Pakaunės žiemos
pasakos: Kulautuva
Vasarnamis Augustausko g. 5 |
Šiek tiek istorijos ir geografijos
Kadaise
prašmatnus ir triukšmingas, šiandien kuklus ir ramus pasitinka mus kitas
pakaunės kurortas, Kulautuva. Atokiai nuo pavasariais patvinstančio Nemuno,
dešiniame jo krante tvarkingai išsidėstė nemažas miestelis. Raminantis pušų
aromatas tvyra ore: vietoje sodų gyventojai čia turi kone nuosavą pušyną
kiekviename kieme. O jau kalnai kalneliai! Banguoja taisyklingai tiestos
gatvės, vakaruose nuo kalno „nusileidžia“ miestelio dalimi tapęs Jučionių
kaimas; pietryčiuose, jau Virbaliūnų kaime, stūkso „tikras“ kalnas, Tamaros
vardu vadinamas, rodos, dar neseniai buvęs mėgstama vietinių gyventojų poilsio vieta,
o šiandien (2018) buvusių dvarininkų palikuonių „susigrąžintas“, tvora aptvertas
ir nepasiekiamas.
Kulautuva –
labai senas miestelis, jo istorija siekia net viduramžius. Manoma, kad 1364 metais
Vyganto Marburgiečio kronikoje paminėtas Kalanten
kaimas ir kituose XIV amžiaus dokumentuose aptinkama panašaus pavadinimo
vietovė prie Nemuno – tai ta pati dabartinė Kulautuva. Tad Kulautuva yra Kauno pilies,
1361 metais toje pačioje kronikos paminėtos, bendraamžė. Manoma, kad tais
laikais Nemune ties Nevežio žiotimis buvusioje saloje 1398 metais Vytautas
Didysis pasirašė su vokiečių ordinu Salyno taikos sutartį, pagal kurią atidavė kryžiuočiams
Žemaitiją ir pusę Sūduvos. XV amžiuje Kulautuva minima kaip palivarkas, o nuo XVI
amžiaus – jau kaip dvaras.
Jučionių kaimas praktiškai
susijungė su Kulautuva jau XIX amžiuje, liko iš jo tik Jučionių gatvės
pavadinimas, nors senieji jo gyventojai iki šiol suvokia save kaip jučioniškiai.
Šioje tad Jučionių gatvėje stovi raižiniais pasipuošęs Jono Petrausko namas,
ant kurio prieangio užrašyta pastatymo data – 1905. 2016 metais seniausias
miestelyje namas jau buvo negyvenamas, bet dar neapleistas. Čia gyvenę
Petrauskai išaugino aštuonis vaikus, viena jų, Aldona Petrauskaitė ištekėjo už
Vinco Bulotos, tad vėliau name gyveno Bulotų šeima[1].
Beje, Petrauskų pavardė Kulautuvoje dažna.
Nusileidžiant iš
Jučionių į Kulautuvos miestelį, pačioje Lelijų gatvės pradžioje (Lelijų g. 1)
išliko vieno aukšto su veranda vasarnamis, pastatytas talentingo vietos meistro
Kazimiero Sutkaus-Sutkevičiaus. Pats Sutkus, atsikėlęs iš Ruškūnų kaimo,
Kulautuvoje įsikūrė 1932 metais, nusipirko sklypą, pasistatė namą sau ir
vertėsi, statydamas kitiems vasarnamius; augino devynis vaikus[2].
Fugelevičiai – kurorto pradininkai ir
Pasaulio Tautų Teisuoliai
Paskutiniai Kulautuvos
dvaro šeimininkai buvo Fugelevičiai, nupirkę jį 1886 metais iš Jono Šarakausko.
130 ha dvaro žemės buvo prie Kleivinės upelio, kur
Tamaros kalnas, į pietryčius nuo dabartinio miestelio. Teodosijus (Feodosijus) Fugelevičius
nuo 1875 metų dirbo matininku, šeima turėjo medinį namuką Kaune, Sankt Peterburgo
plente (dabar Savanorių pr. 40), kuriame pastoviai gyveno, ir dar vieną dvarą
prie Minsko. Šeimoje išaugo vienuolika vaikų: penkios dukros (Liubovė, Lidija, Liudmila,
Olga ir Natalija) ir šeši sūnūs (vienas jų, Sergėjus, gimė Kulautuvoje). Šeima
buvo stačiatikių tikėjimo, tikriausiai, gudų kilmės (save laikė rusais).
Kulautuvos
gyventojai jau XIX amžiuje vasaromis nuomodavo namus miestiečiams. Tačiau
tikrojo kurorto pradžią padarė būtent Fugelevičius. Jis dar prieš I pasaulinį
karą dvaro žemėje pasistatė net 21 vasarnamį, kuriuos nuomodavo vasarotojams,
bet karo metu beveik visi jie sudegė. Beje, vokiečiai anuomet tyrinėjo
Kulautuvos klimatą ir, atradę, jog jis turi daug gydomųjų savybių, puoselėjo
planus čia įkurti europinio lygio kurortą.
Po karo, 1921
metais į Kulautuvą grįžusi Lidija Fugelevičiūtė-Golubovienė apsigyveno viename
iš dviejų išlikusių vasarnamių Kranto gatvėje, o vėliau jame
atidarė pensioną. Senieji Kulautuvos gyventojai prisimena, kad pensionas
stovėjo ties žydų jaunimo poilsio namais (būsimos mokyklos), už jo Nemuno
pusėje buvo įrengta kroketo aikštė, kiek atokiau nuo gatvės buvo lauko kavinė,
kurioje vasarojantys žydai, kol dar neturėjo sinagogos, rinkdavosi melstis.
Po žemės
reformos dvaras sumažėjo iki 80 ha. Po
tėvų mirties 1926 metais jį paveldėjo trys vaikai: Lidija, Liudmila ir
Sergėjus. Sesuo Liudmila šeimoje buvo vadinama Tamara. Iš čia kilo ir kalno
pavadinimas ir legendos apie ant kalno gyvenančią „dvarininkaitė“. Apie
Liudmilą pasakojama, kad ji tikrai gyveno namelyje ant kalno, buvo silpnos
sveikatos. Sergėjus apsigyveno kitame vasarnamyje prie kalno, kaip ir tėvas,
dirbo matininku, 1941 metais
pasitraukė į Vakarus. Tragiškas likimas ištiko kitą Fugelevičiaus sūnų –
Konstantiną. Jis buvo carinės Rusijos karo lakūnas, po karo dalyvavo kovose už
Lietuvos nepriklausomybę, 1919 metų sausio 30 d. buvo paskirtas pirmojo
Lietuvos karo aviacijos būrio vadu, kautinėse buvo sunkiai sužeistas ir tais
pačiais metais nusižūdė. Su Konstantino Fugelevičiaus vardu siejama Lietuvos
aviacijos pradžia: tėvų namuose Kaune jis organizavo pirmąją Lietuvoje
aviacijos mokyklą. Kiti Fugelevičių sūnūs po karo į Lietuvą nebegrižo. Seserys Natalija
ir Olga gyveno tėvų name Kaune[3].
Lidija
Fugelevičiūtė 1932 metais ant kalvos už Kleivinės upelio pasistatė sodybą. II
pasaulinio karo metu vadinamame tetos Lidos „ūkyje“ saugų prieglobstį rado
visi, kam tik reikėjo pagalbos. Seserys Fugelevičiūtės išgelbėjo ne vieną žydų
vaiką: Natalija išvesdavo juos iš geto, slėpė savo name Savanorių prospekte, Lidija
priglausdavo savo sodyboje Kulautuvoje. Joms pavyko išgelbėti mažiausiai 14
žydų. Tarp išgelbėtų buvo Rozian Bagrianskytė ir jos motina Gerta
Bagrianskienė, Rivka Šmuklerytė-Ošerovičiene, Fruma
Vitkinaitė-Kučinskienė, Mošė Laferis. Lidija
priglaudė ir rusų karininko žmoną Klaudiją Šatunovą su tėvais ir dviem mažais
vaikais; ir mažą berniuką Aliošą Aleksandrovičių kartu su jį globojusią lietuve.
