Kaunas
nykstantis ir išnykęs: Laisvės alėjos kinas (II)
„Romuva“ (Laisvės al. 54)
Kauno
centro geografijoje „Romuva“ nuo „Laisvės“ skiria tik vienas kiemas, kuriame
šiandien dar galima pamatyti raudonplyčių sandėliukų sienas ir seno medinio
namo griuvėsius. „Sovietų“ laikais „Romuvos“ kieme žiemą būdavo įrengiama
nedidelė čiuožykla.
Trumpa kelionė
Laisvės alėja tarp „Laisvės“ ir „Romuvos“ sovietmečiu siūlė galimybę
„pasistiprinti“: kažkur tarp jų, jei tikėsime Herkaus Kunčiaus romano Dervišas iš Kauno reminiscencijomis,
„buvo
dislokuotas alkoholinių gėrimų automatų divizionas. Detalėmis neapkrautame
interjere gaubiami romantiškos prietemos, pilkai nudažyti, jie stovėjo
pasieniuose ant lipnių grindų, pasirengę prileisti raudonojo ir baltojo vyno,
šimtgramį konjako“[1].
Jauniausio, o šiandien –
vienintelio veikiančio (šiuo metu renovuojamo) kino teatro projektą inžinierius
architektas Nikolajus Mačiulskis pateikė 1938 metais. Mačiulskis buvo
modernizmo atstovas, 1929 metais baigęs mokslą Scharlottenburgo Aukštojoje Technikos
mokykloje, tarp jo kūrinių –
modernistinė Petrašiūnų bažnytėlė, iki šiol mus džiuginantis „Kauno audinių“
(dabar „Akropolio“) fasadas.
Trečiojo dešimtmečio pradžioje sklypas priklausė
Gechtmanui, o 1932 metais – Ippui. 1938 metais gerokai apleistą valdą iš Ippo
įpėdinių nusipirko broliai verslininkai, Lietuvių verslininkų sąjungos
steigėjai Antanas ir Petras Steikūnai. Palei Laisvės alėją tarp dviejų
gubernijos laikotarpio namų (šiandien Nr. 50 ir 56) buvo įėjimas į kiemą, kur stovėjo
dar vienaaukštis mūrinis namukas bei avarinės būklės medinukas. Buvo kalbama,
jog tai – buvusio kalėjimo pastatai, viena iš daugelio carinio Kauno „dabuoklių“,
kur, pasak amžininkų, buvo tardomi 1863 metų sukilėliai. Ant tvoros, kaip
prisimena ekonomisto, profesoriaus Albino Rimkos duktė Elena, galima buvo
perskaityti „mėlynai ir baltai ištepliotus milžiniškus
užrašus: „Prauskitės tiktai Florance muilu Kipras Petrauskas. Geriausias muilas
– Kipras Petrauskas“[2].
Name Nr. 56 veikė Mejerio Smečechausko
fotoateljė.
Laisvės al. 56 |
Laisvės al. 50, 50a |
1939 metais, prasidėjus statybai, kiemo pastatai buvo nugriauti, o praėjimo
ertmė panaudota efektyviai prieigai prie naujos, „moderniškos“ reklamos –
šviečiančio „Romuvos“ bokštelio. Pro tarpą nuo Laisvės alėjos buvo matyti
Žaliakalnio šlaitas[3].
Sprendimas, panašus į kitus, jau įprastais tapusiais trumpus Laisvės alėjos
„pasažus“, tikriausiai, atsirado dėl vietos stokos, bet čia nebuvo „pasažo“:
kino teatro kiemą nuo Laisvės alėjos skyrė elegantiška tvora su vartais. 1940
metais Steikūnai planavo sklypo gilumoje pastatyti trijų aukštų gyvenamąjį
namą, kurį projektavo statybos inžinierius Algirdas Prapuolenis, bet nespėjo.
Kino teatras „Romuva“ buvo atidarytas 1940 metų pavasarį. Tuo metu jis buvo
didžiausias Lietuvoje (687 vietų) ir, ko gero, moderniausias tiek savo
išvaizda, tiek įrengimais ir „patogumais“. „Kinoteatras „Romuva“ savo erdvumu,
moderniškumu ir originalumu pralenkia visus ne tik Kauno, Lietuvos, bet kai
kuriais atvejais net ir Pabaltijo kinus“, – Išdidžiai rašė laikraštis Verslas.
