė „Skalsa“, įrengtos virtinos ir stogelis virš
jų, kieme pristatytas priestatas. 2005 metai namas buvo restauruotas,
parduotuvė uždaryta, vitrinos ir stogelis panaikinti, „atkurtas“ fasadas su
centriniu įėjimu. Dabar visą pastatą užima Kauno apylinkės teismas.
[1]
Jolita Kančienė „Kauno Valstybinio dramos teatro pastato metamorfozės“ // Kauno valstybinis dramos teatras 90.
Sud. Elvyra Markevičiūtė. 2010. P. 14-20. P. 14.
[2] Ibid. P. 15.
[3] Alvydas Surblys „Kauno kino teatrai 1918-1940
m.: lokalizacija ir raida“ // Kauno
istorijos metraštis 2011. P. 151-197. P.164.
[4] Lina Preišegalavičienė. Tautinės modernybės architektas: Vladimiro
Dubeneckio gyvenimas ir kūryba 1888-1932. Kaunas: Nacionalinis M. K.
Čiurlionio Dailės muziejus, 2018: P. 164-165.
[6] Markas Zingeris. „Iliuzionas. Kino
mėgėjo ir jo laikų vinjetė“ // Iliuzionas.
Vilnius: Andrena, 2000. P. 121-122.
[7] Ibid. P. 131-132.
[8] Lietuvos
aidas 1928-12-05. Neaišku, kuo remdamasi Preišegalavičienė teigia, jog „šiame
pastate nuo pat eskizų pradžios buvo planuota perspektyva šias patalpas
ateityje paskirti teatro reikmėm” (Preišegalavičienė. Op. cit. P. 164).
[10] Lietuvos
žinios 1935-04-24. In:
https://galerija.kvb.lt/picture.php?/13337/category/1387
[11] Vladas Jakubėnas „Lietuvių muzika per 20
nepriklausomybės metų“ // Lietuva
1918-1938. Kaunas: Šviesa: 1990. P. 237-257. P. 250.
[12]
Bronys Raila. Kodėl antraip? Vilnius: Vaga, 1991. P. 153.
[16] Antanas Venclova. Jaunystės
atradimas. Kaunas: Šviesa, 1981. P. 202.
[17] Cit. Jolita Mulevičiūtė.
Modernizmo link. Dailės gyvenimas
Lietuvos Respublikoje 1918-1940. Kaunas: Nacionalinis M. K. Čiurlionio
dailės muziejus, 2001. P. 53.
[18]
Lietuvos aidas
1934-10-05. In: „Gal užsukime pašokti į „Aldoną“ // Kauno diena. 2009-10-10 (http://kauno.diena.lt/dienrastis/ivairenybes/gal-uzsukime-pasokti-i-aldona-242282).
[19] Gediminas Jankauskas „Tarpukario Kauno kino teatrai“ // Nemunas. 2013 09-25 P. 15-18. P. 16 (http://www.nemunas.press/wp-content/uploads/pdf_archyvas/nemunas_2013_09_26.pdf)
[21] Ibid. Cit. Vytautas Mikalauskas. Kinas Lietuvoje. Vilnius: Margi raštai,
1999. P. 190-191.
[22] Balys Sruoga. Apie tiesą ir sceną. Straipsniai apie teatrą. Vilnius: Scena. 1994.
P. 195.
Dalinuosi šiuo liudijimu partneriams, kenčiantiems savo santykiuose, nes yra ilgalaikis sprendimas.
AtsakytiPanaikintiMano vyras paliko mane ir mūsų 2 vaikus dėl kitos moters 3 metams. Stengiausi būti stipri tik dėl savo vaikų, bet negalėjau suvaldyti skausmų, kurie kankina mano širdį. Buvau įskaudintas ir sutrikęs. Man reikėjo pagalbos, todėl ištyriau internetą ir aptikau svetainę, kurioje pamačiau, kad daktarė Ellen, burtininkė, gali padėti susigrąžinti meilužius. Aš susisiekiau su ja ir ji už mane surengė specialią maldą ir burtus. Mano nuostabai, po 2 dienų mano vyras grįžo namo. Taip mes vėl susijungėme ir šeimoje buvo daug meilės, džiaugsmo ir ramybės.
Taip pat galite susisiekti su dr Ellen, galinga burtų tvarkytoja ir ieškoti sprendimų jos adresu ellenspellcaster@gmail.com. Taip pat galite naudoti Whatsapp jam +2349074881619