Fruma
Vitkinaitė-Kučinskienė pasakoja:
„Tą vasarą
teta Lyda taip ir maitino visus. Ant stalo būdavo garuojančios bulvės su
krapais prie rauginto pieno. Teta Lyda turėjo elektrinę centrifugą, gamino
sūrius, laikė vištas, kepė duoną ant kopūstų lapų... O buvo visko: pieno,
grietinėlės, šviežio medaus, kiaušinių...
Namas buvo
pilnas žmonių, dabar net nesuskaičiuočiau: Rivka Šmuklerytė, Gerta
Bagrianskienė su dukra Roziana, abi Natašos (Natalija Fugalevičiūtė ir Natalija
Melioranskaja-Jegorova), Nadiežda Lukašova [Natalijos Jegorovos sesuo?] su
dukterimis Ariadna ir Elena, Nebyliukas (Vytautas Jagminas), Kolenka (Mošė
Laferis), senutė Elizavieta. Kieme prie klojimo gyveno Lepetiucha su slepiamu
Aliošenka ir atskirame name Šatunova su vaikais ir savo motina. Lida per vasarą
maitino 20 žmonių. Slėpė žydus, statydama save į didelį pavojų, nes
kaimynystėje gyveno įvairiai nusiteikę žmonės“[4].
Rozian
Bagrianskytė-Zerner pasakoja:
„Prisimenu
Lidijos Fugelevičiūtės rūpestingumą, kurį ji dalijo visiems ją aplankiusiems:
ar tai būtų žydas, ar kurčnebylys, ar rusas, ar vokietis. Kupina meilės ir
orumo, ji rizikavo savo gyvybe dėl jų. Tai buvo nepaprasta moteris, gyvenusi
neįprastais laikais, sugebėjusi įveikti siaubą ir sukurti gerumo ir užuojautos
erdvę. Aš klausydavausi jos grojant pianinu, mokydavausi šokti ir visada
žinodavau, kad ji mane apkabins ir pabučiuos. Mūsų santykiai buvo ypatingai
šilti. Dabar aš suprantu, kaip ji rizikavo, ir suvokiu jos tikėjimo jėgą“[5].
Rivka Šmuklerytė-Ošerovičienė pasakoja:
„Drąsa, nesavanaudiškumas, kilnumas ir
meilė, kuriuos ji dovanojo ne tik tokiems kaip aš, išgelbėtiems nuo
neišvengiamos mirties, bet ir kitiems įvairiausio plauko žmonėms, turėtų būti
pavyzdys, iš kurio reikia mokytis ir kuriuo reikia sekti“.
„Tai buvo tikrai herojiškas darbas,
reikalavęs ne tik didžiausių rūpesčių, bet ir visiško žmogaus pasiaukojimo.
Lidijai Golubovienei šis rūpinimasis persekiojamaisiais buvo švenčiausias
tikslas, tai sudarė visą jos gyvenimo turinį“ [6].
Elena
Holcmanienė prisimena, kad, nors ir bijodamas vokiečių „kolonistų“, tuometinis
Kulautuvos seniūnas labai gerbė ir palaikė Lidiją: „jo nuomone, garbioji ponia
Lida elgėsi teisingai“[7].
Tuo metu Fugelevičių
name Kaune darbavosi „angelai“. Taip buvo vadinamos Natalija Fugelevičiūtė ir kartu
su ja nuo 1941 metų gyvenusi jos draugė, Natalija Pavlovna Jegorova. Jos buvo
žydų gelbėjimo „tinklo“ dalis, to paties „tinklo“, kuriam priklausė Sofija
Binkienė, Vytautas Kauneckas (abu buvę Jegorovos bendradarbiai ELTA) ir
daugelis kitų. Du „angelus“ vienodais vardais skyrė
taip: Nataliją Jegorovą vadino „Pavlaša“, o Nataliją Fugelevičiūtę – „Natašok“.
Fruma
Vitkinaitė-Kučinskienė pasakoja apie Nataliją Fugelevičiūtę:
„Daugeliui ji buvo tikras
šviesulys tamsoje. Ji visada pasirodydavo ten, kur itin pavojinga. Jos
nepaprastas grožis ir ramumas suklaidindavo net netikėtai pasirodančius SS
karininkus“[8].
Be
jau išvardintųjų, „angelų“ namelyje buvo prisiglaudę taip pat gydytojos F.
Švabaitės dukterėčios Edita ir Juta, Sulamita Gordonaitė, Gita Judelevičiūtė,
Mania Ginkienė.
Tėvų name su
šeima gyveno ir kita Fugelevičių sesuo, Olga. Jos
sūnus Leonardas Žostautas, kurio dukra Raminta Urbonienė 2008 metais nusipirko
iš Vokietijoje gyvenančių Sergėjaus Fugelevičiaus palikuonių buvusią Kulautuvos
dvaro žemę, pasakojo Kulautuvos istorikui Algirdui Marazui, kad gelbėti žydų
vaikus padėjo ir jo motina Olga Fugelevičiūtė-Žostautienė. Tačiau gelbėjime
dalyvavusi ir ne kartą seserų namuose (Kaune ir Kulautuvoje) pati su dukrele
besislėpusi Elena Holcmanienė savo užrašuose primygtinai tvirtina, kad Olga ne
tik neprisidėjo prie gelbėjimo, bet Natalijos kambaryje
besislepiantys žmonės turėjo saugotis, kad Olga apie juos nesužinotų; buvo
aiškinama, kad ji bijojo dėl savo šeimos[9].
Bet grįžkime į
Kulautuvą. Čia išsinuomotame vasarnamyje kartu su savo slėpiama žydų mergina
glaudėsi ir minėto „tinklo“ narė gydytoja Elena Buivydaitė-Kutorgienė. Taip pat
yra liudijimų, jog Kulautuvos mokyklos mokytojas Jakubauskas savo namuose slėpė
iš Kauno geto išvestą Kauno žydų gimnazijos direktoriaus Giršovičiaus dukrą[10].
O tuo metu Kulautuvoje
vasarodavo vokiečių Generalinio komisariato valdininkų šeimos. Joms, pasak
Elenos Holcmanienės, „rekvizavo geriausias kurorto
vilas ir apstatė baldais“[11]. Rusams artėjant, šios vilos
„stovėjo tuščios su perspėjimo lentomis, griežtai draudžiančiomis įeiti
lietuviams“[12].
Karo pabaigoje
besislapstančios Elena Holcmanienė su dukra Margarita taip pat išsinuomojo vasarnamį Kulautuvoje. „Atsidūrėme miško vidury.
Dar buvo šalta ir naktimis lietus belsdavo į mūsų vasarnamiuko stogą“[13]. Frontui artėjant jų vasarnamyje apsistojo
vokiečių tankų įgula. „Kelios didžiosios pabaisos pūpsojo mūsų sklype po
pušimis, joms užmaskuoti skubiai prilaužė šakų“[14]. Vokiečiai ruošėsi karo
veiksmams. „Skubiai buvo nutiestas tiltas į priešingą krantą – ne tankams, jie
persikeldavo dviem dešimtimis kilometrų žemiau, o lengviems kroviniams“[15].
Holcmanienė su
dukra kartu su iš Kauno atvažiavusia ir savo globojamas žydų mergaites atsivežusia Natalija Fugelevičiūte nutarė
pasitraukti į Lidijos sodybą. „Ponios Lidos namas
stovėjo ant kalvos, atviroje vietoje, todėl visiems būti jame atrodė pernelyg
pavojinga, ypač nesant slėptuvės“[16]. Elena Holcmanienė
prisimena, name radusios tik seną ištikimą tarnaitę Lizavetą; visi kiti išėjo
slėptis į mišką.