2017 m. nuotraukos |
Fasado kampe kyla aukštas briaunotas bokštas, įstiklintais tamsiais
stiklais, kurio apačioje yra pusapvalios formos trijų durų pagrindinis įėjimas
su stogeliu. Bokštelis turėjo būti iliuminuotas, o besikeičiančiomis spalvomis
mirganti reklama – vakarais vilioti Laisvės alėja vaikščiojančius žmones.
Tačiau, prasidėjus karui, tam skirta įranga Kauno taip ir nepasiekė. Dar viena
reklamos vieta buvo numatyta viršutinėje fasado dalyje: čia buvo suformuotas
aklinas „ekranas“. Net patį kino teatrą iš pradžių norėta pavadinti „Ekranas“.
Tačiau vėliau buvo nuspręsta antrame aukšte įrengti savininkų kontorą; jai
apšviesti buvo padaryti keturi nedideli stačiakampiai langeliai. Žemiau
„ekrano“ fasadas ritmiškai padalintas siaurų langų vertikalėmis. Pastate buvo
įrengtos patalpos kino teatro tarnautojams ir divertismentų artistams;
cokoliniame aukšte – butas sargui.
Naujo kino teatro salė buvo išskirtinė: ovalo formos, be iki tol kino
salėms įprasto balkono (bet vis dar su ložėmis), ji buvo dengta gelžbetoniniu tinkliniu
skliautu su rombinėmis nerviūromis, sukonstruotu inžinieriaus Prano Markūno.
(Panašų skliautą Markūnas 1935 metais buvo sukūręs ir Šančių Švč. Jėzaus
Širdies bažnyčiai. Panašius perdengimus tuo metu kūrė žymus italų konstruktorius
Pieras Luigi Nervi). Akustiką gerino ir specialus, Lietuvoje sukurta sienas
dengianti medžiaga. Itin lietuvišku vardu pavadintam kino teatrui specialiai Jono
Vainausko ir Vinco Kliokio dirbtuvėse buvo pagaminti ir „lietuviški“ baldai,
aptraukti „Marginių“ bendrovės austa „tautine“ medžiaga.
Tais pačiais metais nacionalizuotas kino teatras, kaip ir kiti, buvo
pavestas „sovietų“ paskirtiems „komisarams“[4]. Vokiečių
okupacijos laikais kino teatras buvo skirtas tik vokiečiams, jo valdytoju buvo
paskirtas P. Kėblas.
Nuotraukoje gerai matoma tvora ir vartai |
Laikui bėgant cokolinis pastato aukštas buvo pakeistas: čia buvo įrengtos
kasos, iškirsti platūs langai bei įėjimas, padarytas stogelis. Nuo 1982 iki
2001 metų miestui priklausančiam kino teatrui vadovavo Arvydas Kuzminskas. 2002
metais salė pertvarkyta į amfiteatrinę, vietų sumažėjo iki 482-jų. Privatizuotas
kino teatras kurį laiką dar veikė, bet vėliau bankrutavo, o jo cokolinis
aukštas buvo išnuomotas verslininkams: 2008 metais Kęstutis Navakas rašė apie pastato
„soliariumo torpeduotą papilvę“ ir apie tai, kaip kino
teatrą „miestas pirma pardavė, paskui nusipirko“[5]. Už „Romuvos“ kino teatro
išsaugojimą viešomis akcijomis kovojo veiklūs kainiečiai, pasivadinę „žmonės
kavingais veidais“. 2012 metais „Romuvoje“ vėl pradėjo rodyti kino filmus, 2013
metais Kauno savivaldybės įmonė „Kauno švara“ iš kino teatro vis dar valdančio
verslininko Ramūno Šalūgos jį galutinai išsipirko ir suteikė jam viešosios
įstaigos statusą. Šiandien tai biudžetinė įstaiga, vienintelis veikiantis
tarpukario statybos kino teatras ne tik Kaune, bet ir visoje Lietuvoje. Tiesa,
2016 metais prasidėjusi pastato renovacija kiek užtrūko, tačiau žadama, jog šiais,
2019 metais atnaujintas (tikėkimės, nesugadintas) kino teatras vėl atvers duris
žiūrovams. Pastatas įrašytas į Kultūros vertybių registrą.
„Triumf“ (neišlikęs)
Apie vieną
seniausių Kauno kino teatrą „Triumf“ jau rašėme. http://marijosblogas.blogspot.com/2017/09/kaunas-nykstantis-ir-isnykes-k-ino.html
Jis veikė nuo
1910 metų vadinamajame „Švarcų name“. Vytautas Mikalauskas mano, kad namą statė
specialiai kino teatrui ir tai darė „trys vietiniai
kapitalistai: Kauno optinės firmos savininkas Eljaševičius, statybininkas
Kupricas ir komersantas Jasvonskis“[6].