„Stovėjome prie namo,
prieš akis driekėsi platus Nemuno slėnis. Stebėjome, kaip apšaudomas kitas
krantas. Zapyškis degė ir rūko“ [17].
Jos liko
gyvos. Po karo Lidija Fugelevičiūtė Tarybų valdžios „malone“ atsidūrė tremtyje,
Igarkoje. Grįžusi 1953 (kitais duomenimis, 1958) metais apsigyveno
Vilniuje, dirbo muzikos mokytoja vaikų darželyje, mirė 1981 metais. Abi Natalijos po karo taip pat
apsigyveno viename bute Vilniuje. Liudmila Fugalevičiūtė mirė 1973 metais (tikriausiai, Kaune, yra žinių
ir apie jos „viešnagę“ Sibire) ir buvo palaidota
brolio Konstantino kape Eigulių kapinėse.
Nieko neliko
Kulautuvoje, kas primintų tuos baisius ir herojiškus laikus. Tik 2014 metais
Vokietijoje gyvenantis Sergejaus Fugelevičiaus sūnus Vitoldas savo šeimai
atminti pastatė čia stogiastulpį.
Prašmatnus kurortas
Tikrasis
tarpukario Kulautuvos kurorto klestėjimas prasidėjo 1929 metais, kai gydytojas
Ovsiejus Portnovas čia atidarė pirmąją sanatoriją, kurią pavadino „Poilsis“.
Sanatorijos reikmėms ilgainiui buvo pastatyti devyni pastatai, įrengta gydomoji
pirtis su angliarūgštės, pušų, druskų ir deguonies voniomis. Vėliau Portnovas
atidarė ir viešbutį. Sanatorija ir viešbutis veikė iki 1940 metų, kai buvo
Tarybų valdžios nacionalizuoti. Šiandien liko tik vienas iš buvusių sanatorijos
pastatų – vieno aukšto medinis namelis – ir Polisio gatvės pavadinimas.
1930 metais buvo
įkurtas Kulautuvos vasarvietės tvarkymo komitetas, kurio pirmininko pulkininko
leitenanto Vytauto Augustausko pastangomis 1933 metais vasarvietė oficialiai gavo
kurorto statusą. Apie tai, kad ji to verta, Kauno spauda rašė dar 1932 metais:
„O Kulautuvos oras iš tikrųjų puikus. Ne iš vieno gydytojo teko girdėti, kad
Kulautuva yra geriausias Lietuvoj oro kurortas, šiuo atžvilgiu beveik neturįs
sau konkurentu“[18].
Augustauskas buvo paskirtas kurorto direktoriumi. Pats jis gyveno Kulautuvoje nuo
1930 metų iki pat mirties, 1944 metų.
Vytauto Augustausko namas |
Vytauto Augustausko name (Akacijų g. 29) buvo ir
Kulautuvos direkcijos būstinė. Kuklus vieno aukšto medinis namelis keturšlaičiu
stogu su stoglangiais kiekviename šlaite pastatytas ant kalnelio, kokių netrūksta
Kulautuvoje, tad jo užpakalinė dalis iškelta aukštu cokoliu. Šiandien name
įsikūręs Kulautuvos bendruomenės centras. Priešais namo pastatyta medinė
raižyta atminimo lenta.
Pradėjus
tvarkyti naują kurortą buvo suformuotas šiandien matomas taisyklingas miestelio
planas su tiesių susikertančių gatvių „grotomis“. Jį parengė architektas Jonas
Kova-Kovalskis, o inžinierius architektas Borisas Helcermanas ta proga buvo
pasiųstas į Vokietiją, į Rytų Prūsijos kurortą Raušiną semtis kurortų tvarkymo
patirties. Kurorto gatvės buvo apsodintos liepomis ir akcijomis, o jo centre,
panašiai kaip kituose Europos kurortuose, driekėsi tikra alėja, kurios
pakraštyje buvo dar ir eglutės pasodintos. Ji vadinosi Liepų
alėja, bet minint prezidento Antano Smetonos 60-ties metų jubiliejų buvo pervadinta
jo garbei – tapo Smetonos alėja. Šiandien tai – Akacijų gatvė, vis dar vadinama
„alėja“. „Akacijų alėjos“ vardą gavo ir kas vasarą Kulautuvoje vykstantis
populiarus dainuojamosios poezijos festivalis. Alėją kertančios gatvės anuomet
neturėjo pavadinimų, bet buvo numeruojamos. Tarybiniais laikais jos buvo
pavadintos „tinkamų“ rašytojų vardais. Dar ir šiandien miestelį kerta S.
Neries, Liudo Giros ir P. Cvirkos gatvės.
Lietuvos
Respublikos Prezidento jubiliejaus proga Kulautuvoje atsirado ir kitas svarbus
akcentas: prie pačiame miestelio centre tekančio Nerėpos upelio buvo iškastas
tvenkinys, o šalia jo 1934 metais iškilo Kulautuvos
Madona – Švč. Mergelės Marijos statula, sukurta skulptoriaus Stasio Stanišausko,
kuris ir pats Kulautuvoje turėjo vasarnamį. (Stanišauskas yra paminklo „Žuvome
dėl Tėvynės“ Kauno senose kapinėse ir paminklo žuvusiems Lietuvos kariams
Šančių karių kapinėse autorius.) Apgaubta baltų baliustradų „sparnų“, įrėminta
dekoratyvinėmis vazomis, statula atrodo tarytum perkelta čia iš kokio nors
Europos miestelio romantiško parko. Šalia grodavo orkestras. Tvenkinyje
plaukiojo dvi gražuolės gulbės, todėl jis buvo vadinamas „Gulbių ežeras“, o ir
patį Kulautuvą 1938 metų spaudoje šių, visų mylimų gulbių dėka gavo „gulbių
kurorto“ vardą[19].
Nerėpos upelis |
Kulautuvos Madona |
Pirmą savo
viešpatavimo dešimtmetį Tarybų valdžia dar pakentė Madoną miestelio centre, bet
1956 metais liepė perkelti ją į bažnyčios šventorių. Į savo vietą prie „Gulbių
ežero“ Madona grįžo 1990-aisiais.
Kulautuvos
kurortas tarpukariu garsėjo ilgiausiu, net pusantro kilometro ilgio paplūdimiu,
kuriame buvo atskirai įrengti vyrų, moterų ir bendras „pliažai“ su persirengimo
kabinomis. Buvo dvi prieplaukos: viena keleiviams, kita prekėms atplukdyti. Prekyba
klestėjo: žydai prekybininkai turėjo krautuvėles ir kioskus, daugiausiai palei
Kranto gatvę. Kai kurie tų namukų su atskirais įėjimai iš gatvės, skirtais
pirkėjams, dar išlikę. Ypač šiltai Kulautuvos gyventojų iki šiol prisimenama Tamšės kepyklėlė, kurioje vietinių
ir poilsiautojų vaikai pirko šviežias bandeles, riestainius ir kitokius
skanėstus. Garlaiviais nuo Kauno senamiesčio
keturis kartus per dieną atplaukdavo Kauno ponai ir užsienio svečiai. Kurortas
turėjo netgi nuosavą garlaivį, taip ir pavadintą – „Kulautuva“. Ilgainiui
atsirado ir autobuso susisiekimas. Vasaroti Kulautuvoje labai pamėgo Kauno žydų
„vidurinioji klasė“.
Namas Kranto g. 2 |
Namas Kranto g. 31 |
Namas Kranto g. 18 |
Namas Kranto g. 36 |
Kaip ir kituose pakaunės kurortuose, vieni vasarotojai Kulautuvoje statėsi nuosavus
vasarnamius, kiti nuomodavo kambarius iš vietinių gyventojų. Tarp vasarnamius turėjusių
minima Jurgio Mačiūno šeima, iš čia 1944 metais pasitraukusi į Vokietija
(būsimajam judėjimo „Fluxus“ įkūrėjui tuomet buvo 12 metų); vidaus reikalų viceministras pulkininkas Brunonas
Štencelis, Tarybų valdžios suimtas 1940 metais. Savo vasarnamį turėjo operos
solistė Vladislava Polovinskaitės-Grigaitienė su vyru teisininku Juozu
Grigaičiu (jos brolis-milijonierius Romanas Polovinskis tapo viena svarbiausia miestelio „turizmo verslo“ figūra); tarp namų
savininkų minima ir jos mokinė, operos solistė Alodija Dičiūtė-Trečiokienė su
vyrų gydytoju Juozu Trečioku, ir „antrasis“ po Kipro Petrausko Lietuvos tenoras
Aleksandras Kutkus-Kutkauskas. Visi jie 1944 metais pasitraukė į Vokietiją.
Rašytojas, Lietuvos pasiuntinys Švedijoje Jurgis Savickis, irgi pasistatęs Kulautuvoje
vasarnamį, miestelį šmaikščiai aprašė savo kūriniuose.
„Kokia graži vieta, tas platusis Nemunas ties Kulautuva!
Ypač mėnesienoj. Tuomet smulkios vandens vilnelės, mėnesienos šviesos
pasidabrintos, atrodo kaip smulkios žuvelytės, pavandeniu šokinėjančios. Tuomet
nakties metu – daug fantazijų.
Atrodo, taip viskas turėjo būti čia romantiškais laikais. Užburtos pilys, daug
panų ir daug vaiduoklių tuomet. Apie riterius čia nė nekalbėsim. Upė plaukia
sau ramiai ir nuolat plaukia...
Ne mažiau graži Kulautuva su savo apylinkėmis ir dienos
metu. Tiek ten gyvybės pakrantėje, laivui priplaukiant. Kai jis, manevruodamas
gan sunkokai ir braškėdamas savo apilsusiais šonais, kaip imąs sirgti džiova,
ilgainiui prisišlieja prie tiltelio ir išmeta beatostogaujančių miesčionių
minią. Žmonės ima slinkti per plačiąsias pievas į savo vasarvietes, čia vis dar
senu rusišku įpročiu vadinamas: „dačos““[20].
1938
metais Lietuvos aidas rašė, jog
Kulautuvoje yra jau trys viešbučiai: „moderniai įrengtas“ „Vitos“ viešbutis,
Darbo seserų viešbutis ir baigiamas statyti „su visais moderniais įrengimais
Dr. Portnovo viešbutis, kuriame bus įrengti ir įvairūs gydymo kabinetai. Vitos
ir Portnovo viešbučiai yra net su centraliniu šildymu“[21]. Buvo dar Rozos Gerberienės „vonių“ pastatas.
Vila „Vita“ ir viešbutis Poilsio
gatvėje priklausė jau mūsų minėtam Romanui
Polovinskui. Jis buvo sėkmingai veikiančios statybos bendrovės „Mūras“
bendrasavininkas, dalyvavo antisemitinias pareiškimais pagarsėjusios Lietuvių Verslininkų
sąjungos veikloje, net buvo jos valdybos pirmininkas. Kaune, Vidūno alėjos
pradžioje 1927 metais Polovinskas pasistatė vilą, kurią išnuomojo Italijos
pasiuntinybei (Vydūno al. 11-13, Antano Breimerio projektas), o 1932 metais K.
Donelaičio ir Gedimino gatvių sankirtoje – vieną gražiausią architekto Arno
Funko moderno stiliaus namų.
Čia, „Žydų
Palestina“ pramintame kurorte, Polovinskas skelbėsi teikęs, anot tuometinės
spaudos, „lietuviško malonumo“ paslaugas. Pelningas verslas sykiu telkdavo Kulautuvoje
visą Polovinskų giminę. Polovinskų tėvai buvo kilę iš Kulautuvos apylinkių.
„Kulautuva visą laiką buvo savotiškas giminės traukos centras“[22]
Garsiąją solistę Vladislavą Polovinskaitę-Grigaitienę jau minėjome. Kita sesuo,
Valerija Polovinskaitė-Kundrotienė administravo brolio viešbutį. Atvažiuodavo
ir brolis Jonas Polovinskas-Budrys, šeimoje vadintas Pulkininku (buvo Lietuvos
Kontržvalgybos viršininkas ir Klaipėdos sukilimo vadas, nuo 1936 metų iki
mirties, 1964 metais, Lietuvos generalinis konsulas JAV), ir brolis Dominykas,
kino teatrų „Hollywood“ ir „Daina“ Savanorių prospekte (tuometiniame Ukmergės
plente) bendrasavininkas. Pastarasis pasimirė prieš pat pirmąją okupaciją; kiti
sėkmingai pasitraukė į Vakarus 1944 metais. Pats Romanas Polovinskas su žmona
Nina sugebėjo „pasprukti“ į Ameriką tik atėjus Tarybų valdžiai, dar prieš II
pasaulinį karą. Jo viešbutyje įsikūrė poilsio namai, veikę iki 1949 metų, kai
pastatas, kaip ir daugybė kitų Kulautuvos pastatų, atiteko tuberkuliozės
sanatorijai. Buvusioje kavinės salėje įsikūrė sanatorijos salė, kurioje
vyko renginiai, kino seansai, garsių muzikų koncertai. Kulautuvoje
gyveno ir kitas brolis (ar pusbrolis), Justas Polovinskas, jo palikuonys ir
dabar čia gyvena[23].
1934 metais
pastatytą vila „Vita“ (Poilsio g. 7) buvo vienintelė mūrinė vila tuometinėje Kulautuvoje.
Modernios stilistikos dviejų aukštų gyvenamas namas (pažymėtini kampiniai antro
aukšto langai, santūrus dekoras) jau kelerius metus savininkų rekonstruojamas. Į
prieangį vedantys ištaigingi laiptai primena buvusią pastato šlovę.
Vila "Vita" |
Senieji
Kulautuvos gyventojai Polovinsko vilą prisimena buvus pati prašmatniausia
miestelyje:
„Buvo tokia vila „Vita“.
Nu tai jau pati žinomiausia buvo. Būdavo savaitgaliais tai su mašinom
suvažiuoja ponai visokie iš Kauno. Pilna jų būdavo. Būdavo, kad net apie
trisdešimt mašinų suvažiuodavo. Karininkai, valdžios žmonės, nu, kaip dabar
sako „grietinėlė“.
„Vieni Kulautuvoj savo
vasarnamius turėdavo, kiti iš žydų nuomodavosi, o kiti toj viloj „Vitoj“
gyvendavo. Ale ten tai jau labai turtingi žmonės apsistodavo. Vilą „Vitą“ tau
jau visi žinojo”[24].
Priešais pastatą buvo fontanas, kuris vadinosi „Žvejys su
erškėtu“. Po karo fontanas dar turėjo žvejo figūrą, šiandien liko tik fontano
baseinas. Šalia buvo teniso aikštelė. Greta vilos
buvusiame aptvare savininkai laikė stirną.
Viloje „Vita“ Polovinskai įrengė kavinę, prie kurios palei pušyną 1938 metais
inžinieriaus architekto Antano Varno buvo suprojektuota medinė terasa, apie
kurią žinoma, kad ja, kaip „neskoninga“ ir pastatyta, nesilaikant nustatytų
atstumų, leido naudotis tik vieną sezoną[25].
Vasaromis, po pietų prie kavinės grieždavo styginis orkestras, šokdavo poros.
1939 metais
laikraštis Lietuvos aidas apie
Kulautuvos kurortą rašė:
„Šioje
didelio gamtos grožio ir sveikatingumo vasarvietėje norisi viešėti ne kelias
valandas, bet kelis mėnesius. Esamos vietos visos perpildytos. Vasarotojai
kasdien linksminasi koncertais, gali kada panorėti aplankyti tvenkinyje gulbes su
penkiais jaunikliais, gali per dieną nemokamai žaisti krepšinį, tenisą,
kroketą, vakarais nueiti į kino teatrą, kuris veikia kasdien ir rodo Kaune
geriausias statomas filmas, gali būti pavyzdingai aptarnautas „Vitos” restorane
ir nesijausi esąs pinigiškai nuskriaustas”[26].