Jei taip, tai neišlikęs „Triumfas“ turi būti laikomas pirmuoju Kauno kino
teatru. Žinoma, kad po I pasaulinio karo Kupricas perėmė kino teatro valdymą.
Remiantis 1909
metų spauda, aprašoma fojė su tropiniais augalais ir minkštais pliušiniais
baldais, „geras bufetas“. „Didžiulė 300 vietų ir 7 ložių žiūrovų salė, aukštos
lubos. Keli elektriniai ventiliatoriai paduoda šviežią orą. Seansų ir pertraukų
metu groja nuosavas styginis orkestras. Programos sudaromos iš paskutinių
naujienų“, - po atidarymo „Triumfą“ gyrė Sine-fono[7].
1913 metais „Triumfas“ rodė Vladislavo Starevičiaus (pabrėžiama reklamoje) sukurtą
komediją „Keturi velniai“.
Beje, namo
rekonstrukciją 1932 metais atliko būsimasis „Romuvos“ architektas – inžinierius Mačiulskis. 1933 -1939 metais kino teatro
savininku nurodytas Jokūbas Jacovskis buvęs ir filmų nuomos kontoros „Nero A.
G. Film“ atstovas.
1941 metais
nacionalizuotas kino teatras buvo pervadintas „Kronika“: jame buvo rodomi tik
dokumentiniai ir mokslo populiarinimo filmai. Vokiečių okupacijos laikais kino
teatru valdytoju nurodytas B. Mileskevičius.
Namas buvo nugriautas,
statant „Merkurijų“. Šiandien šioje vietoje – negyjanti Laisvės alėjos žaizda. Bankrutavus architekto Algimanto
Sprindžio kūrinį nugriovusiai bet statybų jo vietoje taip ir nepradėjusiai
bendrovei, sklypą įsigijo įmonių grupė „Litvalda“, žadanti kuo greičiau pradėti
naujo „daugiafunkcinio“ pastato statybą pagal numatytą projektą.
„Olimp“ (buvęs „Klio“, paskui „Rekord“,
„Rambynas“, „A.T.“, Laisvės al. 65)
Šiandien sunku patikėti, jog šioje Laisvės alėjos vietoje
nuo 1907 iki 1932 metų veikė kino teatras, pakeitęs net penkis pavadinimus. XX
amžiaus pradžioje šis, anuomet Paplavskiui priklausęs namas, buvo dviejų
aukštų, o jo antrame aukšte 1907 metais (kaip ir „Bovi“ bei „Oaza“) buvo
atidaryta kino salė „Klio“. Po dviejų metų, 1909 metais jos pavadinimas pakeistas
į „Olimp“.
Tarpukariu sklypas priklausė Minai Kotakauskienei. Laikui
bėgant namas buvo ne kartą perstatytas ir šiandien jau nebeatpažįstamas.
Trečias aukštas buvo pristatytas, manoma, 1930-1931 metais, o gal ir vėliau.
Algimanto Miškinio duomenimis, senasis namas buvo tiesiog nugriautas kartu su
kitais dviems sklype stovėjusiais pastatais, o vietoje jo buvo pastatytas
naujas daugiabutis[8]. Jo buvusias modernistines
formas išduoda (šiandien gerokai sudarkytame) kiemo fasade likę aptakūs
balkonai. Tačiau įvažiavimo į kiemą vieta tebėra kur buvusi.
Kiemo fasadas |
Šio kino teatro savininkai trečiajame dešimtmetyje buvo
Borisas Kobrinas ir Julijonas Bakas. „Olimpe“ buvo galima pamatyti I
pasaulinio karo metu Rusijoje sukurtas subtilias melodramas, kuriose vaidino
„sidabrinio amžiaus“ kino žvaigždė, tragiško likimo Vera Cholodnaja,
lietuviškai „išversta“ į „Šaltąją Verą“ („Triumfuojančios meilės giesmė“,
„Tylėk, liūdesy, tylėk“). Salės, kurioje buvo 234 vietos, remontą 1922 metais
atliko talentingas inžinierius Aleksandras Gordevičius.
Tačiau netrūkus prasidėjo
dideli nemalonumai: savininkai prasiskolino ir 1925 metais bankrutavo. Kobrinas
išvažiavo į Paryžių, o Bakas bandė gelbėtis nuo bankroto originaliomis
idėjomis. Antai, režisierius Antanas Sutkus savo prisiminimuose rašo, kad tais
metais, užsidarius jo puoselėtam „Vilkolakio“ teatrui, į jį kreipėsi Julijonas Bakas
su savo „trimis giminaičiais“, iš kurių Sutkus
pamena statybos rangovą Malkelį ir „namų Kęstučio gatvėje savininką Valodkiną“.