Romano Polovinsko viešbutis |
Greitai šalia
vilos buvo pastatytas medinis viešbutis (Poilsio g. 5). Pirmą, vieno aukšto su
mansarda, viešbučio projektą 1934 metais parengė inžinierius Stasys
Fedoravičius, antrą, jau trijų aukštų, datuojamą 1936 metais,– inžinierius Bronius.
Vaškelis, tais pačiais metais pastatęs ir dviejų aukštų priestatą Polovinsko
vilai Kaune. 1935 metais Lietuvos aidas
rašė:
„Lietuvos verslininkas R. Polovinskas
jau pereitais metais pastatė restoranui-kavinei moderniškas patalpas ir prie jų
pristatė trijų aukštų viešbutį, kuris savo modernišku ir skoningu įrengimu yra
pirmas Pabaltijo valstybėse. Viešbutyje yra 18 kambarių, stilingi baldai,
centralinis šildymas, elektros šviesa, šiltas ir šaltas vanduo, puikiai įrengta
ventiliacija, lošimams ir kitokioms nedidelių ratelių pramogoms kambariai,
vonios, dušai, vyrams ir moterims kirpyklos, skaitykla ir biblioteka, kelios
didesnės ir mažesnės verandos, sodelyje teniso ir kitokių žaidimų aikštelės,
fontanas ir kt. Viešbutis reprezentacinis, kurin galima kviesti išlepinčiausio
skonio turistus ir svetimšalius. Viešbutis pritaikytas vasaros ir žiemos
laikui“[27].
Bet sprendžiant iš to, kaip namas atrodo
dabar, trijų aukštų viešbutis vis dėlto nebuvo pastatytas (juolab, kad ir datos
nesutampa), esamas namas, didelis, pusvalminiu stogu, su mansarda vienoje namo
pusėje ir prieangiu su balkonu kitoje, primena pirmąjį, Fedoravičiaus darytą
projektą. Šalia pastato išlikusi 1936 metais statyta
ledainė.
Pasak Algirdo Marazo,
viešbučio pastate veikė „Pienocentro“ bufetas ir buvo lošimo kambariai – „kazino“. (Nežinia ar tas pats, ar kitas kazino buvo vadinamas
„Mažųjų arkliukų lenktynės“).
Šiandien restauruotame
buvusiame Polovinsko viešbutyje įsikūrusios Kulautuvos seniūnija ir biblioteka.
Neaiškumų lieka
dėl dar vieno viešbučio, priklausiusio vienuolių kongregacijai Darbo seserys. Vienuolės
Kulautuvoje įsikūrė 1930 metais, 1931 metais Kranto ir Poilsio gatvių
sankirtoje jos pasistatė viešbutį ir Šv. Petro Išvadavimo koplyčią, tapusią
miestelio parapijos bažnyčia. Seserys įsigijo ir daugiau vasarnamių, turėjo kioską,
kuriame prekiavo savo mezginiais bei nėriniais.
Kelių šeimų
gyvenamasis namas, vienas iš nedaugelio (jei ne vienintelis) išlikęs įdomios
kurortinės architektūros vasarnamis, tiesa, neišvengęs renovacijos, kai kurių
identifikuojamas kaip buvęs Darbo seserų viešbutis. Nors subjaurotas naujo
stiklinio prieangio ir plastikinių langų, namas vis dar labai gražus: trys
žaismingi karpyti frontonėliai, vainikuojantys trisienį erkerį pagrindinio
fasado centre, teikia jam nepaprasto žavesio. Metalinėje vėtrungėje užrašyta
data: 1931 užrašyta vėtrungėje. Kiti sako, kad tai vasarnamis, pastatytas verslininko
Lazario Černo.
Sudegusi Kulautuva
Kulautuva „garsi“
savo gaisrais, sunaikinusiais jos, į jokius Kultūros paveldo registrus taip ir neįrašytus
architektūros paminklus.
Skaudžiausias
miestelio gyventojams praradimas – sudegusi
Švč. Mergelės Marijos vardo bažnyčia (Pušyno g. 23). Iki 1940 metų ji
turėjo Šv. Petro Išvadavimo titulą. Pradžioje tai buvo jau minėtą Darbo seserų
koplyčia, projektuota, spėjama, Henriko Raugalo. 1932 metais perkelta į naują
vietą, 1940 metais padidinta, medinė koplyčia tapo įdomių, netgi modernistinių
formų bažnytele, su tarsi išaugančių iš pagrindinio tūrio bokštu ir penkiasiene
apside. Stogo šlaito karnizas buvo drožinėtas, drožiniais buvo papuoštas ir
interjeras. Nors ir maža, bažnyčia turėjo tris navas, atskirtas kolonomis.
Bažnyčios perstatymo projekto autorius buvo architektas Adolfas Netyksa (tas
pats, kuris projektavo modernistinę Šančių bažnyčią).
Kulautuvos bažnyčios vieta |
2012 metais
bažnyčia sudegė, liko tik pamatai ir medinė varpinė su varpu, pastatyta jau
atkurtoje Lietuvoje. Pasakojama, kad klebonas kun. Dominykas Mikšys varpą
nupirko pokariu ir už jį sumokėjo 1500 rublių (senais pinigais), jį paslėpė
(net užkasė), o vėliau pastatė šventoriuje. Šventoriuje yra dviejų Kulautuvos
klebonų – kun. Juozapo Fraino ir kun. Gustavo Gudanavičiaus kapai.
Kunigų kapai bažnyčios šventoriuje |
Varpinė |
Laikina bažnyčia
prisiglaudė vieno aukšto su mansarda name vienuolėms (Poilsio g. 10), viename
iš trijų, vienuolėms priklausiusių Poilsio gatvės namų. Šalia (Poilsio g. 12)
įsikūrė Actio Catholica Patria jaunimo namai. Beje, savo rekolekcijų namus
Kulautuvoje turi ir jėzuitų ordinas (Tulpių g. 33).
Laikinoji Kulautuvos bažnyčia |
Namas Poilsio g. 12 |
Namas Poilsio g. 14 |
2016 m. architektas Darius Jokubauskas sukūrė naujos bažnyčios projektą. 2018
metų rugsėjo 26 dieną naujos bažnyčios pamatai buvo pašventinti.
Sudegė ir buvęs vertingiausias
Kulautuvos pastatas – bankininko Antano
Vaitkevičiaus vila „Giedrė“. Liko tik mūrinės tvoros kampas su kankorėžiu, degėsiai
ir senos nuotraukos. 2018 metais mediniais laiptais dar buvo galima pakilti į
antrą aukštą ir išeiti į apdegusį pusapvalų balkoną. Kambariuose vis dar stovėjo
apdegę čia gyvenusių žmonių baldai, kabojo šviestuvas.
Vila "Giedrė" |
Vila "Giedrė". Vartai |
Vila buvo pastatyta
1935 metais, jos autorius – architektas Aleksandras Gordevičius. Vaitkevičius
buvo Kulautuvos seniūnas ir Valstybinių taupomųjų kasų valdytojas. 1932 metais
Gordevičius Kaune, A. Mickevičiaus gatvėje pastatė Art deco stilistikai artimus Valstybės draudimo ir Taupomųjų kasų
rūmus, o štai po trijų metų iškilo ir prabangi valdytojo kurortinė vila.
Senose
nuotraukose vila atrodo įspūdingai: dviejų aukštų su suapvalintu pagrindiniu
fasadu tarp dviejų kampais sustatytų „bokštelių“: pirmame aukšte –trigubų durų
portalas, prie kurio kyla iškilmingi laiptai lenktomis „neobarokinėmis“ atitvaromis;
antrame – tokios pat formos balkonas, abu aukštus jungė tarpaukštiniu karnizu
padalinti piliastai. Fasadą įrėminančios dalys buvo papuoštos trikampiais
frontonėliais, centre – vertikalios dekoratyvinės apkalos juostos.
1953 metų nuotrauka (Marijos Marmakevičiūtės-Kasparienės nuosavybė)
Vilos
šeimininkas 1944 metais pasitraukė į Vokietiją, pastatas buvo nacionalizuotas
ir paverstas daugiabučiu. 1951 metais vilos pirmame aukšte „butą“ gavo ir
tuberkuliozės sanatorijos vyriausias gydytojas Kazimieras Gurauskas[28].
Pastaruoju metu name vis dar gyveno buvo kelios šeimos.
Sudegė ir Jadvygos Jucaitienės vila „Vaidelutė“
Pušyno ir L. Giros gatvių sankirtoje (Pušyno g. 37), pastatyta 1934 metais. Ji
buvo dviejų aukštų su triaukščiu kvadratiniu bokštu kampe, vainikuotu neįprasta
terasa, į kurią tiesiai nuo stogo vedė laiptai. Ir čia liko tik degėsių krūva
ir senos nuotraukos. Vis dar atpažįstamas virš įėjimo prieangio buvęs balkonas,
apvalus langas; virš galinio įėjimo buvusi plati veranda su terasa. Bet bokšto
su terasa ir kampiniais langais nebėra. 1949 metais pastatas buvo atiduotas
geležinkeliečių vaikų tuberkuliozės sanatorijai, 1956 metais tapusiai
sanatorija „Kregždutė“[29].
Šiuo metu (1918) vilos griuvėsiai parduodami.
Vila "Vaidelutė" |
Romualdo Pavilionio nuotrauka
(Ryšardos Gazdaitės-Pavilionienės nuosavybė)
Apie 1956 metų nuotrauka (Henriko
Ostrausko nuosavybė)
Sanatorijai
atiteko ir netoliese buvę du vilos „Dora“ pastatai, du Prano Buloto vasarnamiai
ir dviejų aukštų vasarnamis, priklausęs Jokimui Šneideriui.
Bet dar
anksčiau, 1939-1940 metais Prano Bulotos ir kiti šalia esantys vasarnamiai buvo
pritaikyti IV internuotų Lenkijos karininkų stovyklai. Stovyklos viršininku
buvo paskirtas pulkininkas Vladas Braziulevičius, kuris labai gerai sugyveno su
internuotaisiais.
Akacijų g. 34 |
Akacijų g. 34a Du vienodi vasarnamiai su apvaliais „okeaniniais“ langais prie įėjimų: buvusi lenkų karininkų stovykla |
Tuberkuliozės
sanatorijos skyrius 1950 metais užėmė ir Lazario Černo vasarnamį, stovėjusį tuometinėje Dešimtoje gatvėje. Vietiniai
gyventojai pasakoja, jog vasarnamio šeimininkas buvo išvežtas į Sibirą. 1937 metų nuotraukoje
– ne mūsų matyta vila, o didelis vieno aukšto su mansarda ir pusvalminiu stogu
medinis namas su dviem įėjimo prieangiais iš kraštų, į kuriuos nuo pastato
centro veda šoniniai laiptai.[30] Čia
įsikūrė Tuberkuliozės sanatorijos IV korpusas.
Nuotrauka,
pažymėta kaip buvęs Lazario Černo vasarnamis (Birutės Jasiukonytės-Adomaitienės
nuosavybė)
Sanatorija užėmė
ir dabartinės ambulatorijos namą (Akacijų g. 33) ir daugelį kitų. Dar daug vilų
(pvz., „Irena“, „Žibutė“) ir vasarnamių liko miestelio senbuvių atmintyje. Dar
nemažai medinukų – vieni sukrypę, bet išlaikė savo pirminį vaizdą, kiti
neatpažįstamai pakeisti renovacijos – stovi tarp Kulautuvos pušų.
Ambulatorija
Kulautuvos
medinukų galerija.
Namas Akacijų g. 24 / S. Jasiūnaitės g. 11 |
Namas S. Jasiūnaitės g. 1 |
Namas S. Jasiūnaitės g. 4 |
Namas S. Jasiūnaitės g. 5 |
Namas Akacijų g. 26 / Ivinskio g. 2 |
Namas Akacijų g. 28 / Ivinskio g. 9 |
Namas Akacijų g. 30 / P. Cvirkos g. 10 |
Namas Akacijų g. 38 |
Namas L. Giros 11 |
Namas S. Neries g. 13 |
Namas S. Neries g. 17 |
Namas S. Neries g. 19 / Pušyno g. 43 |
Namas Mokyklos g. 8 |
Namas S. Neries g. 2 / Kranto g. 36 |
Namas S. Neries g. 3 |
Kulautuvos žydų atminimas
Žydų buvimo
pėdsakų Kulautuvoje beveik neliko, bet jų atminimas gyvas iki šiol. Ir pasakojamos
apie juos pačios netikėčiausios istorijos. Pavyzdžiui, dar gyvuoja mitas apie „žydus-apgavikus“,
kurie neva statydavo menkus vasarnamius prie
pat Nemuno, kad, potvyniui juos nuplovus, gavę draudimą, galėtų pasistatyti
geresnius (pasirodė, jog potvyniai „sėkmingai“ nuplaudavo ir lietuvių statytus
vasarnamius). Arba pasakojama, kad Kulautuvos gatvės todėl buvo sunumeruotos,
kad žydai nemokėjo perskaityti lietuviškų gatvių pavadinimų.
Nuolatinių
gyventojų žydų Kulautuvoje buvo nedaug. Daugiausiai atvažiuodavo vasaroti
šeimos su vaikais. Vietiniai lietuviai stebėjosi vaikų auklėjimo papročiais
žydų šeimose: tėvai vaikų nebausdavo, net nebardavo, o elgėsi su jais labai
pagarbiai. Lietuviams atrodė, kad žydai savo vaikus „lepino“. Bendrai
Kulautuvos lietuviai su žydais, rodos, gerai sugyvendavo, vykdavo tarpusavio prekyba,
vaikai kartu žaisdavo. Aldona Bulotienė prisimena, jog jos tėvas Jonas
Petrauskas labai mėgo žydus, nes jie mielai skolindavo pinigus jo vaikų
mokslams, ir net sakydavo: „kai mirsiu, norėčiau būti su žydais“[31].
Tiesa, būta ir
šiokios tokios trinties, bent sprendžiant iš tarpukario spaudos. 1938 metais Lietuvos aidas piktinasi tuo, kad
Kulautuvoje iškabos rašomos „dviem kalbom“, o tai „kiekvienam lietuviui
nemalonu, o užsieniečiui turistui ir keistoka“. Ir nors kokios tai buvo kalbos,
nenurodyta, galima spėti, jog Kulautuvos žydai vis dar turėjo krautuvių iškabas
jidiš kalba.
Kulautuvos žydai
turėjo ir savo sinagogą. Medinė sinagoga buvo pastatyta 1935 metais dabartinėje
P. Cvirkos gatvėje (P. Cvirkos g. 4) miestelyje įsteigtos žydų labdaros
draugijos „Tmicho“ iniciatyva. Pirmą jos projektą 1933 metais parengė
inžinierius architektas Noachas
Beras Joffė, tačiau dėl nežinomų
priežasčių šio projekto buvo atsisakyta, o įgyvendintas antras, architekto
Isaoko Trakmano projektas. (Abu architektai buvo gerai žinomi Kaune
modernistinių pastatų autoriai.)
Sinagoga buvo
puošni. Fasado centre buvo suporuotos pusapvalių arkų durys, primenančios
Dekalogo lenteles, abipus durų – nedideli apvalūs
langai. Antro aukšto centre siauras suporuotas arkinis langas derinosi su
portalu; kiti langai abiejuose fasado aukštuose buvo kvadratiniai. Prie portalo
vedė platūs tripusiai laiptai. Dviejų aukštų laiptinės priestatas taip pat buvo
papuoštas apvaliu langu.