Jie pasiūlė Sutkui vienytis ir įkurti bendrą operetės teatrą, su „gerais dainininkais,
fain šokėjais“ ir geru orkestru. Bakas esą kalbėjęs: „Mes galime pastatyti
gražius rūmus labai gražioje vietoje – Mickevičiaus ir Putvinskio gatvių
kertėje... mes nupirksime liuksisinio inventoriaus...“. (Minima vieta vėliau
buvo numatyta taip ir nepastatytiems Konservatorijos rūmams.) Sutkus išdidžiai atmetė
pasiūlymą, jo manymu, pateiktą teatro nevertų „spekuliantų“ (o visas jo
pasakojimas skamba šiek tiek antisemitiškai)[9]. Be kito ko, sklido
kalbos, kad „Vilkolakis“ ir pats atsigaus, jei jam atiteks buvusio „Olimpo“
patalpos. Bet taip neatsitiko.
1925 metais „Olimpas“ buvo parduotas iš varžytinių. „Giminaičiai“ tikrai
pasistengė: kino teatrą, pervadintą į „Rekord“, nusipirko Beras Bakas ir Leiba Melis-Šimcha, o Julijoną Baką jie
paskyrė kino teatro vedėju. Tačiau po trijų metų bankrutavo ir „Rekord“. Šį kartą
atėjo Julijono Bako eilė bėgti į užsienį, o iš „Rekordo“ savininkų skolų
išieškoti nepavyko.
1930 metais kino teatras vėl buvo parduotas iš
varžytinių. Spėjama, kad jį A. Smilgos vardu įsigijo namo savininkė
Kotkauskienė. Tuo metu namas buvo perstatinėjamas ir kino teatras, nauju,
lietuvišku pavadinimu „Rambynas“ veikė tik vienerius metus (manoma, kad pirmame
aukšte). 1931 metais jo vietoje atsirado kino teatras „A. T.“, kuris priklausė
Adrijonui Baliui Kadlubauskui, tačiau ir šis po metu bankrutavo, o Kadlubauskas
du metus slapstėsi nuo policijos. Manoma, kad nedėkingoje aplinkoje veikę kino
teatras tiesiog neatlaikė konkurencijos, kai šalia buvo pastatytas naujas
„moderniškas“ „Metropolitain“.
1932 metų dokumentai kalba apie dvejas patalpas: Petras
Pakrauskis prašė antrame aukšte esančią salę išnuomoti žydų liaudies teatrui, o
tuo metu pirmo aukšto patalpose atsidarė kavinė-restoranas „Dansing“.
[2] In Reda Pabarčienė
(Sud.) Balys
Didysis. Atsiminimai apie Balį Sruogą.
Vilnius: Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas, 1997. P. 125.
[3] Algimantas Miškinis. Kaunas. Laisvės alėja. Vilnius:
Savastis, 2009. P. 39.
[4]
Vytautas
Mikalauskas. Kinas Lietuvoje.
Vilnius: Margi raštai, 1999. P. 337. „Romuvos“ komisare
buvo paskirta Anna Meiksin.
[5] Kęstutis Navakas. „Paskutinio teismo alėja“
//
http://www.bernardinai.lt/straipsnis/2008-10-01-kestutis-navakas-paskutinio-teismo-aleja/8120.
[6] Mikalauskas. Op. cit. P. 37.
[7] Ibid.
[8] Miškinis. Op. cit. P. 36.
[9] Antanas Sutkus. Vilkolakio teatras. Vilnius: Vaga, 1969.
P. 343-344.
Po vedybų mano gyvenimas tapo labai sunkus, vyras pradėjo vytis kitas moteris, nes po metų laukimo nedaviau jam vaikų. Mačiau, kaip mano santuoka subyrėjo. Aš padariau viską, kas įmanoma, kad pakeisčiau situaciją, bet niekas nepadėjo, kol nesutikau daktaro Makha, dvasinio gydytojo. Dr Makha išgelbėjo mano gyvybę ir santuoką. dabar turiu 2 vaikus. Esu dėkingas daktarui Makhai, todėl palieku savo atsiliepimus visiems, kurie turi santuokos ir vaisingumo problemų. KONTAKTAS
AtsakytiPanaikinti📧paštas: makharituals@gmail.com
Whatsapp: +1(815)564-3618