Tarybų valdžios paversta
sandėliu, sinagoga stovėjo užkaltais langais, kol 1968 metais buvo perstatyta:
apmūryta baltomis plytomis. Pirmame aukšte įsikūrė kultūros namai, antrame –
miestelio biblioteka. Deja, 2016 metais, nepaisant pastangų paskutinę minutę ją
įrašyti į Kultūros paveldo registrą ir taip apsaugoti, sinagoga buvo nugriauta
(sako, jos likučiai atiduoti į Rumšiškių muziejų).
Kitas žydų
visuomeninis pastatas buvo draugijai „Ješurun“ priklausę poilsio namai, skirti
besimokančiam žydų jaunimui (daugiausiai ješivos studentams), kartais vadinami
„vasaros kolonija“. Tai buvo dviejų aukštų medinis pastatas Kranto ir Mokyklos
gatvių sankirtoje, pačiame miestelio gale. Po karo (ar dar karo metu) į šį
pastatą persikraustė Kulautuvos mokykla (iš čia ir gatvės pavadinimas).
Advokatas Liudas
Šmulkštys Kulautuvoje turėjo vasarnamį. Dabar tai – geltonai dažytas dviejų
aukštų medinis daugiabutis gyvenamas namas. 1944 metais šeima pasitraukė į
vakarus. Jo sūnus, profesorius Julius Šmulkštys („Santaros-Šviesos“ dalyvis,
buvęs prezidento Valdo Adamkaus patarėjas, miręs 2010 metais) prisiminė, kad
jį, jaunesnį brolį ir motiną karas užklupo Kulautuvoje. Tuomet, būdamas 11-metų
vaikas, jis matė kitoje Nemuno pusėje vykusius Zapyškio žydų žudynes ir
girdėjo, apie ką kalbėjo susijaudinę Kulautuvos gyventojai, susirinkę arčiau
Nemuno esančioje gatvėje: vieni buvo sukrėsti, kiti vis tvirtino, kad „tai mūsų
neliečia“[32]. Tuo
metu Kulautuvoje prieš karą vasarodavę žydai jau buvo uždaryti į Kauno getą
arba nužudyti.
Tarybinių laikų Kulautuva:
tuberkuliozės sanatorija ir antisovietinis pogrindis
Pokario Kulautuva
– vis dar linksmas, bet jau kuklus tarybinis kurortas. Pačiame miestelio centre
daugybė buvusių vasarnamių, kaip minėjau, buvo atiduoti tuberkuliozės
sanatorijai. Sanatorijos būta tiek vaikų, tiek suaugusiųjų. Pastarieji
vaikščiojo po miestelį su pižamomis. 1958 metais minimos dvi sanatorijos suaugusiųjų ir vaikų „Kregždutę“.
Žydų šeimos –
išlikusios ir naujai atvykusios gyventi į Lietuvą iš kitų „plačiosios tėvynės“
vietų – vis dar atvažiuodavo čia, maždaug iki šešiasdešimtųjų ar kiek ilgiau,
kol neišvažiavo į Izraelį. Kranto gatve važinėjo autobusai. Parko pakraštyje, P.
Cvirkos gatvėje vaikus džiugino ledų kioskas. Pušyno gatvės gale, einant buvusio
dvaro link, buvo įrengta vasaros estrados aikštė, kurioje vykdavo dainų
šventės. Šalia jos ant kalvelės dar ir šiandien stovi akmenų
piramidė-„aukuras“.
1958 metais Akacijų
alėjoje (Akacijų g. 35) atsidarė arbatinė. Kuklus vasarnamis, kuriame ji įsikūrė, iki karo priklausė Icikui
Judelevičiui ir Izraeliui Pomusui. Arbatinėje įrengė bufetą ir parduotuvę, kurioje
buvo galima gauti pirmos būtinybės prekių. Prekiauta net žibalu, o tai
kasdieniame gyvenime buvo daug svarbiau už arbatą. Tad vietos gyventojai šią
vietą vadindavo „žibalinė“. 1965 metais sumanyta vietą „pagerinti“, namas buvo
suremontuotas, pristatytas priestatas, įrengta salė. Buvusi „žibalinė“ tapo
„Svetainė“, apstatyta „lietuviško“ stiliaus baldais[33]. Šiandien privatizuotas
pastatas, dar kartą rekonstruotas „lietuviškuoju stiliumi“, tapo neatpažįstamas.
Buvusi "arbatinė" |
Viena Kulautuvos
gatvė pavadinta Stasės Jasiūnaitės vardu. Šios gatvės kampinio namo (Akacijų g.
22/ S. Jasiūnaitės g. 12) skurdžiame antro aukšto bute gyveno niekam nežinoma,
o šiandien ir visai pamiršta Stasė Jasiūnaitė (1912-1986). Mediniame dviejų
aukštų name buvo aštuoni 1-2 kambarių butai. Tokių nuomojamų butų namų, panašių
į Kauno priemiesčių namus, keli buvo pastatyti Kulautuvoje, galima spėti, dar
iki 1930-ųjų metų. Jasiūnaitė dirbo lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja
Kulautuvos mokykloje. 1958 metais atleista iš mokyklos dėl pernelyg atviro
tikėjimo praktikavimo, įsidarbino vaikų sanatorijoje sanitare, pradėjo rašyti
(po mirties buvo išleistos trys jos knygos), bendravo su kun. Alfonsu Svarinsku,
1956-57 metais dirbusiu Kulautuvos bažnyčioje (Kulautuva buvo pirmoji parapija,
kurioje, grįžęs po pirmojo įkalinimo, lageryje slaptai įšventintas kunigu,
Svarinskas pusiau legaliai tarnavo), prisidėjo prie pogrindinių leidinių
platinimo. Ant namo yra medinė atminimo lenta.
Namas Akacijų g. 22/ S. Jasiūnaitės g. 12 |
1960 metais
miestelio centre, netoli „Gulbių ežero“ pastatė Tuberkuliozės sanatorijos klubą-valgyklą.
Trijų aukštų mūriniame pastate per du aukštus buvo įrengta didelė salė,
pakeitusi iki tol buvusią mažutę „Vitos“ kavinės salę. Ilgus metus ji tarnavo
ne tik sanatorijos reikmėms, bet visiems Kulautuvos gyventojams kaip kino
teatras, teatras, šokių ir koncertų salė. Šalies teatrai rodydavo čia savo spektaklius.
Tame pačiame pastate buvo biblioteka-skaitykla[34]. Šiandien (2018) pastatas
stūkso apleistas.
Buvęs sanatorijos klubas |
Tuberkuliozės
sanatorijos klubas (Birutės Jasiukonytės-Adomaitienės nuosavybė)
Tiesa, pagrindinėje
gatvėje yra paslaptinga nuorodą į Kulautuvos Laisvalaikio salę (Akacijų g. 32a).
Tokia pat
paslaptinga yra nuoroda į Švč. Mergelės Marijos Apsireiškimo vietą miško
pakraštyje. Pasakojama, esą ir Kulautuvos Madona ne šiaip sau atsirado:
viena miestelio senutė regėjusi Švč. Mergelę Mariją virš Kulautuvos besileidžiančią.
Būta Kulautuvoje
ir daugiau mistinių vietų: antai, vietiniai gyventojai pasakoja, kad po
miestelyje buvusiu mediniu tilteliu per Nerėpos upelį buvęs šaltinėlis, žmonių
laikomas stebuklingu.
O tuberkuliozės sanatorijai buvo pastatyti dviejų aukštų modernūs rūmai pušyne miestelio
gale. Rūmų fasadą puošia monumentali mozaika. Dar vėliau sanatorija tapo Kauno
respublikinės ligoninės vaikų tuberkuliozės skyrius. Šių (2018) metų pradžioje
buvo pranešta apie šio skyriaus uždarymą. Įspūdingi rūmai atrodo tušti.
Buv. Tuberkuliozės sanatorija |
***
Šiandien
Kulautuva – vėl kurortas. Ji turi puikų naują paplūdimį, tiesa, įrengtą
ne prie Nemuno, o prie žvyro karjero. Vasaros sekmadieniais Iš Kauno į
Kulautuvą plaukia (iš tarybinių laikų išniręs) laivas „Tolstojus“. Į kitame
Nemuno krante esantį Zapyškį vasarą turistai gali persikelti keltu. Svarstoma
netgi pėsčiųjų tiltą į Zapyškį statyti, arba, dar geriau, kitų Europos šalių
pavyzdžiu įrengti lyno keltuvą su permatomomis kabinomis, iš kurių turistai
galėtų grožėtis Nemuno slėnio vaizdais. Kulautuvoje rastas net mineralinis
vanduo, tiesa, dar niekieno iš žemės gelmių neišgautas. (Gal tai ir yra ano
stebuklingo šaltinėlio paslaptis?)
2017 metų rudenį miestelio centre, ant „Gulbių
ežero“ kranto atidarė LSMU ligoninės Kauno
klinikų filialas, Kulautuvos reabilitacijos ligoninė (tad, tikėtina, Akacijų
alėjoje vėl galima bus pamatyti žmones su pižamomis).
Šiandien
Kulautuvoje vėl vasaroja žinomi Kauno medikai: kardiochirurgas profesorius Jurgis
Brėdikis Demokratų gatvėje turi vasarnamį, kuriame praleidžia visą šiltą sezoną;
namus turi profesorius, LSMU
rektorius Remigijus Žaliūnas,
profesorius Romualdas Abraitis. Tarpukariu statytą vasarnamį nusipirko
Vokietijoje gyvenanti rašytoja Jutta Noak. Kažkur Kulautuvoje yra ir vietinių
vadinamas „Petriko namas“ – naujieji „rūmai“, pastatyti liūdnai pagarsėjusio
EBSW koncerno šeimininko Gintaro Petriko. Štai ir visos Kulautuvos įžymybės.
Kulautuvoje beveik
nėra atminties: čia nėra į Kultūros paveldo registrą įrašytų pastatų, tik dvi
atminimo lentos, dar 1989 metais atstatytas paminklas Žuvusiems už Lietuvos
laisvę ir besipainiojantys senųjų gyventojų atsiminimai. Na ir gerai. Užtat
žmonės čia visuomet pasiruošę su nepažįstamu atvykėliu pasišnekėti, papasakoti
ir parodyti jam viską, ką žino, ir net įsileisti į savo kiemą.
https://www.lrt.lt/mediateka/irasas/1013687261/stop-juosta-2018-03-18-nr-47-kulautuva
[1] https://www.atmintiesvietos.lt/lt/marsrutai/istorine-kulautuvos-atmintis-kurortas-prie-upes/#jono-petrausko-namas
[2]
https://www.atmintiesvietos.lt/lt/marsrutai/istorine-kulautuvos-atmintis-kurortas-prie-upes/#k-sutkaus-vasarnamis
[3] https://www.atmintiesvietos.lt/lt/marsrutai/istorine-kulautuvos-atmintis-kurortas-prie-upes/#fugeleviciu-seima
[4] Ibid.
[5] In Danutė Šelčinskaja (Sud.) Gyvybę ir duoną nešančios rankos. IV knyga. Vilnius: Valstybinis
Vilniaus Gaono žydų muziejus, 2009. P. 51.
[7] Šitas vaikas turi gyventi. Elenos Holcmanienės užrašai
1941-1944. Vertė
Osvaldas Aleksa. Vilnius: Baltos lankos, 2005. P. 208.
[8] In: Dalia Epšteinaitė ir Viktorija Sakaitė (Sud.) Gyvybę ir duoną nešančios rankos. 2
sąsiuvinys. Vilnius: Valstybinis Vilniaus Gaono žydų muziejus, 1999. P. 15.
[9] Šitas vaikas turi gyventi. P. 100, 192, 209.
[10] Jonas Rimašauskas.
Žydų gelbėtojai. Vilnius: Versu
Aureus, 2008. P. 74.
[11] Šitas vaikas turi gyventi. P. 227.
[12] Ibid. P. 245.
[13] Ibid. P. 225.
[14] Ibid. P. 246.
[15] Ibid. P. 247.
[17] Ibid.
[18] Cit. http://tarpukaris.autc.lt/lt/paieska/objektas/1526/romano-polovinsko-vasarnamis-ir-kavine-kulautuvoje
[19] https://www.atmintiesvietos.lt/lt/marsrutai/istorine-kulautuvos-atmintis-kurortas-prie-upes/#gulbiu-ezeras
[20] Jurgis Savickis „Latrai”.
http://straipsniai.lt/proza/jurgis-savickis-latrai/
[21] Lietuvos aidas 1938-04-21.
[22] Bernardas Gailius „Šeima tarpukario Lietuvoje:
Polovinskai“ // Naujasis Židinys-Aidai.
2001. Nr. 6. P. 383-398. P. 394.
[24]
https://www.atmintiesvietos.lt/lt/marsrutai/istorine-kulautuvos-atmintis-kurortas-prie-upes/#vila-vita
[25] Cit. http://tarpukaris.autc.lt/lt/paieska/objektas/1526/romano-polovinsko-vasarnamis-ir-kavine-kulautuvoje
[26] Cit. https://www.atmintiesvietos.lt/lt/marsrutai/istorine-kulautuvos-atmintis-kurortas-prie-upes/
[27] Cit. http://tarpukaris.autc.lt/lt/paieska/objektas/1526/romano-polovinsko-vasarnamis-ir-kavine-kulautuvoje
[28]
https://www.atmintiesvietos.lt/lt/marsrutai/istorine-kulautuvos-atmintis-kurortas-prie-upes/#vila-giedre
[29]
https://www.atmintiesvietos.lt/lt/marsrutai/istorine-kulautuvos-atmintis-kurortas-prie-upes/#vila-vaidilute
[30]
https://www.atmintiesvietos.lt/lt/marsrutai/istorine-kulautuvos-atmintis-kurortas-prie-upes/#naujas-route-point-page-2
[31] https://www.atmintiesvietos.lt/lt/marsrutai/istorine-kulautuvos-atmintis-kurortas-prie-upes/#jono-petrausko-namas
[33]
https://www.atmintiesvietos.lt/lt/marsrutai/istorine-kulautuvos-atmintis-kurortas-prie-upes/#arbatine
[34] https://www.atmintiesvietos.lt/lt/marsrutai/istorine-kulautuvos-atmintis-kurortas-prie-upes/#tuberkuliozes-sanatorijos-klubas-valgykla
Aš labai didžiuojuosi ir džiaugiuosi galėdamas čia dalintis šiuo nuostabiu, nuostabiu ir nepaprastu liudijimu, tiesiog negaliu patikėti, kad mano buvęs žmogus yra čia su manimi, maldaujantis už visus savo blogus darbus, pasakojantis, kaip jis visą laiką jautėsi tuščias jis buvo toli, paliko mane ir mane labai įskaudino po skyrybų, įvykusių prieš kelis mėnesius. Ir visas šis stebuklas įvyko iškart po to, kai paprašiau daktaro EGWALI pagalbos, šiandien esu laimingiausia moteris pasaulyje, sakyčiau, kad vėl turėčiau šalia savo buvusįjį. Tai stebuklas man ir mano šeimai, ir amžinas malonumas bei linksmumas. Dabar esu tokia laiminga ir nežinau, kaip išreikšti savo dėkingumą ir dėkingumą daktarui EGWALI. Aš labai rekomenduoju jį, jei jums reikia skubios pagalbos, nes tai garantuota, patikėkite manimi.
AtsakytiPanaikintiSiųskite jam el. Laišką šiandien /dregwalispellhome@gmail.com arba per
„WhatsApp“: +2348122948392